Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc luty
w grupie 3-latków
BAŚNIE,BAJKI, BAJECZKI
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie umiejętności odróżniania informacji prawdziwe od nieprawdziwych;
- rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 3;
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych;
- ilustrowanie piosenki ruchem;
- kształcenie percepcji słuchowo ruchowej;
- kształtowanie odruchu prawidłowej postawy;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- dbanie o porządek na stanowisku pracy;
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;
- nazywanie zjawisk pogodowych;
Przygotowanie do czytania
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- mówią rymowanki z różnym natężeniem głosu
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- omawianie zjawisk pogodowych;
- wspólne czytanie bajek, baśni oraz wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
Przygotowanie do pisania - wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do trzech;
- rozpoznawanie cyfr i liczb;
- porównują liczebność zbioró;
- rytmiczny marsz do muzyki
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
WSPANIAŁE ZABAWY NA ŚNIEGU
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie zainteresowań zabawami zimowymi;
- rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 3;
- rozwijanie umiejętności uczestnictwa we wspólnej zabawie;
- rozwijanie umiejętności segregowania;
- kształcenie percepcji słuchowo- ruchowej;
- kształtowanie odruchu prawidłowej postawy;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- dbanie o porządek na stanowisku pracy;
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;
- nazywanie jaki prawidłowy ubiór jest na śnieg;
Przygotowanie do czytania
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- utrwalanie imion kolegów i koleżanek z grupy
- oglądanie książek i czasopism zamieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- określanie nastroju
- wspólne czytanie legend, bajek, baśni i wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- słuchanie słuchowisk
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- rozpoznawanie kolorów zimy;
Przygotowanie do pisania - wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw
- ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do trzech;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonej , mozaice geometrycznej, w klockach’
- rytmiczny marsz do muzyki
- rytmiczne klaskanie oraz uderzenia w bębenek;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
TAJEMNICE KOSMOSU
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie zainteresowań tematyką kosmosu;
- przelicza w dostępnym dla siebie zakresie;
- bierze czynny udział w zabawach;
- rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej;
- rozwijanie aktywności muzyczno ruchowej;
- rozwijanie sprawności fizycznej
- kształtowanie odruchu prawidłowej postawy;
- rozwijanie umiejętności plastycznych
- nauka operowania narzędziami i dostępnym materiałem;
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;
- nazywanie planet;
Przygotowanie do czytania
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- swobodna rozmowa związana z tematem
- oglądanie książek i czasopism zamieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- określanie nastroju
- wspólne czytanie bajek, baśni i wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- wskazywanie różnic i podobieństw;
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do trzech
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach
- rytmiczny marsz do muzyki
- rytmiczny marsz z zachowaniem pauzy w muzyce
- rytmiczne klaskanie oraz uderzenia w bębenek;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
W DZIECIĘCYM LABORATORIUM
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- tworzenie siatki wiedzy;
- rozwijanie ciekawości poznawczej dzieci;
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wykonywanych eksperymentów;
- przelicza w dostępnym dla siebie zakresie;
- bierze czynny udział w zabawach;
- rozwijanie pamięci i koncentracji uwagi;
- wyrabianie umiejętności reagowania ruchem na dźwięki muzyczne;
- rozwijanie sprawności fizycznej
- kształtowanie odruchu prawidłowej postawy;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- dbanie o estetykę wykonanej pracy;
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;
Przygotowanie do czytania
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- swobodna rozmowa związana z tematem
- oglądanie książek i czasopism zamieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- określanie nastroju
- wspólne czytanie bajek, baśni i wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- wskazywanie różnic i podobieństw;
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do trzech
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach
- rytmiczny marsz do muzyki
- rytmiczny marsz z zachowaniem pauzy w muzyce
- rytmiczne klaskanie oraz uderzenia w bębenek;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;