Zamierzenia dydaktyczne grupa I – 3 latki – kwiecień 2022

Zamierzenia dydaktyczne grupa I – 3 latki – kwiecień 2022

 

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc kwiecień

w grupie Little Birds

 

TYDZIEŃ I:

 

Wiosenne powroty

 

Treści programowe:

Przyroda

Przyroda wiosną

  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków (np. bocian), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
  • omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd).

Procesy poznawcze

Uwaga

  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.

Słownictwo

  • nazywanie cech przedmiotów: kształt, barwa, faktura, wydawany dźwięk, funkcja (np. do czego służy samochód).

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
  • opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje.

Poprawność składniowa wypowiedzi

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

  • obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów
  • układanie figur, patyczków, klocków według podanego wzoru.
  • Przygotowanie do pisania
  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
  • Elementy matematyki
  • Organizacja czasu i przestrzeni
  • dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
  • Liczenie
  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
  • Klasyfikowanie
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
  • W świecie techniki
  • Działalność konstrukcyjno-techniczna
  • tworzenie konstrukcji przestrzennych według własnych pomysłów.
  • Działalność plastyczna
  • Zainteresowania plastyczne
  • wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
  • W świecie sztuki – muzyka
  • Muzyka i śpiew
  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
  • Muzyka i ruch
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
  • Aktywność ruchowa
  • Sprawność ruchowa
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

TYDZIEŃ II:

 

Wielkanoc

 

Treści programowe:

Rodzina

Więzi rodzinne

  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.

Procesy poznawcze

Uwaga

  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.

Słownictwo

  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

  • wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek
  • układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
  • Słuch fonematyczny
  • rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek
  • rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
  • Przygotowanie do pisania
  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
  • Elementy matematyki
  • Klasyfikowanie
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
  • Intuicja geometryczna
  • wykorzystanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
  • Działalność plastyczna
  • Zainteresowania plastyczne
  • lepienie: z plasteliny, masy solnej, masy papierowej
  • wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
  • W świecie sztuki – muzyka
  • Muzyka i śpiew
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętania tekstu i melodii
  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
  • nauka krótkich piosenek (forma AB).
  • Muzyka i ruch
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych
  • Koledzy, grupa przedszkolna
  • Współdziałanie w grupie
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.
  • Aktywność ruchowa
  • Sprawność ruchowa

uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa

 

TYDZIEŃ III:

 

Wiosna na wsi.

 

Treści programowe:

Przyroda

Przyroda wiosną

  • poznawanie wybranych zwierząt hodowanych na wsi (dorosłych i młodych).

Uprawa roślin i hodowla zwierząt

  • rozpoznawanie i nazywanie zwierząt hodowlanych
  • porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa, nazywanie zwierząt.

Rodzina

Własne możliwości

  • poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…)
  • określanie swoich mocnych stron.

Świat wartości

Wewnętrzne potrzeby

  • poznawanie świata poprzez doświadczenia – własne i innych ludzi.

Procesy poznawcze

Uwaga

  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.

Słownictwo

  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Początkowa nauka czytania i pisania

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.

Elementy matematyki

Liczenie

  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

Klasyfikowanie

  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

  • lepienie: z plasteliny, masy solnej, masy papierowej
  • wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.

Muzyka i ruch

  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

TYDZIEŃ IV:

 

Dbamy o przyrodę

 

 

Treści programowe:

Przyroda

Podstawy ekologii

  • poznawanie sposobów ochrony środowiska.

Przyroda wiosną

  • uczestniczenie w pracach na terenie ogródka przedszkolnego (np. grabienie ziemi, wysiewanie nasion, sadzenie roślin).

Ziemia – planeta ludzi

Świat bliski i świat daleki

  • obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska.

Procesy poznawcze

Uwaga

  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.

Słownictwo

  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Początkowa nauka czytania i pisania

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.

Elementy matematyki

Liczenie

  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów, z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
  • Klasyfikowanie
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
  • Działalność plastyczna
  • Zainteresowania plastyczne
  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
  • W świecie sztuki – muzyka
  • Muzyka i śpiew
  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
  • Muzyka i ruch
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych
  • Aktywność ruchowa
  • Sprawność ruchowa
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa

uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych

Skip to content