Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc
czerwiec w grupie 5-latków
I Niby tacy sami, a jednak inni
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- kształtowanie postawy tolerancji w stosunku do dzieci niepełnosprawnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- dostrzeganie różnic i podobieństw pomiędzy dziećmi różnych ras,
- porównywanie masy przedmiotów,
- zapoznanie z działaniem wagi szalkowej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- rozwijanie zdolności wokalnych,
- wykorzystanie w pracy surowców wtórnych,
- integrowanie dzieci,
- uczestniczenie w konkursach, zabawach zręcznościowych,
- rozróżnianie emocji, przyjemnych i nieprzyjemnych, towarzyszących ludziom dorosłym i dzieciom.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich
- czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.
Przygotowanie do pisania
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Pierwsze doświadczenia z pisaniem
- samodzielne pisanie liter
- próby pisania własnego imienia i nazwiska.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- wyróżnianie kierunków na kartce papieru, posługiwanie się określeniami: góra, dół, prawa strona, lewa strona, prawy górny róg, lewy dolny róg…
Organizacja czasu i przestrzeni
- nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
Ważenie
- poznawanie działania wagi szalkowej
- porównywanie masy przedmiotów, tworzywa przyrodniczego za pomocą wagi szalkowej, stosowanie określeń: lżejszy od, cięższy od, waży tyle samo.
II Wakacyjne podróże
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z kontynentami oraz z globusem – kulistym modelem Ziemi,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności wycinania,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym obszarów górskich,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- opanowanie tekstu i melodii piosenki,
- poznawanie wybranych regionów Polski,
- poznawanie oznak lata,
- rozwijanie mowy i myślenia,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- poznawanie wybranych miejsc w Polsce.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich
- czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.
Przygotowanie do pisania
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- poruszanie się pod dyktando nauczyciela
- wyróżnianie kierunków na kartce papieru, posługiwanie się określeniami: góra, dół, prawa strona, lewa strona, prawy górny róg, lewy dolny róg…
Liczenie
- poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby 10; znaków: <, >, = oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych
- odczytywanie zapisów matematycznych (zakodowane czynności matematyczne) i ich rozwiązywanie.
Dodawanie i odejmowanie
- rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacyjnej.
III Pożegnania nadszedł czas
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- zachęcanie do wspominania pobytu w przedszkolu,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- utrwalanie melodii i tekstu piosenki,
- rozwijanie koncentracji uwagi podczas działań,
- dzielenie się wspomnieniami ze swojego pobytu w przedszkolu,
- poznawanie przyczyny pękania czereśni,
- zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,
- poznawanie swoich możliwości,
- pożegnanie dyrektora, nauczycieli, młodszych kolegów.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
- różnicowanie samogłosek i spółgłosek.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań)
- orientowanie się na kartce papieru
- organizowanie i poszerzanie pola spostrzeżeniowego.
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej
- odpowiadanie na pytania związane z przeczytanym tekstem
- czytanie krótkich tekstów z właściwą intonacją, odpowiadającą znakom przystankowym.
Przygotowanie do pisania
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
Dodawanie i odejmowanie
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- granie w gry planszowe.
IV Projekt Zabawki ekologiczne
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- kształtowanie świadomości ekologicznej (możliwość ponownego wykorzystania odpadów),
- rozwijanie zasobu słownictwa związanego z ekologią,
- zapoznanie z materiałami różnego pochodzenia (plastik, metal, papier) i ich właściwościami,
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za otaczające środowisko,
- rozwijanie zdolności manualnych,
- kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie oraz przestrzegania przyjętych zasad,
- rozwijanie kreatywności i wyobraźni,
- rozwijanie świadomości ekologicznej,
- rozwijanie aktywności twórczej,
- poszerzanie wiedzy na temat właściwości metali,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie wiedzy na temat postaw proekologicznych,
- docenianie użyteczności rzeczy pochodzących z recyklingu,
- wdrażanie do poszanowania ludzi wykonujących różne zawody,
- pobudzanie ciekawości poznawczej,
- uporządkowanie wiedzy na temat ekologii i recyklingu,
- rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy i planowania.