Zamierzenia dydaktyczne dla Yellow Bunnies na październik 2021

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik
w grupie 5-latków

 

  1. Idzie jesień… przez ogród i sad

Zamierzania  wychowawczo-dydaktyczne :

  • rozwijanie mowy,
  • rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zmysłów,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej,
  • poznawanie cech kwadratu,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie słuchu muzycznego,
  • reagowanie ruchem na ustalone sygnały,
  • rozwijanie umiejętności obserwowania,
  • rozpoznawanie i nazywanie warzyw,

poznawanie sposobów przygotowania warzyw i owoców na zimę.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)

Przygotowanie do czytania

  • obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • rozwijanie płynności ruchów (np. poprzez udział w zabawach z elementami tańca)

Elementy matematyki

Intuicja geometryczna

  • nazywanie figur geometrycznych: koło, trójkąt
  • dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o kształtach znanych figur geometrycznych

Liczenie

  • liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.

 

 

  1. Idzie jesień… do zwierząt

Zamierzania  wychowawczo-dydaktyczne :

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • poznawanie zapasów wiewiórki,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • wyrabianie szybkiej reakcji na ustalony sygnał,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • orientowanie się w instrukcji,
  • odczuwanie i wytwarzanie dźwięków,
  • zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,
  • rozwijanie narządów artykulacyjnych,

utrwalanie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
  • wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności ruchowej

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby

Liczenie

  • liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.

 

 

  • Co z czego otrzymujemy

 

Zamierzania  wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznawanie właściwości fizycznych gliny i piasku,
  • zapoznanie z produktami otrzymywanymi z gliny i z piasku,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • orientowanie się w schemacie ciała drugiej osoby,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie zwinności i szybkości,
  • rozwijanie pamięci muzycznej,
  • wyrabianie zdolności koncentracji podczas działania,
  • zachęcanie do wykonywania prostych potraw,
  • poznawanie sposobu otrzymywania sera,
  • poznawanie zwierząt: owcy i barana,
  • poznawanie pochodzenia wełny,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • poznawanie wyrobów z wełny,
  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie sposobu otrzymywania papieru,

rozwijanie sprawności fizycznej.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności ruchowej

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby

 

 

  1. Idzie jesień… z deszczem

Zamierzania  wychowawczo-dydaktyczne :

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie pogody, która jest późną jesienią,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • poznawanie cech prostokąta,
  • utrwalanie poznanych figur,
  • rozwijanie gibkości i zwinności,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • poznawanie kolorów tęczy,
  • zwracanie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody,
  • rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
  • poznawanie zjawisk przyrodniczych,
  • poznawanie procesu obiegu wody w przyrodzie,

rozwijanie sprawności fizycznej

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

  • obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • wykonywanie ćwiczeń w parach, np. według metody W. Sherborne

Liczenie

  • liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.

Intuicja geometryczna

  • wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach

 

Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc październik
w grupie 4-latków

  1. Idzie jesień… przez ogród i sad

 

Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • zachęcanie do uważnego słuchania opowiadania,
  • rozwijanie spostrzegawczości oraz mowy,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • wykonanie układu ruchowego do piosenki,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci,
  • rozwijanie umiejętności rachunkowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • utrwalanie nazw najczęściej spotykanych warzyw i owoców,
  • utrwalanie znajomości kolorów,

rozwijanie umiejętności plastycznych.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

  • obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów,

Słuch fonematyczny

  • rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych.

Elementy matematyki

Liczenie

  • wyodrębnianie obiektów do liczenia; określanie ich ilości: dużo, mało,
  • liczenie na palcach.

Klasyfikowanie

  • porównywanie przedmiotów: klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

 

  1. Jesień idzie do zwierząt

 

Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie miejsc, w którym jeże chronią się przed nadchodzącą zima,
  • łączenie śpiewu z elementem ruchu,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • poznawanie sposobów przygotowywania się wybranych zwierząt do zimy,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • rozbudzanie zainteresowań światem zwierząt,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • poznawanie wyglądu i sposobu odżywiania się wiewiórki,

rozwijanie sprawności manualnej.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

  • obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów,
  • nakładanie takich samych obrazków na siebie (zabawa Memory).

Słuch fonematyczny

  • rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych.

Kącik książki

  • zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.

 

  • Co z czego otrzymujemy

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających wyzwalaniu empatii i wrażliwości,
  • poznawanie pochodzenia i wykorzystania wełny,
  • łączenie ruchu z piosenką,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • zapoznanie z etapami powstawania mąki,
  • właściwe posługiwanie się monetami w zabawie,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,

poznawanie znaczenia drzew w przyrodzie.

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

  • obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów.

Słuch fonematyczny

  • rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych.

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby.

Liczenie

  • poznawanie wartości monet, banknotów (np. 1 zł, 2 zł, 5 zł i 10 zł); właściwe operowanie nimi w zabawie.

 

  1. Idzie jesień… z deszczem

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele ogólne):

  • poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni,
  • zwracanie uwagi na środki ostrożności,
  • instrumentacja do piosenki,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakość,
  • dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów, próby kontunuowania dostrzeżonego rytmu,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • utrwalanie wiadomości na temat charakterystycznych cech jesiennego krajobrazu,

rozwijanie sprawności manualnej.

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

  • obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów.

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych.

Elementy matematyki

Organizacja czasu i przestrzeni

  • dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.

Klasyfikowanie

  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przydatności (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

 

Skip to content