Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc marzec
w grupie 5 i 6-latków
TAK NAM MIJA CZAS
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
- rozwijanie aktywności poznawczej – zwracanie uwagi na mijający czas, na podstawie przykładów z życia ludzi, przyrody,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
- rozwijanie aktywności i ekspresji poprzez rytm i melodię piosenki,
- określanie, co było najpierw, co jest teraz, a co będzie potem.
- kształtowanie umiejętności posługiwania się zegarem,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i sposób niewerbalny;
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
Przygotowanie do czytania
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- próby samodzielnego czytania;
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
Przygotowanie do pisania
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- rozpoznawanie liter pisanych;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
Elementy matematyki
- odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
MUZYKA JEST WSZĘDZIE
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie aktywności badawczej,
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
- rozwijanie umiejętności poruszania się w rytm muzyki,
- rozwijanie zainteresowań muzycznych,
- utrwalanie poznanych liczb,
- rozwijanie sprawności fizycznej
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- rozpoznawanie instrumentów muzycznych, perkusyjnych i innych, np. gitary, pianina, po ich dźwiękach;
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
Przygotowanie do czytania
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów);
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
MAMY RÓŻNE CHARAKTERY
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie aktywności poznawczej – przyporządkowywanie odpowiednich barw bohaterom pozytywnym i bohaterom negatywnym,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- doskonalenie poczucia rytmu,
- uświadamianie negatywnych skutków chwalenia się,
- wprowadzenie odejmowania jako ubywania,
- zapoznanie z graficznym znakiem odejmowania,
- rozwijanie sprawności fizycznej
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.,
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją
Przygotowanie do czytania
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- układanie rymów do podanych słów;
- tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- układanie rymów do podanych słów;
- tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
Przygotowanie do pisania
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.
Elementy matematyki
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10:
WIOSNA, WIOSNA
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie aktywności badawczej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności poruszania się w przestrzeni (w rytmie muzyki),
- wyrabianie reakcji na zmiany tempa,
- rozwijanie zainteresowania przyrodą,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- aktywne słuchanie rozmówcy
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek,
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją
Przygotowanie do czytania
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozpoznawanie liter pisanych;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania
Elementy matematyki
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;