Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc kwiecień
w grupie 5 i 6-latków
CUDA I DZIWY
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
- rozwijanie aktywności badawczej,
- zapoznanie z Układem Słonecznym,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
- rozwijanie aktywności i ekspresji poprzez rytm i melodię piosenki,
- określanie, co było najpierw, co jest teraz, a co będzie potem,odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 9,
- odtwarzanie i tworzenie własnych układów przedmiotów
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i sposób niewerbalny;
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
Przygotowanie do czytania
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynają-cych się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
Przygotowanie do pisania
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- rozpoznawanie liter pisanych;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce) i zmian nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);
Elementy matematyki
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek ob-razkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pio-nowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
WKRÓTCE WIELKANOC
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie aktywności badawczej,
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie umiejętności poruszania się w rytm muzyki,
- wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych,
- rozwijanie zainteresowań muzycznych,
- utrwalanie poznanych liczb,
- rozwijanie sprawności fizycznej
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
Przygotowanie do czytania
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom, w kontaktach grupowych;
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów);
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
- odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków, symboli graficznych
MALI STRAŻNICY PRZYRODY
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie aktywności badawczej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- doskonalenie poczucia rytmu,
- uświadamianie negatywnych skutków chwalenia się,
- pobudzanie aktywności muzycznej i rozwijanie wiary we własne siły,
- rozwijanie u dzieci poczucia troski o środowisko przyrodnicze.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.,
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją
Przygotowanie do czytania
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- układanie rymów do podanych słów;
- tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- układanie rymów do podanych słów;
- tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
Przygotowanie do pisania
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze,
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem
Elementy matematyki
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10:
MIESZKAM W POLSCE
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie aktywności badawczej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- opanowanie tekstu i melodii piosenki,
- zapoznanie z symbolami narodowymi,
- poszerzanie wiedzy o Polskich legendach,
- wyrabianie reakcji na zmiany tempa,
- rozwijanie zainteresowania przyrodą,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- aktywne słuchanie rozmówcy,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki,
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań,
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek,
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją.
Przygotowanie do czytania
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- poznawanie zapisu nazwy swojej miejscowości,
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską,
- poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością i swoim regionem
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.
Elementy matematyki
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami,
- wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski,
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii,
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami,
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10.