Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc luty 2023r. w Little Birds
Tydzień 1.
Temat tygodnia: Kim będę, gdy dorosnę?
- rozwijanie mowy;
- stwarzanie okazji do poznawania różnych zawodów;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- klasyfikowanie przedmiotów według wybranego kryterium;
- doskonalenie wiedzy na temat różnych zawodów;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rozwijanie umiejętności działania w skupieniu;
- rozwijanie logicznego myślenia;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego wykorzystywanych dawniej i dziś;
- zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Przygotowywanie do pisania:
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp..
Tydzień 2.
Temat tygodnia: Jaka jest moja ulubiona baśń?
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie swobody ruchów podczas zabaw;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- naśladowanie czytających dorosłych, np. zabawa w czytanie;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
- kształtowanie świadomości na temat książki jako źródła wiedzy;
- rozwijanie umiejętności matematycznych;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- poznanie zawodu bibliotekarza, rozumienie konieczności przestrzegania zasad zachowania się w bibliotece oraz szanowania książek;
- wzbogacenie wiedzy na temat budowy książki;
- rozwijanie logicznego myślenia.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny:
- uważne słuchanie rozmówcy;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku.
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
- rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych;
- stosowanie podczas zabaw określeń: długi – krótki, mały – duży.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie palców, przedmiotów itp..
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
- utrwala znajomość położenia przedmiotów w przestrzeni, stosuje słowa: na, pod, obok, za.
Tydzień 3.
Temat tygodnia: Gdzie mieszka sztuka?
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego;.
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- rozwijanie sprawności manualnej.
- układanie kompozycji z figur geometrycznych;
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rozwijanie ciekawości poznawczej;
- pobudzanie i rozwijanie aktywności twórczej;
- poznawanie dzieł wielkich malarzy i wypowiadanie się na ich temat;
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
- oglądanie filmów dla dzieci;
- uczestniczenie w rozmowach na temat bohaterów filmowych;
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później).
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem.
Przygotowywanie do czytania:
- dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny;
- wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- odpowiadanie na pytania.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
- układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach;
- liczenie palców, przedmiotów itp..
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.
Tydzień 4.
Temat tygodnia: Kiedy żyły dinozaury?
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- zdobywanie informacji na temat dinozaurów;
- rozwijanie wiedzy na temat dinozaurów.
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami: wysoki, niski
- zapoznanie z dinozaurami mięsożernymi;
- rozwijanie sprawności ruchowej.
- rozwijanie umiejętności działania w skupieniu;
- ćwiczenie spostrzegawczości.
- poznanie pracy paleontologa;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie;
- zapoznanie z miejscem – puszczą jurajską.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie nazwy żywiołów,
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku.
Przygotowywanie do czytania:
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach;
- liczenie palców, przedmiotów itp..
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
- dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.; oglądanie siebie w lustrze;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki.