Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik
w grupie 5 i 6-latków
Baśnie, bajki, bajeczki
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie percepcji wzrokowej,
- budzenie zainteresowania literami,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 8,
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- uświadamianie korzyści, jakie niesie za sobą ruch,
- rozwijanie wyobraźni muzycznej,
- kształtowanie percepcji słuchowo-ruchowej,
- rozpoznawanie bohaterów znanych baśni,
- rozwijanie myślenia logicznego.
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- uświadamianie korzyści, jakie niesie za sobą ruch,
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z procesem wydawniczym,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- dbanie o porządek na stanowisku pracy,
- poznawanie nowych technik prac plastyczno-technicznych,
- rozwijanie wyobraźni.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- prawidłowe stosowanie przyimków;
- posługiwanie się poprawną mową;
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
- rozpoznawanie liter pisanych.
- wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
- powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
- słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
- układanie rymów do podanych słów;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
- całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- rozumienie wybranych znaków umownych;
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
- określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Elementy matematyki:
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
- nazywanie źródeł dźwięków;
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
- wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
Wspaniałe zabawy na śniegu
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie zainteresowań zabawami zimowymi,
- budzenie zainteresowania literami,
- analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności dodawania,
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- uświadamianie korzyści, jakie niesie za sobą ruch.
- rozwijanie słuchu muzycznego,
- kształtowanie percepcji słuchowo-ruchowej,
- zapoznanie z wybranymi sportami zimowymi,
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- uświadamianie korzyści, jakie niesie za sobą ruch,
- rozwijanie zainteresowań badawczych,
- poszerzanie wiedzy dzieci.\
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie wrażliwości na sztukę,
- rozwijanie kompetencji językowych,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- prawidłowe stosowanie przyimków;
- posługiwanie się poprawną mową;
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Przygotowanie do czytania
- wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
- powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
- słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
- układanie rymów do podanych słów;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
- całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- rozumienie wybranych znaków umownych;
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
- określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Elementy matematyki:
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
- nazywanie źródeł dźwięków;
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
- wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
Tajemnice kosmosu
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- poznawanie zagadnień związanych z kosmosem,
- budzenie zainteresowania literami,
- analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 9,
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- dbanie o dokładność wykonywania ćwiczeń.
- rozwijanie słuchu muzycznego,
- rozwijanie umiejętności wykonywania świadomych ruchów w przestrzeni,
- zdobywanie wiadomości na temat pojazdów kosmicznych,
- rozwijanie umiejętności współpracy.
- rozwijanie sprawności manualnej,
- wyrażanie swoich spostrzeżeń w ekspresji plastycznej,
- rozwijanie umiejętności kodowania,
- integracja grupy.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- prawidłowe stosowanie przyimków;
- posługiwanie się poprawną mową;
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
Przygotowanie do czytania
- uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
- wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
- powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
- słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
- układanie rymów do podanych słów;
Przygotowanie do czytania
- uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
- wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
- powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
- słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
- układanie rymów do podanych słów;
Elementy matematyki:
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
- nazywanie źródeł dźwięków;
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
- wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?.
W dziecięcym laboratorium
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- zdobywanie informacji na temat pracy w laboratorium,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
- rozwijanie dziecięcej ciekawości.
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- dbanie o dokładność wykonywania ćwiczeń,
- rozwijanie wyobraźni,
- rozwijanie umiejętności stawiania hipotez.
- rozwijanie słuchu muzycznego,
- rozwijanie swobody ruchów podczas zabawy,
- rozwijanie ciekawości poznawczej,
- dbanie o stanowisko pracy.
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- dbanie o dokładność wykonywania ćwiczeń,
- poznawanie właściwości magnesu,
- rozwijanie umiejętności stawiania hipotez.
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie wiedzy przyrodniczej,
- rozwijanie umiejętności współpracy,
- dbanie o estetykę wykonania pracy.
Przygotowanie do czytania
- wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
- powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
- słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
- układanie rymów do podanych słów;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
- całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- rozumienie wybranych znaków umownych;
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
- określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Elementy matematyki:
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
- nazywanie źródeł dźwięków;
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
- wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?.