Zamierzenia dydaktyczne gr 3, – 4-5 latki, grudzień 2023r.

Zamierzenia dydaktyczne gr 3, – 4-5 latki, grudzień 2023r.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc grudzień w grupie  Little Birds

 

 

Temat tygodnia: Odwiedziny Mikołaja

 

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
  • porównywanie liczebności zbiorów,
  • utrwalanie pojęć mniej, więcej, tyle samo,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy
  • wczuwanie się w sytuację innych osób,
  • zapoznanie z działaniami wykonywanymi przez wolontariuszy.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami, w codziennych sytuacjach
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
  • kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • odkrywanie litery l, L.

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
  • rozwijanie umiejętności przeliczania,
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
  • porównywanie liczebności zbiorów, wprowadzenie pojęć: mniej, więcej, tyle samo.
  • przekształcanie dużych figur w małe i małe w duże,

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych.

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

 Temat tygodnia: Zima jest coraz bliżej

 

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie oznak zimy,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 0,
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
  • poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego, np. jego powstania
  • opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.

 

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
  • Odkrywanie liter y, Y.

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich.
  • odwzorowywanie elementów (przerysowanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
  • wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;

 

 

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
  • kształtowanie umiejętności liczenia.
  • rozbudzanie zainteresowania kodowaniem,

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,

 

Klasyfikowanie:

 

  • łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;

 

Temat tygodnia: Magia świąt

 

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7,
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
  • poznawanie tradycji bożonarodzeniowych,
  • rozwijanie umiejętności składania życzeń.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej,
  • wyklaskiwanie w dłonie, rytmicznie wypowiadając słowa rymowanki,

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;

 

 

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • Odkrywanie litery r, R.

 

 

Elementy matematyki:

 

  • nazywanie figur geometrycznych;
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  • układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru;
  • zapoznanie z prostokątem,
  • utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych,

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7,
  • przeliczanie w zakresie 7

 

 

 

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

Temat tygodnia: Zabawki

 

  • rozwijanie mowy,
  • integrowanie grupy rówieśniczej,
  • wdrażanie do dbania o własne i cudze rzeczy,

rozwijanie zdolności językowych.

  • utrwalanie przeliczania w zakresie 7,
  • doskonalenie umiejętności matematycznych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
  • budzenie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka,
  • rozbudzanie ekspresji teatralnej.

 

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby.

 

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • kolorowanie pól zgodnie z kodem. Mówienie pierwszych głosek z nazw tych obrazków.

 

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem.

 

 

 

Elementy matematyki:

 

  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
  • rozwijanie myślenia matematycznego,
  • ćwiczenie umiejętność tworzenia kodu,

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;

 

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
    i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);

 

 

Skip to content