ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE W GRUPIE
3 – LATKÓW NA MIESIĄC LISTOPAD.
I Rodzina – największy skarb
Rodzina
Wiedza o rodzinie
- podawanie imion: mamy, taty, brata, siostry
- nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia
- podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.
Więzi rodzinne
- wzajemne okazywanie sobie uczuć.
Świat wartości
Wartości społeczno-moralne
- przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie wzrokowe
- obserwowanie:
- tego, co znajduje się najbliżej dziecka
- czynności wykonywanych przez różne osoby; próby ich naśladowania.
Myślenie (logiczne)
- rozwiązywanie prostych zagadek.
Pamięć
- zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Zabawy z dźwiękami
- maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
Ćwiczenia artykulacyjne
- słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
Słuch fonematyczny
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- wskazywanie u siebie części ciała wymienionych przez nauczyciela
- nazywanie wybranych części ciała.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
- dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Instrumenty perkusyjne
- uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych
II Mój dom
Ziemia – planeta ludzi
Świat bliski i świat daleki
- obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska.
Przyroda
Uprawa roślin i hodowla zwierząt
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych zwierząt hodowanych w domu.
Rodzina
Wiedza o rodzinie
- podawanie imion: mamy, taty, brata, siostry
- nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia
- podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.
Aktywność językowa
Słownictwo
- nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Liczenie
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
Intuicja geometryczna
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
W świecie techniki
Urządzenia gospodarstwa domowego
- poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych:
III Moje prawa i obowiązki
Świat wartości
Wewnętrzne potrzeby
- dostrzeganie potrzeb wyższych innych osób
- dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii.
Wartości społeczno-moralne
- przestrzeganie umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie
- przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
Komunikowanie się w grupie
- mówienie o własnych potrzebach
- odpowiadanie na zadane pytania
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
- dopasowywanie i dobieranie przedmiotów tak, aby tworzyły pewną całość (np. to są klocki do budowania wieży, a te – do ułożenia domku)
- dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Muzyka i ruch
- odpowiednie reagowanie na różne sygnały dźwiękowe.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych:
IV Moje zdrowie i bezpieczeństwo
Rozwój fizyczny
Higiena ciała i otoczenia
- dbanie o higienę poprzez:
- częste mycie rąk, zwłaszcza przed jedzeniem
- prawidłowe mycie zębów po posiłkach
- codzienne mycie całego ciała
- codzienną zmianę bielizny
- dbanie o czystość odzieży, obuwia
- korzystanie ze swojego ręcznika, grzebienia, swojej szczoteczki
- samodzielne korzystanie z toalety
- utrzymywanie porządku w miejscu zabawy.
- Racjonalne odżywianie
- przezwyciężanie niechęci do jedzenia nieznanych potraw
- spożywanie owoców i warzyw, ograniczanie spożywania słodyczy, chipsów.
- Bezpieczeństwo
- Dbałość o bezpieczeństwo
- przestrzeganie ustalonych zasad korzystania ze sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
- Procesy poznawcze
- Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
- Aktywność językowa
- Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- Elementy matematyki
- Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Koledzy, grupa przedszkolna
- Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
- Muzyka i ruch
uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Aktywność ruchowa