Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik
w grupie 5-latków
- Idzie jesień… przez ogród i sad
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie mowy,
- rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zmysłów,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej,
- poznawanie cech kwadratu,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie słuchu muzycznego,
- reagowanie ruchem na ustalone sygnały,
- rozwijanie umiejętności obserwowania,
- rozpoznawanie i nazywanie warzyw,
poznawanie sposobów przygotowania warzyw i owoców na zimę.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
- rozwijanie płynności ruchów (np. poprzez udział w zabawach z elementami tańca)
Elementy matematyki
Intuicja geometryczna
- nazywanie figur geometrycznych: koło, trójkąt
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o kształtach znanych figur geometrycznych
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.
- Idzie jesień… do zwierząt
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie mowy,
- poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- poznawanie zapasów wiewiórki,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- wyrabianie szybkiej reakcji na ustalony sygnał,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- orientowanie się w instrukcji,
- odczuwanie i wytwarzanie dźwięków,
- zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,
- rozwijanie narządów artykulacyjnych,
utrwalanie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.
- Co z czego otrzymujemy
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne:
- poznawanie właściwości fizycznych gliny i piasku,
- zapoznanie z produktami otrzymywanymi z gliny i z piasku,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- orientowanie się w schemacie ciała drugiej osoby,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- rozwijanie zwinności i szybkości,
- rozwijanie pamięci muzycznej,
- wyrabianie zdolności koncentracji podczas działania,
- zachęcanie do wykonywania prostych potraw,
- poznawanie sposobu otrzymywania sera,
- poznawanie zwierząt: owcy i barana,
- poznawanie pochodzenia wełny,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznawanie wyrobów z wełny,
- rozwijanie mowy,
- poznawanie sposobu otrzymywania papieru,
rozwijanie sprawności fizycznej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby
- Idzie jesień… z deszczem
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie mowy,
- poznawanie pogody, która jest późną jesienią,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- poznawanie cech prostokąta,
- utrwalanie poznanych figur,
- rozwijanie gibkości i zwinności,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- poznawanie kolorów tęczy,
- zwracanie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody,
- rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
- poznawanie zjawisk przyrodniczych,
- poznawanie procesu obiegu wody w przyrodzie,
rozwijanie sprawności fizycznej
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- wykonywanie ćwiczeń w parach, np. według metody W. Sherborne
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.
Intuicja geometryczna
- wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach
Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc październik
w grupie 4-latków
- Idzie jesień… przez ogród i sad
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- zachęcanie do uważnego słuchania opowiadania,
- rozwijanie spostrzegawczości oraz mowy,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- wykonanie układu ruchowego do piosenki,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci,
- rozwijanie umiejętności rachunkowych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- utrwalanie nazw najczęściej spotykanych warzyw i owoców,
- utrwalanie znajomości kolorów,
rozwijanie umiejętności plastycznych.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów,
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych.
Elementy matematyki
Liczenie
- wyodrębnianie obiektów do liczenia; określanie ich ilości: dużo, mało,
- liczenie na palcach.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów: klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Jesień idzie do zwierząt
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- poznawanie miejsc, w którym jeże chronią się przed nadchodzącą zima,
- łączenie śpiewu z elementem ruchu,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- poznawanie sposobów przygotowywania się wybranych zwierząt do zimy,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozbudzanie zainteresowań światem zwierząt,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- poznawanie wyglądu i sposobu odżywiania się wiewiórki,
rozwijanie sprawności manualnej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów,
- nakładanie takich samych obrazków na siebie (zabawa Memory).
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych.
Kącik książki
- zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
- Co z czego otrzymujemy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających wyzwalaniu empatii i wrażliwości,
- poznawanie pochodzenia i wykorzystania wełny,
- łączenie ruchu z piosenką,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- zapoznanie z etapami powstawania mąki,
- właściwe posługiwanie się monetami w zabawie,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
poznawanie znaczenia drzew w przyrodzie.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów.
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby.
Liczenie
- poznawanie wartości monet, banknotów (np. 1 zł, 2 zł, 5 zł i 10 zł); właściwe operowanie nimi w zabawie.
- Idzie jesień… z deszczem
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele ogólne):
- poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni,
- zwracanie uwagi na środki ostrożności,
- instrumentacja do piosenki,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakość,
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów, próby kontunuowania dostrzeżonego rytmu,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- utrwalanie wiadomości na temat charakterystycznych cech jesiennego krajobrazu,
rozwijanie sprawności manualnej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przydatności (np. klocki do klocków, kredki do kredek).