Zamierzenia dydaktyczne, gr 2, luty 2023r.

Zamierzenia dydaktyczne, gr 2, luty 2023r.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc luty 2023r. w Little Birds

 

Tydzień 1.

Temat tygodnia: Kim będę, gdy dorosnę?

 

  • rozwijanie mowy;
  • stwarzanie okazji do poznawania różnych zawodów;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • klasyfikowanie przedmiotów według wybranego kryterium;
  • doskonalenie wiedzy na temat różnych zawodów;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rozwijanie umiejętności działania w skupieniu;
  • rozwijanie logicznego myślenia;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego wykorzystywanych dawniej i dziś;
  • zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko.

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp..

 

Tydzień 2.

Temat tygodnia: Jaka jest moja ulubiona baśń?

 

  • rozwijanie mowy;
  • rozwijanie swobody ruchów podczas zabaw;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
  • naśladowanie czytających dorosłych, np. zabawa w czytanie;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
  • kształtowanie świadomości na temat książki jako źródła wiedzy;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • poznanie zawodu bibliotekarza, rozumienie konieczności przestrzegania zasad zachowania się w bibliotece oraz szanowania książek;
  • wzbogacenie wiedzy na temat budowy książki;
  • rozwijanie logicznego myślenia.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

 

Słuch fonematyczny:

 

  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku.

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu.

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
  • rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych;
  • stosowanie podczas zabaw określeń: długi – krótki, mały – duży.

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie palców, przedmiotów itp..

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
  • utrwala znajomość położenia przedmiotów w przestrzeni, stosuje słowa: na, pod, obok, za.

 

 

Tydzień 3.

Temat tygodnia: Gdzie mieszka sztuka?

 

  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego;.
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • rozwijanie sprawności manualnej.
  • układanie kompozycji z figur geometrycznych;
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rozwijanie ciekawości poznawczej;
  • pobudzanie i rozwijanie aktywności twórczej;
  • poznawanie dzieł wielkich malarzy i wypowiadanie się na ich temat;
  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
  • oglądanie filmów dla dzieci;
  • uczestniczenie w rozmowach na temat bohaterów filmowych;
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później).

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem.

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny;
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • odpowiadanie na pytania.

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych.

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
  • układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych.

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach;
  • liczenie palców, przedmiotów itp..

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.

 

 

Tydzień 4.

Temat tygodnia: Kiedy żyły dinozaury?

 

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • zdobywanie informacji na temat dinozaurów;
  • rozwijanie wiedzy na temat dinozaurów.
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami: wysoki, niski
  • zapoznanie z dinozaurami mięsożernymi;
  • rozwijanie sprawności ruchowej.
  • rozwijanie umiejętności działania w skupieniu;
  • ćwiczenie spostrzegawczości.
  • poznanie pracy paleontologa;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie;
  • zapoznanie z miejscem – puszczą jurajską.

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • wypowiadanie nazwy żywiołów,
  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku.

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu.

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko.

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach;
  • liczenie palców, przedmiotów itp..

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.; oglądanie siebie w lustrze;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki.

 

 

 

Skip to content