Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc grudzień w Little Birds
Temat tygodnia: Co cieszy mikołaja?
- nabywanie umiejętności skupiania uwagi na treści opowiadania;
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji.
- rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych;
- stosowanie podczas zabaw określeń: długi – krótki, mały – duży.
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności ruchowej
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
Temat tygodnia: Jakie sporty uprawiam zimą?
- rozwijanie mowy;
- poznawanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimą.
- poznawanie nazw dni tygodnia;
- kształtowanie orientacji w przestrzeni.
- rozwijanie swobody ruchów podczas zabaw;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- zdobywanie wiadomości dotyczących charakterystycznych cech zimy;
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- uważne słuchanie rozmówcy;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności ruchowej
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych;
- stosowanie podczas zabaw określeń: długi – krótki, mały – duży.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
- utrwala znajomość położenia przedmiotów w przestrzeni, stosuje słowa: na, pod, obok, za,
Temat tygodnia: O czym w święta każdy z nas pamięta?
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego;
- poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
- doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami: mały – duży, krótki – długi, nisko – wysoko;
- zapoznanie ze zwyczajem składania życzeń świątecznych i wysyłania kart z życzeniami.
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała.
- kształtowanie umiejętności społecznych.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
Przygotowywanie do czytania:
- dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny;
- wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- odpowiadanie na pytania.
- wypowiadanie się na temat tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.
Temat tygodnia: Który żywioł jest najważniejszy?
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- zapoznanie z ogniem jako żywiołem.
- kończenie ułożonych sekwencji;
- zapoznanie z wodą jako żywiołem.
- zapoznanie z ziemią jako żywiołem.
- zapoznanie z powietrzem jako żywiołem.
- podsumowanie wiedzy dotyczącej żywiołów.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie nazwy żywiołów,
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
Przygotowywanie do czytania:
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;