Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc listopad
w grupie 5-latków
- Moja rodzina
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie mowy,
- budzenie szacunku dla rodziców za to, co dają dzieciom,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- poznawanie zapisu cyfrowego liczby 4,
- rozwijanie szybkości i zwinności,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- wyrabianie poczucia świadomości ruchu,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- wykorzystanie w pracy materiałów odpadowych,
- poznawanie właściwości magnetycznych magnesu,
- budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- podawanie cech rodziców,
- uświadamianie, że zabawy dawne i obecne są bardzo podobne,
rozwijanie sprawności fizycznej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
Elementy matematyki
Intuicja geometryczna
- nazywanie figur geometrycznych: koło, trójkąt
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.
- Mój dom
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie umiejętności liczenia i szeregowania,
- utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- dostrzeganie i kontynuowanie rytmu,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- sprawne reagowanie na sygnały – słowne i muzyczne,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- poznawanie wiadomości o wybranych urządzeniach elektrycznych,
- rozwijanie mowy,
- poznawanie zwyczajów kotów i psów,
- rozwijanie narządów artykulacyjnych,
utrwalanie nazewnictwa urządzeń elektrycznych i ich zastosowania w domu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
- rozwijanie płynności ruchów (np. poprzez udział w zabawach z elementami tańca)
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.
- Moje prawa i obowiązki
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie mowy,
- uświadamianie dzieciom ich praw,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- poznawanie cech trójkąta,
- utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- utrwalenie kroku poloneza,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- utrwalanie poznanych praw dziecka,
- przybliżanie zjawiska przewodnictwa cieplnego,
- poznawanie materiałów, które przewodzą ciepło,
zapoznanie z Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- wykonywanie ćwiczeń w parach, np. według metody W. Sherborne
Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmu w powtarzających się dźwiękach, w ciągu przedmiotów; kontynuowanie go
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.
Intuicja geometryczna
- nazywanie figur geometrycznych: koło, trójkąt
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o kształtach znanych figur geometrycznych
- Moje zdrowie i bezpieczeństwo
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie mowy,
- zachęcanie do zdrowego stylu życia,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zachęcanie do dbania o czystość,
- utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie aparatu głosowego,
- zachęcanie do wykonywania prostych potraw,
- przestrzeganie zasad higieny podczas wykonywania kanapek,
- uwrażliwianie dzieci na sytuacje, które nie sprzyjają bezpieczeństwu,
- uświadamianie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- zachęcanie do dbania o zęby,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.