Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc
marzec w grupie 6-latków
- Dlaczego w marcu jest jak w garncu?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć,
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; rozwijanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie płynności ruchów rąk, nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
- rozumienie znaczenia higieny osobistej, przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym, otaczanie troską roślin i zwierząt
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku, określanie swoich zainteresowań
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny, ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych), ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie
- współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy, prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
- poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach, mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją, samodzielne układanie opowiadań,
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat, poprawne wypowiadanie się w czasach przeszłym i przyszłym
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów, wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską, czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań, rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz, rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów, dokonywanie syntezy fonemowej wyrazów, czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej, rozpoznawanie liter pisanych
- śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań
- poznawanie wpływu wynalazków, np. oświetlenia, na rozwój cywilizacji, poznawanie źródeł pochodzenia energii: mechanicznej, elektrycznej, cieplnej
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń
- słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów
- tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń, np.: wiosna – ptaki – bocian – żaba – jezioro…
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych, rozpoznawanie cyfr i liczby 10
- słuchanie prognoz pogody (w radiu i w telewizji), interpretowanie wysłuchanych zapowiedzi, zachowywanie się stosownie do podawanych informacji
- wymienianie nazw miesięcy należących do wiosny, poznawanie zjawiska tęczy, poznanie właściwości powietrza poprzez zabawy, ćwiczenia i eksperymenty, poznanie pomocnej i szkodliwej roli wiatru w działalności ludzi
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania
- Gdzie się ubiera Pani Wiosna?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej, rozwijanie koordynacji ruchowej, nabywanie płynności ruchów rąk, nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi
- słowne określanie struktury kartki i samodzielne próby eksperymentowania z kartką, gospodarowanie przestrzenią kartki
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
- nazywanie wybranych organów wewnętrznych, np.: serce, płuca, żołądek, mózg, określanie ich funkcji
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym, otaczanie troską roślin i zwierząt, czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury, podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- określanie swoich zainteresowań, samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie, wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny, werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych), ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach, inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego, prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach, mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją, samodzielne układanie opowiadań
- posługiwanie się poprawną mową
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
- próby samodzielnego czytania, rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską, rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską, czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań, dokonywanie syntezy fonemowej wyrazów
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej, rozpoznawanie liter pisanych
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem, opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych, ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru)
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
- rysowanie z wyobraźni
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń
- tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń, np.: wiosna – ptaki – bocian – żaba – jezioro…
- poznanie etapów rozwoju kwiatów ogrodowych, omawianie życia ptaków wiosną, tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, określanie kierunku ruchu, stosowanie określeń: na prawo, od, na lewo od, orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze, rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
III. Z czego to jest zrobione?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć,
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej, rozwijanie koordynacji ruchowej, nabywanie płynności ruchów rąk, nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi
- słowne określanie struktury kartki i samodzielne próby eksperymentowania z kartką, gospodarowanie przestrzenią kartki
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia, wymienianie i określanie elementów składających się na zdrowy tryb życia
- wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym, podejmowanie prób samodzielnego rozwiązywania problemów
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku, określanie swoich zainteresowań
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie, wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- werbalne określanie swoich możliwości, ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych), ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas, wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego, prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- wskazywanie zawodów zaangażowanych w powstawanie produktów codziennego użytku, nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę, zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie
- poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń, mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją, samodzielne układanie opowiadań
- posługiwanie się poprawną mową, poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym, formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
- próby samodzielnego czytania, rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów, wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie, liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską, rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską, czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań, rozpoznawanie liter pisanych
- śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru
- poznawanie różnych technik plastycznych, opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych, ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy, uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań
- poznawanie etapów otrzymywania wybranych produktów, przedmiotów, np. cukru, papieru, chleba, z wykorzystaniem literatury, filmu, poznawanie wpływu wynalazków, np. oświetlenia, na rozwój cywilizacji
- korzystanie z wybranych urządzeń gospodarstwa domowego przy udziale osoby dorosłej
- słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
- Jakie wzory i kolory są lubiane przez pisnaki?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- posługiwanie się kompletem sztućców podczas spożywania posiłków
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć
- podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów itp.
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej, rozwijanie koordynacji ruchowej, nabywanie płynności ruchów rąk, nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi
- słowne określanie struktury kartki i samodzielne próby eksperymentowania z kartką, gospodarowanie przestrzenią kartki
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
- wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym; czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- kreślanie swoich zainteresowań, samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych), ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie
- współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy, pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego, prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa: wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz; poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata; dzielenie się wiadomościami na temat kosmosu: lotów kosmicznych, planet, gwiazdozbiorów.
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach; mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi; posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci; uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.