Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc listopad
w grupie 3
JESIENNE NASTROJE
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
–rozwijanie mowy,
-budzenie zainteresowania literami,
– rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
-wykonywanie prostych doświadczeń,
-rozwijanie sprawności fizycznej,
-rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej,
ćwiczenie umiejętności przeliczania elementów oraz tworzenia rytmów,
-rozróżnianie stron – lewej i prawej,
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
–improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
-aktywne słuchanie rozmówcy;
-odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
-wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
-mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją.
Przygotowanie do czytania
–słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
-wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby;
-liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
-rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
-rozpoznawanie liter pisanych;
-tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
Przygotowanie do pisania
– wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie
z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
-nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
Elementy matematyki
-odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
-nazywanie figur geometrycznych;
-łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np.: barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
-klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
W ŚWIECIE TEATRU
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
–budzenie zainteresowania literami,
–budzenie zainteresowania liczbami,
-zapoznanie z teatrem jako miejscem sztuki i kultury,
-rozwijanie aktywności badawczej,
-rozwijanie sprawności fizycznej,
-rozwijanie wyobraźni muzycznej,
-rozwijanie umiejętności łączenia ze sobą różnorodnych materiałów w pracy plastycznej,
-utrwalanie funkcji powtórzeń w kodowaniu.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
–liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
–wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
–odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;
-pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
-wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
Przygotowanie do czytania
–słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
–wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
-tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
-wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych;
Przygotowanie do pisania
–rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
–nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki;
-nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
Elementy matematyki
–rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami;
-układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
-słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
–rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
ZNAMY TE BAŚNIE
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
–rozwijanie aktywności poznawczej – zapoznanie z etapami powstawania książki,
-wyzwalanie radości, chęci udziału we wspólnych zabawach,
-zachęcanie do tworzenia własnych książek,
–zapoznanie z nazwą i charakterystycznymi cechami prostokąta,
-rozwijanie sprawności fizycznej,
-rozwijanie sprawności manualnej,
-określanie kierunków,
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
–wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
-wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie;
-sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
-wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
-mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
Przygotowanie do czytania
–tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
-wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
-układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
-próby samodzielnego czytania;
-wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
-rozpoznawanie liter pisanych;
-liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
Przygotowanie do pisania
–rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich; pisanych;
-rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
-rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
Elementy matematyki
–klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
-nazywanie figur geometrycznych;
-rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych;
TUTAJ ROSŁY PAPROCIE
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
–rozwijanie sprawności manualnej,
-reagowanie na sygnały,
-odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5,
-rozwijanie umiejętności liczenia,
-rozwijanie sprawności fizycznej,
-rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
-zapoznanie z przypuszczalnymi przyczynami wyginięcia dinozaurów,
-zapoznanie z właściwościami fizycznymi węgla kamiennego i soli kamiennej,
-budzenie zainteresowania literami,
-rozwijanie słuchu fonematycznego,
-rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
–mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
-wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
Przygotowanie do czytania
–słuchanie, czytanych przez nauczyciela lub lektora, fragmentów utworów literackich
z odpowiednią intonacją i z odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
-wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
-wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
-czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
-rozpoznawanie liter pisanych;
-liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
Przygotowanie do pisania
–rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
-rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
-nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali;
Elementy matematyki
–rozpoznawanie cyfr i liczby 10
-składanie pociętych obrazków w całość, bez wzoru;
-rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;