Zamierzenia dydaktyczne gr II, – 4 latki- styczeń 2023

Zamierzenia dydaktyczne gr II, – 4 latki- styczeń 2023

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc styczeń w grupie  Little Birds

 

 

Temat tygodnia: Skąd wiem, że mija czas?

 

  • poznawanie zwyczajów związanych z witaniem nowego roku;
  • poznawanie rodzajów przyrządów do odmierzania czasu;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych.
  • uwrażliwienie na różne elementy muzyki;
  • rozwijanie dykcji i artykulacji podczas śpiewu.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
  • naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;

 

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

Temat tygodnia: Kto dokarmia zimą zwierzęta?

 

  • rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na treści opowiadania;
  • rozumienie konieczności dokarmiania ptaków w okresie zimowym.
  • rozwijanie sprawności rachunkowych;
  • doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej
  • opanowanie melodii i tekstu piosenki;
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;

 

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;

 

 

Temat tygodnia: Za co kocham moje babcie i moich dziadków?

 

  • rozwijanie mowy;
  • poznawanie rodzajów zabawek popularnych dawniej i obecnie.
  • rozwijanie mowy;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych.
  • opanowanie melodii i tekstu piosenki;
  • rozwijanie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.

 

 

Temat tygodnia: Za jaką postać przebiorę się na bal?

 

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • zapoznanie z tematyką dotyczącą karnawału.
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania według podanego kryterium;
  • rozwijanie logicznego myślenia.
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej;
  • rozwijanie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.

 

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • wskazywanie wymienionych części ciała;

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.

 

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;

 

Skip to content