Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc MARZEC
w grupie 3-latków
ZWIERZĘTA SPRZED MILIONÓW LAT
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie pamięci
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania
- rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie trzech
- ilustrowanie piosenki ruchem
- rozwijanie aktywności muzyczno – ruchowej
- kształtowanie odruchu prawidłowej postawy
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie sprawności manualnej
- dbanie o porządek na stanowisku pracy
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;
- nazywanie zjawisk pogodowych;
Przygotowanie do czytania
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- mówią rymowanki z różnym natężeniem głosu
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- wspólne czytanie bajek, baśni oraz wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
Przygotowanie do pisania - wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do trzech;
- porównują liczebność zbiorów;
- zauważanie rytmów np w ułożonej mozaice geometrycznej, w klockach;
- układanie wzorów według schematu;
- rytmiczny marsz do muzyki
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
POGODA MARCOWA
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- zapoznanie z symbolami pogodowymi
- segregowanie przedmiotów według rodzaju
- rozwijanie umiejętności liczenia
- rozwijanie aktywności muzyczno – ruchowej
- wyzwalanie radości, chęci udziału we wspólnych zabawach
- kształtowanie odruchu prawidłowej postawy
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie sprawności manualnej rozwijanie kreatywności
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, legend, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;
Przygotowanie do czytania
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- oglądanie oraz wspólne czytanie książek umieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- określanie nastroju
- wspólne czytanie legend, bajek, baśni oraz wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- słuchanie słuchowisk
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- rozpoznawanie zjawisk pogodowych związanych z wiosną
- rozróżnianie pór roku
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw
- ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do trzech;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonej mozaice geometrycznej, w klockach
- układanie wzorów rytmicznych
- rytmiczny marsz do muzyki
- rytmiczne klaskanie oraz uderzanie w bębenek;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
WIOSNO, ACH TO TY
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- zapoznanie z ptakami przylatującymi wiosną do Polski
- rozwijanie umiejętności matematycznych
- integracja grupy
- rozwijanie koncentracji uwagi podczas działania
- wyrabianie umiejętności reagowania ruchem na dźwięki muzyczne
- rozwijanie sprawności fizycznej
- kształtowanie odruchu prawidłowej postawy
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie kreatywności
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- mówienie krótkiego wierszyka z pamięci
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;
- rozmawianie na temat członków rodziny
Przygotowanie do czytania
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- swobodna rozmowa związana z tematem
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- określanie nastroju
- wspólne czytanie bajek, baśni oraz wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- rozróżnianie członków rodziny.
- rozróżnianie pór roku
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do trzech;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonej mozaice mozaice geometrycznej, w klockach
- układanie klocków według schematu
- rytmiczny marsz do muzyki
- rytmiczne klaskanie oraz uderzanie w bębenek;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
MAMY RÓŻNE CHARAKTERY
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie umiejętności rozróżniania emocji
- rozwijanie mowy i koncentracji uwagi
- wprowadzanie pojęć: długi, krótki
- tworzy długie wężyki i krótkie wężyki z plasteliny
- wyzwalanie umiejętności okazywania emocji poprzez kontakt z muzyką
- rozwijanie umiejętności uczestnictwa we wspólnej zabawie
- kształtowanie odruchu prawidłowej postawy rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie sprawności manualnej
- dbanie o porządek na stanowisku pracy
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;
- rozmawianie na temat zawodów
Przygotowanie do czytania
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- swobodna rozmowa związana z tematem
- oglądanie książek umieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- określanie nastroju
- wspólne czytanie bajek, baśni oraz wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- rozmowy na temat charakterów
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do trzech;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonej mozaice mozaice geometrycznej, w klockach
- układanie klocków według schematu
- rytmiczny marsz do muzyki
- rytmiczne klaskanie oraz uderzanie w bębenek;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;