Zamierzenia dydaktyczne, gr 2- kwiecień 2024r.

Zamierzenia dydaktyczne, gr 2- kwiecień 2024r.

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

 NA MIESIĄC KWIECIEŃ 2024 W GRUPIE 4 – LATKÓW

 

TYDZIEŃ I

Temat tygodnia: Wielkanoc

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zakładanie ubrań, butów;
  • korzystanie z toalety;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
  • przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
  • dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
  • spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
  • przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
  • próby określania swoich stanów emocjonalnych;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
  • współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
  • poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • mówienie o swoich potrzebach;
  • odpowiadanie na pytania;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić;
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków;
  • sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
  • rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50, 52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72).

 

TYDZIEŃ II

Temat tygodnia: Wiosna na wsi

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zakładanie ubrań, butów;
  • korzystanie z toalety;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
  • przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
  • dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
  • spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
  • przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
  • próby określania swoich stanów emocjonalnych;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
  • współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
  • poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • mówienie o swoich potrzebach;
  • odpowiadanie na pytania;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić;
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków;
  • sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
  • rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50, 52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72).

 

TYDZIEŃ III

Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zakładanie ubrań, butów;
  • korzystanie z toalety;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
  • przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
  • dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
  • spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
  • przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
  • próby określania swoich stanów emocjonalnych;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
  • współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
  • poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • mówienie o swoich potrzebach;
  • odpowiadanie na pytania;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić;
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków;
  • sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
  • rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50, 52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72).

 

TYDZIEŃ IV

Temat tygodnia: Polska – moja ojczyzna

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zakładanie ubrań, butów;
  • korzystanie z toalety;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
  • przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
  • dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
  • spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
  • przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
  • próby określania swoich stanów emocjonalnych;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
  • współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
  • poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • mówienie o swoich potrzebach;
  • odpowiadanie na pytania;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić;
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków;
  • sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
  • rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50, 52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72).