Zamierzenia dydaktyczne, gr 2, 4-5 latki, marzec 2023

Zamierzenia dydaktyczne, gr 2, 4-5 latki, marzec 2023

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc marzec w Little Birds

    Temat tygodnia: Jaka pogoda jest w marcu?

  • rozwijanie mowy;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • klasyfikowanie przedmiotów według wybranego kryterium;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rozwijanie umiejętności działania w skupieniu;
  • wykonywanie ustalonych poleceń na dźwięk instrumentu;
  • rozwijanie logicznego myślenia;
  • rozwijanie umiejętności wydawania krótkich poleceń;
  • rozwijanie inwencji twórczej;
  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
  • zwrócenie uwagi na nagłe zmiany pogody charakterystyczne dla wczesnej wiosny;
  • określanie pogody i nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia;
  • kojarzenie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla marcowej pogody;
  • rozpoznawanie znaków synoptycznych;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku.

Przygotowywanie do czytania:

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.

Elementy matematyki:

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;

Temat tygodnia: Po czym można poznać, że nadchodzi wiosna?

  • rozwijanie mowy;
  • zapoznanie z charakterystycznymi cechami wczesnej wiosny;
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie sprawności rachunkowych;
  • rozwijanie spostrzegawczości i percepcji wzrokowej;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • zapoznanie z pierwszymi ptakami przylatującymi na wiosnę do Polski;
  • poznawanie właściwości wody;
  • wdrażanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości, wnioskowania;
  • zapoznanie z pierwszymi wiosennymi kwiatami;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie aktywności twórczej;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: topnienie śniegu, powracające pierwsze ptaki (bociany), pojawiające się pierwsze kwiaty (krokusy);

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;

Przygotowywanie do czytania:

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • kształtowanie poprawności gramatycznej wypowiedzi ustnej.

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Elementy matematyki:

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
  • rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych;
  • stosowanie podczas zabaw określeń: długi – krótki, mały – duży.

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach;
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika.

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • utrwala znajomość położenia przedmiotów w przestrzeni, stosuje słowa: na, pod, obok, za.

Temat tygodnia: Z czego to jest zrobione?

  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała;
  • kształtowanie umiejętności społecznych;
  • budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania;
  • budzenie zainteresowań dotyczących gliny i produkcji przedmiotów ceramicznych;
  • zapoznanie z etapami produkcji chleba i różnymi rodzajami pieczywa;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych;
  • zdobywanie informacji na temat pochodzenia i zastosowania mleka;
  • poznawanie właściwości fizycznych wełny, pobudzanie zmysłów;
  • wzbogacenie wiedzy na temat budowy owcy;
  • rozwijanie umiejętności manualnych;
  • utrwalenie wiadomości na temat wybranych zawodów i pochodzenia wybranych produktów.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;

Przygotowywanie do czytania:

  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • odpowiadanie na pytania.

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;

Elementy matematyki:

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.

Temat tygodnia: Jakie wzory i kolory mają pisanki?

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi;
  • zachęcanie do wypowiadania się w grupie;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • poznawanie tradycji związanej z przygotowywaniem koszyczka wielkanocnego;
  • rozwijanie orientacji przestrzennej;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • reagowanie na zmiany dźwięków instrumentu;
  • doskonalenie umiejętności poruszania się z rekwizytem;
  • wzbogacenie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych;
  • rozbudzanie ciekawości poznawczej;
  • zapoznanie z tradycją malowania pisanek;
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;

Przygotowywanie do czytania:

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);

Elementy matematyki:

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • kończenie ułożonych sekwencji;

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
Skip to content