Zamierzenia dydaktyczne gr. 2, kwiecień 2023r.

Zamierzenia dydaktyczne gr. 2, kwiecień 2023r.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc kwiecień w Little Birds

  Temat tygodnia: Czego potrzebują zwierzęta?

  • rozwijanie mowy;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rozwijanie umiejętności działania w skupieniu;
  • wykonywanie ustalonych poleceń na dźwięk instrumentu;
  • rozwijanie logicznego myślenia;
  • rozwijanie umiejętności wydawania krótkich poleceń;
  • rozwijanie inwencji twórczej;
  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
  • wzbogacenie wiedzy na temat zwierząt żyjących na wsi;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
  • rozwiązuje różnego typu zagadki; rozpoznaje, nazywa i opisuje wygląd i zwyczaje wybranych

      zwierząt,

  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
  • zapoznanie z nazwami i wyglądem wybranych roślin oraz zwierząt, których środowiskiem życia jest pole.
  • doskonalenie artykulacji i dykcji;
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta charakterystyczne dla środowiska leśnego,
  • rozwiązywanie różnego typu zagadki; rozpoznaje, nazywa i opisuje wygląd i zwyczaje wybranych zwierząt,

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku.

Przygotowywanie do czytania:

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
  • sylabizowanie w toku zabaw,

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.

Elementy matematyki:

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;

Temat tygodnia: Co potrafią zwierzęta?

  • rozwijanie mowy;
  • zapoznanie z charakterystycznymi cechami wczesnej wiosny;
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie sprawności rachunkowych;
  • rozwijanie spostrzegawczości i percepcji wzrokowej;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie aktywności twórczej;
  • wyjaśnienie, na czym polega pożyteczna rola dżdżownicy w przyrodzie, wykonuje sylwetę dżdżownicy
  • nazywanie wybranych zwierząt zamieszkujące morza i oceany, z uwagą słucha informacji

na ich temat,

  • segregowanie zdjęcia zwierząt według ustalonego kryterium,
  • opisywanie ubarwienia zwierząt,
  • kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • wzbogacenie wiedzy na temat zwierząt.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;

Przygotowywanie do czytania:

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • kształtowanie poprawności gramatycznej wypowiedzi ustnej.

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Elementy matematyki:

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
  • rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych;

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach;
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika.

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • utrwala znajomość położenia przedmiotów w przestrzeni, stosuje słowa: na, pod, obok, za.

Temat tygodnia: Jak dbam o naszą planetę?

  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała;
  • kształtowanie umiejętności społecznych;
  • budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych;
  • rozwijanie umiejętności manualnych;
  • kształtowanie świadomości ekologicznej;
  • utrwalanie znajomości kolorów pojemników używanych do segregacji odpadów;
  • rozumienie konieczności ochrony środowiska przyrodniczego, kształtowanie nawyków proekologicznych.
  • zapoznanie oraz wdrażanie do  przestrzegania podstawowych zasad szanowania przyrody
  • poznawanie pracy ludzi dbających o środowisko.
  • Zapoznanie ze znaczeniem nowych pojęć: farma wiatrowa, farma fotowoltaiczna, recykling, ekolog

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;

Przygotowywanie do czytania:

  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • odpowiadanie na pytania.
  • wyklaskiwanie sylab podanych słów,

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;

Elementy matematyki:

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.

Temat tygodnia: W jakim kraju mieszkam?

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • zachęcanie do wypowiadania się w grupie;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie orientacji przestrzennej;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rozbudzanie ciekawości poznawczej;
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
  • zapoznanie z legendą o powstaniu Warszawy;
  • kształtowanie poprawności składniowej wypowiedzi;
  • poznanie charakterystycznych miejsc znajdujących się w Warszawie;
  • rozwijanie umiejętności swobodnego poruszania się w przestrzeni;
  • opanowanie melodii i tekstu piosenki;
  • rozwijanie poczucia przynależności narodowej.
  • Wyjaśnienie znaczenia  nazw: Europa i Unia Europejska,
  • Opisywanie wyglądu flagi Unii Europejskiej,
  • Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej;
  • Wypowiadanie się na temat zwyczajów związanych z obchodami Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej,
  • rozwiązywanie  zagadek słownych i obrazkowych, wskazywanie elementów brakujących na obrazku, rozpoznawanie charakterystycznych miejsc w Polsce,

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;

Przygotowywanie do czytania:

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);

Elementy matematyki:

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • kończenie ułożonych sekwencji;

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
Skip to content