Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc kwiecień
w grupie Little Birds
TYDZIEŃ I:
Wiosenne powroty
Treści programowe:
Przyroda
Przyroda wiosną
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków (np. bocian), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
- omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd).
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- nazywanie cech przedmiotów: kształt, barwa, faktura, wydawany dźwięk, funkcja (np. do czego służy samochód).
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
- opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje.
Poprawność składniowa wypowiedzi
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów
- układanie figur, patyczków, klocków według podanego wzoru.
- Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
- Elementy matematyki
- Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
- Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
- Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- W świecie techniki
- Działalność konstrukcyjno-techniczna
- tworzenie konstrukcji przestrzennych według własnych pomysłów.
- Działalność plastyczna
- Zainteresowania plastyczne
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
- Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
TYDZIEŃ II:
Wielkanoc
Treści programowe:
Rodzina
Więzi rodzinne
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
- Słuch fonematyczny
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek
- rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
- Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
- Elementy matematyki
- Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Intuicja geometryczna
- wykorzystanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
- Działalność plastyczna
- Zainteresowania plastyczne
- lepienie: z plasteliny, masy solnej, masy papierowej
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętania tekstu i melodii
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
- nauka krótkich piosenek (forma AB).
- Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- Koledzy, grupa przedszkolna
- Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa
uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
TYDZIEŃ III:
Wiosna na wsi.
Treści programowe:
Przyroda
Przyroda wiosną
- poznawanie wybranych zwierząt hodowanych na wsi (dorosłych i młodych).
Uprawa roślin i hodowla zwierząt
- rozpoznawanie i nazywanie zwierząt hodowlanych
- porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa, nazywanie zwierząt.
Rodzina
Własne możliwości
- poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…)
- określanie swoich mocnych stron.
Świat wartości
Wewnętrzne potrzeby
- poznawanie świata poprzez doświadczenia – własne i innych ludzi.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- lepienie: z plasteliny, masy solnej, masy papierowej
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
TYDZIEŃ IV:
Dbamy o przyrodę
Treści programowe:
Przyroda
Podstawy ekologii
- poznawanie sposobów ochrony środowiska.
Przyroda wiosną
- uczestniczenie w pracach na terenie ogródka przedszkolnego (np. grabienie ziemi, wysiewanie nasion, sadzenie roślin).
Ziemia – planeta ludzi
Świat bliski i świat daleki
- obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów, z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
- Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Działalność plastyczna
- Zainteresowania plastyczne
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
- Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych