Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze, gr 1, luty 2023
Tydzień 1
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Kim będę, gdy dorosnę?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni;
- zakładanie ubrań, butów;
- korzystanie z toalety;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji ruchowej;
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- mówienie o swoich potrzebach;
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- spacerowanie w pobliżu przedszkola,
- wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób.
Językowa aktywność dziecka:
- uważne słuchanie rozmówcy;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- oglądanie książek i czasopism numieszczonych w kąciku książki;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych) wskazywanie wymienionych części ciała;
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru − poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej.
Tydzień 2
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jaka jest moja ulubiona baśń?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni;
- składanie ubrań przed leżakowaniem;
- odkładanie prac na półki indywidualne;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- mówienie o swoich potrzebach;
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia,
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- obserwowanie dorosłego czytającego książki, czasopisma;
- naśladowanie czytających dorosłych, np. zabawa w czytanie;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Aktywność poznawcza:
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- rysowanie na dowolne tematy;
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
- wskazywanie ilustracji odpowiadającej fragmentowi wysłuchanego opowiadania.
Tydzień 3
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Gdzie mieszka sztuka?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- korzystanie z toalety;
- odkładanie prac na półki indywidualne;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
- Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa;
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
- oglądanie filmów dla dzieci;
- uczestniczenie w rozmowach na temat bohaterów filmowych;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
- uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie;
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
- ustalanie kolejności wykonywania czynności;
- układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych;
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później).
Tydzień 4
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Kiedy żyły dinozaury?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- zakładanie ubrań, butów;
- odkładanie prac na półki indywidualne;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- składanie ubrań przed leżakowaniem;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- nazywanie wybranych części ciała;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
- dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.; oglądanie siebie w lustrze;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki.