Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc styczeń w grupie Little Birds
Temat tygodnia: Skąd wiem, że mija czas?
- poznawanie zwyczajów związanych z witaniem nowego roku;
- poznawanie rodzajów przyrządów do odmierzania czasu;
- rozwijanie umiejętności matematycznych.
- uwrażliwienie na różne elementy muzyki;
- rozwijanie dykcji i artykulacji podczas śpiewu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności ruchowej
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
- naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Temat tygodnia: Kto dokarmia zimą zwierzęta?
- rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na treści opowiadania;
- rozumienie konieczności dokarmiania ptaków w okresie zimowym.
- rozwijanie sprawności rachunkowych;
- doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej
- opanowanie melodii i tekstu piosenki;
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się prostymi zdaniami
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności ruchowej
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
Temat tygodnia: Za co kocham moje babcie i moich dziadków?
- rozwijanie mowy;
- poznawanie rodzajów zabawek popularnych dawniej i obecnie.
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie umiejętności matematycznych.
- opanowanie melodii i tekstu piosenki;
- rozwijanie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
Przygotowywanie do czytania:
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.
Temat tygodnia: Za jaką postać przebiorę się na bal?
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- zapoznanie z tematyką dotyczącą karnawału.
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania według podanego kryterium;
- rozwijanie logicznego myślenia.
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej;
- rozwijanie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
Przygotowywanie do czytania:
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- wskazywanie wymienionych części ciała;
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;