Zamierzenia dydaktyczne, gr 3, 4 -5latki, listopad 2023r.

Zamierzenia dydaktyczne, gr 3, 4 -5latki, listopad 2023r.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc listopad w grupie  Little Birds

 

 

Temat tygodnia: A deszcz pada i pada…

 

  • rozwijanie mowy,
  • poszerzanie słownictwa,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • doskonalenie poczucia rytmu,
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5,
  • rozwijanie umiejętności dążenia do słownych skojarzeń,
  • rozwiązywanie zagadek słuchowych
  • dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby
    • rozwijanie sprawności manualnej,
  • wyciąganie wniosków na temat parowania i skraplania wody
    • inscenizowanie ruchem słuchanego utworu.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
  • rozpoznawanie instrumentów muzycznych perkusyjnych i innych, np. gitary, pianina, po ich dźwiękach;
  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • Odkrywanie litery i, I.
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
  • kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.

 

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
  • rozwijanie umiejętności przeliczania,
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
  • odkrywanie zapisów cyfrowych liczby 5.

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

 Temat tygodnia: Co powinienem wiedzieć o Polsce

 

  • rozwijanie mowy,
  • stosowanie zwrotów: Jestem Polakiem. Mieszkam w Polsce. Mówię po polsku;
  • oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju;
  • budzenie zainteresowania literami,
  • dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby,
  • podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu;
  • poznanie strojów ludowych;
  • poszerzanie wiedzy na temat Polski,
  • kreślenie i nazywanie kierunków w przestrzeni,
  • utrwalenie informacji o Polsce.
  • kształtowanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • doskonalenie poczucia rytmu,
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 6,
  • rozwijanie percepcji wzrokowej,

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
  • poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego, np. jego powstania
  • opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.

 

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • Odkrywanie litery t, T

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich.
  • odwzorowywanie elementów (przerysowanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).

 

 

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
  • kształtowanie umiejętności liczenia.
  • odkrywanie zapisu cyfrowego cyfry 6.

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,

 

Klasyfikowanie:

 

  • łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;

 

Temat tygodnia:Zdrowie naszym skarbem

 

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie świadomości na temat ruchu w życiu człowieka,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby,
  • zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem,
  • utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych
  • rozwijanie umiejętności odwzorowywania,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • wzmocnienie napięcia mięśniowego.
  • doskonalenie orientacji przestrzennej,
  • utrwalenie nazw specjalności lekarskich,
  • wszechstronne i harmonijne rozwijanie organizmu,
  • utrwalenie wiadomości na temat dbania o higienę osobistą,
  • uświadamianie dzieciom ich praw i obowiązków

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej,

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • Odkrywanie litery d, D.
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;

 

 

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.

 

 

Elementy matematyki:

 

  • nazywanie figur geometrycznych;
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  • układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru;
  • zapoznanie z prostokątem,
  • utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych,

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
  • przeliczanie w zakresie 6;

 

 

 

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

Temat tygodnia: Co ułatwia prace w domu?

 

  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,.
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.
  • utrwalanie nazw urządzeń elektrycznych,
  • Odkrywanie litery k, K.
  • poznawanie różnych źródeł otrzymywania energii,
  • zapoznanie ze sprzętem elektrycznym – wiatrakiem;
  • wszechstronne i harmonijne rozwijanie organizmu,
  • rozbudzanie zainteresowań kulinarnych,
  • zapoznanie z działaniem blendera.
  • poszerzanie wiedzy na temat nowoczesnych technologii,
  • poszerzanie wiedzy na temat urządzeń elektrycznych,

 

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby.

 

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • Odkrywanie litery k, K.

 

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem.

 

 

 

Elementy matematyki:

 

  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
  • rozwijanie myślenia matematycznego,

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
    i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);

 

Skip to content