Zamierzenia dydaktyczne, gr III – 5-6 latki, styczeń 2023

Zamierzenia dydaktyczne, gr III – 5-6 latki, styczeń 2023

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń
w grupie 5 i 6-latków

 

Mijają dni, miesiące

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • budzenie zainteresowania literami,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • pobudzanie aktywności, rozwijanie aparatu mięśniowo-ruchowego,
  • rozwijanie umiejętności prawidłowej wymowy głosek: c, cz,
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
  • porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny;

 

 

Przygotowanie do czytania

słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;

  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby;
  • liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • układanie rymów do podanych słów
  • próby samodzielnego czytania;

 

Przygotowanie do pisania

  • wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby;
  • liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;

 

Elementy matematyki

  • odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
  • określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;

 

 

 

 

Karnawał

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie aktywności badawczej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • wyzwalanie spontanicznej aktywności ruchowej,
  • rozwijanie zainteresowań karnawałem i związanymi z nim tradycjami,
  • wprowadzenie dodawania jako przybywania,
  • zapoznanie z graficznym znakiem dodawania.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny
  • posługiwanie się poprawną mową
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;

 

Przygotowanie do czytania

  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby;
  • liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;

 

Przygotowanie do pisania

  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby;
  • liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze

 

 

Elementy matematyki

  • odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  • składanie pociętych obrazków w całość, bez wzoru;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

 

 

 

Odwiedzili nas babcia i dziadek

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie aktywności badawczej, wyjaśnienie znaczenia drzewa genealogicznego,
  • ćwiczenie poczucia rytmu,
  • zachęcanie do sprawiania niespodzianek bliskim osobom,
  • dodawanie i porównywanie liczb w zakresie 7,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • określanie położenia obiektu na płaszczyźnie

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków, np.
    w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
  • recytowanie, indywidualnie i zespołowo, długich wierszy;
  • wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry);

 

 

Przygotowanie do czytania

  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • próby samodzielnego czytania;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
  • rozpoznawanie liter pisanych;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską

 

Przygotowanie do pisania

  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • rozpoznawanie liter pisanych;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską

 

Elementy matematyki

  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.

 

 

Mass media

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • przybliżenie nazw mass mediów,
  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie aktywności poznawczej i badawczej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
  • rozwijanie kreatywności i wyobraźni,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej i umiejętności liczenia,
  • bezpieczne korzystanie z narzędzi cyfrowych.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem

Przygotowanie do czytania

  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • próby samodzielnego czytania
  • rozpoznawanie liter pisanych;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską

 

 

 

 

Przygotowanie do pisania

  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • rozpoznawanie liter pisanych;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską

 

Elementy matematyki

  • nazywanie figur geometrycznych;
  • układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
  • samodzielne konstruowanie gier przez dzieci, wspólne ich rozgrywanie; poszukiwanie niestandardowych rozwiązań;
  • wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;