Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc marzec w Little Birds
Temat tygodnia: Jaka pogoda jest w marcu?
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- klasyfikowanie przedmiotów według wybranego kryterium;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rozwijanie umiejętności działania w skupieniu;
- wykonywanie ustalonych poleceń na dźwięk instrumentu;
- rozwijanie logicznego myślenia;
- rozwijanie umiejętności wydawania krótkich poleceń;
- rozwijanie inwencji twórczej;
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- zwrócenie uwagi na nagłe zmiany pogody charakterystyczne dla wczesnej wiosny;
- określanie pogody i nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia;
- kojarzenie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla marcowej pogody;
- rozpoznawanie znaków synoptycznych;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku.
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
Temat tygodnia: Po czym można poznać, że nadchodzi wiosna?
- rozwijanie mowy;
- zapoznanie z charakterystycznymi cechami wczesnej wiosny;
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- rozwijanie sprawności rachunkowych;
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji wzrokowej;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- zapoznanie z pierwszymi ptakami przylatującymi na wiosnę do Polski;
- poznawanie właściwości wody;
- wdrażanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości, wnioskowania;
- zapoznanie z pierwszymi wiosennymi kwiatami;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- rozwijanie aktywności twórczej;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: topnienie śniegu, powracające pierwsze ptaki (bociany), pojawiające się pierwsze kwiaty (krokusy);
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- uważne słuchanie rozmówcy;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- kształtowanie poprawności gramatycznej wypowiedzi ustnej.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności ruchowej
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
- rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych;
- stosowanie podczas zabaw określeń: długi – krótki, mały – duży.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach;
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
- utrwala znajomość położenia przedmiotów w przestrzeni, stosuje słowa: na, pod, obok, za.
Temat tygodnia: Z czego to jest zrobione?
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała;
- kształtowanie umiejętności społecznych;
- budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania;
- budzenie zainteresowań dotyczących gliny i produkcji przedmiotów ceramicznych;
- zapoznanie z etapami produkcji chleba i różnymi rodzajami pieczywa;
- rozwijanie umiejętności matematycznych;
- zdobywanie informacji na temat pochodzenia i zastosowania mleka;
- poznawanie właściwości fizycznych wełny, pobudzanie zmysłów;
- wzbogacenie wiedzy na temat budowy owcy;
- rozwijanie umiejętności manualnych;
- utrwalenie wiadomości na temat wybranych zawodów i pochodzenia wybranych produktów.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
Przygotowywanie do czytania:
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- odpowiadanie na pytania.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.
Temat tygodnia: Jakie wzory i kolory mają pisanki?
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi;
- zachęcanie do wypowiadania się w grupie;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- poznawanie tradycji związanej z przygotowywaniem koszyczka wielkanocnego;
- rozwijanie orientacji przestrzennej;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- reagowanie na zmiany dźwięków instrumentu;
- doskonalenie umiejętności poruszania się z rekwizytem;
- wzbogacenie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej;
- zapoznanie z tradycją malowania pisanek;
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
Przygotowywanie do czytania:
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- kończenie ułożonych sekwencji;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;