Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc listopad w grupie Little Birds
Temat tygodnia: A deszcz pada i pada…
- rozwijanie mowy,
- poszerzanie słownictwa,
- budzenie zainteresowania literami,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- doskonalenie poczucia rytmu,
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5,
- rozwijanie umiejętności dążenia do słownych skojarzeń,
- rozwiązywanie zagadek słuchowych
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby
- rozwijanie sprawności manualnej,
- wyciąganie wniosków na temat parowania i skraplania wody
- inscenizowanie ruchem słuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
- rozpoznawanie instrumentów muzycznych perkusyjnych i innych, np. gitary, pianina, po ich dźwiękach;
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- Odkrywanie litery i, I.
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
- rozwijanie umiejętności przeliczania,
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
- odkrywanie zapisów cyfrowych liczby 5.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Temat tygodnia: Co powinienem wiedzieć o Polsce
- rozwijanie mowy,
- stosowanie zwrotów: Jestem Polakiem. Mieszkam w Polsce. Mówię po polsku;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju;
- budzenie zainteresowania literami,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby,
- podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu;
- poznanie strojów ludowych;
- poszerzanie wiedzy na temat Polski,
- kreślenie i nazywanie kierunków w przestrzeni,
- utrwalenie informacji o Polsce.
- kształtowanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- doskonalenie poczucia rytmu,
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 6,
- rozwijanie percepcji wzrokowej,
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
- poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego, np. jego powstania
- opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- Odkrywanie litery t, T
Przygotowywanie do pisania:
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich.
- odwzorowywanie elementów (przerysowanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
- kształtowanie umiejętności liczenia.
- odkrywanie zapisu cyfrowego cyfry 6.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
Klasyfikowanie:
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
Temat tygodnia:Zdrowie naszym skarbem
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie świadomości na temat ruchu w życiu człowieka,
- budzenie zainteresowania literami,
- analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby,
- zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem,
- utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych
- rozwijanie umiejętności odwzorowywania,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- wzmocnienie napięcia mięśniowego.
- doskonalenie orientacji przestrzennej,
- utrwalenie nazw specjalności lekarskich,
- wszechstronne i harmonijne rozwijanie organizmu,
- utrwalenie wiadomości na temat dbania o higienę osobistą,
- uświadamianie dzieciom ich praw i obowiązków
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej,
Przygotowywanie do czytania:
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- Odkrywanie litery d, D.
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Elementy matematyki:
- nazywanie figur geometrycznych;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru;
- zapoznanie z prostokątem,
- utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych,
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
- przeliczanie w zakresie 6;
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Temat tygodnia: Co ułatwia prace w domu?
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie,.
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.
- utrwalanie nazw urządzeń elektrycznych,
- Odkrywanie litery k, K.
- poznawanie różnych źródeł otrzymywania energii,
- zapoznanie ze sprzętem elektrycznym – wiatrakiem;
- wszechstronne i harmonijne rozwijanie organizmu,
- rozbudzanie zainteresowań kulinarnych,
- zapoznanie z działaniem blendera.
- poszerzanie wiedzy na temat nowoczesnych technologii,
- poszerzanie wiedzy na temat urządzeń elektrycznych,
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby.
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- Odkrywanie litery k, K.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem.
Elementy matematyki:
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
- rozwijanie myślenia matematycznego,
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);