Zamierzenia dydaktyczne gr 3, 5-6 latki, marzec 2023

Zamierzenia dydaktyczne gr 3, 5-6 latki, marzec 2023

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc marzec
w grupie 5 i 6-latków

TAK NAM MIJA CZAS

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • rozwijanie aktywności poznawczej – zwracanie uwagi na mijający czas, na podstawie przykładów z życia ludzi, przyrody,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.
  • rozwijanie aktywności i ekspresji poprzez rytm i melodię piosenki,
  • określanie, co było najpierw, co jest teraz, a co będzie potem.
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się zegarem,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i sposób niewerbalny;
  • wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;

Przygotowanie do czytania

  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • próby samodzielnego czytania;
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;

liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską

Przygotowanie do pisania

  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
  • rozpoznawanie liter pisanych;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;

Elementy matematyki

  • odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;


MUZYKA JEST WSZĘDZIE

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie aktywności badawczej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
  • rozwijanie umiejętności poruszania się w rytm muzyki,
  • rozwijanie zainteresowań muzycznych,
  • utrwalanie poznanych liczb,
  • rozwijanie sprawności fizycznej

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
  • rozpoznawanie instrumentów muzycznych, perkusyjnych i innych, np. gitary, pianina, po ich dźwiękach;
  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;

Przygotowanie do czytania

  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;

wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych

Przygotowanie do pisania

  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.

Elementy matematyki

  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów);
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;


MAMY RÓŻNE CHARAKTERY

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie aktywności poznawczej – przyporządkowywanie odpowiednich barw bohaterom pozytywnym i bohaterom negatywnym,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • doskonalenie poczucia rytmu,
  • uświadamianie negatywnych skutków chwalenia się,
  • wprowadzenie odejmowania jako ubywania,
  • zapoznanie z graficznym znakiem odejmowania,
  • rozwijanie sprawności fizycznej

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.,
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją

Przygotowanie do czytania

  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • układanie rymów do podanych słów;
  • tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • układanie rymów do podanych słów;
  • tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;

Przygotowanie do pisania

  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.

Elementy matematyki

  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10:


WIOSNA, WIOSNA

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie aktywności badawczej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności poruszania się w przestrzeni (w rytmie muzyki),
  • wyrabianie reakcji na zmiany tempa,
  • rozwijanie zainteresowania przyrodą,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • aktywne słuchanie rozmówcy
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań
  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek,
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją

Przygotowanie do czytania

  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską

Przygotowanie do pisania

  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozpoznawanie liter pisanych;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania

Elementy matematyki

  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;