Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na
maj w grupie 6-latków
- Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć,
Językowa aktywność dziecka:
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do
małych, zamkniętych powierzchni)
- słowne określanie struktury kartki i samodzielne próby eksperymentowania z kartką
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)
Artystyczna aktywność dziecka:
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
- uczestniczenie w zabawach i grach ruchowych przekraczających możliwości dzieci w wieku przedszkolnym
- uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji
- zdobywanie wiedzy na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi, np. komendy policji, pogotowia ratunkowego
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań
- sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
- godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/koleżanek
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
- czynny udział w dekorowaniu sali
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- wskazywanie lokalizacji miejsca swojego zamieszkania na mapie Polski
- określanie swoich zainteresowań
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
- wskazanie wieloznaczności słowa dom
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
- podawanie adresu zamieszkania, adresu przedszkola
- poznanie zapisu nazwy swojej miejscowości
- poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski, np. wejście Polski do Unii Europejskiej
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- przyswajanie nazw określających przynależność ludzi do wspólnoty narodowej lub etnicznej
- porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości
- uczestniczenie w wybranych formach aktywności z elementami kultury różnych narodów, np. śpiew, taniec, przygotowywanie potraw
- akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów
- nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
- wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski
- wskazywanie Polski na mapie Europy, nazywanie jej sąsiadów
- tworzenie planu osiedla, swojej miejscowości
- zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie
- organizowanie kącika regionalnego, wzbogacanie go o eksponaty przyniesione z domu lub wykonane samodzielnie
- układanie reklam, wykonanie albumów o swojej miejscowości, swoim regionie
- wyjaśnienie, jakie znaczenie dla Polski ma przynależność do Unii Europejskiej
- wskazywanie na mapie Europy wybranych państw należących do Unii Europejskiej
- poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
- Językowa aktywność dziecka:
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją
- samodzielne układanie opowiadań
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym
- posługiwanie się poprawną mową
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
- próby samodzielnego czytania
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru
- układanie swojego imienia z liter bez podanego wzoru
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
- rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
- dokonywanie syntezy fonemowej wyrazów
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- rozpoznawanie liter pisanych
- Artystyczna aktywność dziecka:
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
- tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka)
- wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- nauka elementów wybranych tańców ludowych, np. krakowiaka, polki
- śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
- śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru
- rozpoznawanie piosenek na podstawie wystukanego rytmu, zanuconej, zagranej melodii
- słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice
- rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańców, określanie ich budowy (dwu-, trzyczęściowa, zwrotkowa, z refrenem)
- zwracanie uwagi na otaczające nas piękno, będące wytworem działalności człowieka – architektura wnętrz, architektura zieleni
- wymienianie nazwisk znanych artystów
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
- opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
- tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką, literaturą
- odszukiwanie w oglądanych utworach uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, piękno, sprawiedliwość, prawda
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
- ocenianie zachowań fikcyjnych bohaterów; stosowanie określeń: bohater pozytywny, bohater negatywny
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja
- Poznawcza aktywność dziecka:
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
- indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami
- włączanie wyobrażeń do działań manipulacyjnych, np. przekształcenie figury ułożonej z patyczków (kwadratu) w oczekiwaną (wiatraczek)
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń; słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów)
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >
- układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu
- określanie, wskazywanie miejsca powstawania dźwięku, liczenie usłyszanych dźwięków
- porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny
- nazywanie źródeł dźwięków
- poznawanie muzyki innych narodów
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
- Czyim domem jest łąka?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć,
Językowa aktywność dziecka:
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)
Artystyczna aktywność dziecka:
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
- uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego trybu życia
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji
- stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- otaczanie troską roślin i zwierząt
- czerpania radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
- czynny udział w dekorowaniu sali
- Społeczny obszar rozwoju dziecka
- Społeczna aktywność dziecka:
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- Społeczna aktywność dziecka:
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
- Językowa aktywność dziecka:
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją
- samodzielne układanie opowiadań
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi
- posługiwanie się poprawną mową
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
- próby samodzielnego czytania
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
- rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
- dokonywanie syntezy fonemowej wyrazów
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- rozpoznawanie liter pisanych
- Artystyczna aktywność dziecka:
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
- tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka)
- wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych
- śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
- śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru
- rozpoznawanie piosenek na podstawie wystukanego rytmu, zanuconej, zagranej melodii
- słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice
- rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańców, określanie ich budowy (dwu-, trzyczęściowa, zwrotkowa, z refrenem)
- tworzenie roztworów barw o różnym natężeniu
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
- przygotowywanie przedstawień wybranych baśni poprzez przydzielanie ról, przygotowywanie scenografii i akcesoriów
- swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci
- ocenianie zachowań fikcyjnych bohaterów; stosowanie określeń: bohater pozytywny, bohater negatywny
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja
- Poznawcza aktywność dziecka:
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
- indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami
- rysowanie z wyobraźni
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń; słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów)
- słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów
- tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń, np.: wiosna – ptaki – bocian – żaba – jezioro…
- wyjaśnianie pochodzenia nazw wybranych przedmiotów, roślin, np.: drukarka, naszyjnik, mrówkojad
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie
- poznawanie etapów rozwojowych wybranych zwierząt, np. żaby, motyla
- poznanie wybranych roślin zielnych, np.: wrotyczu, rumianku, mniszka lekarskiego, i ich znaczenia dla ludzi (herbaty, syropy, preparaty kosmetyczne)
- zachęcanie do tworzenia zielnika
- poznawanie leczniczych właściwości wybranych roślin (np. rumianku, szałwii)
- poznawanie idei tworzenia parków narodowych, rezerwatów
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np.: literatury, czasopism, filmu, internetu
- określanie, wskazywanie miejsca powstawania dźwięku, liczenie usłyszanych dźwięków
- porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny
- odtwarzanie rytmu w metrum 2/4, ¾, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
III. Jak daleko pada jabłko od jabłoni?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie swoich cech fizycznych: wzrost, kolor włosów, oczu, kolor skóry
- rysowanie siebie z uwzględnieniem charakterystycznych szczegółów
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć
Językowa aktywność dziecka:
- podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów itp.
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach
Artystyczna aktywność dziecka:
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
- uczestniczenie w zabawach i grach ruchowych przekraczających możliwości dzieci w wieku przedszkolnym
- uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podawanie przeciwieństw do określonych stanów emocjonalnych
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie swoich cech fizycznych: koloru oczu, koloru skóry
- określanie swoich zainteresowań
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
- pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
Językowa aktywność dziecka:
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi
- prawidłowe stosowanie przyimków
- samodzielne układanie opowiadań
- posługiwanie się poprawną mową
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji
- próby samodzielnego czytania
- układanie swojego imienia z liter bez podanego wzoru
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
- rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
- dokonywanie syntezy fonemowej wyrazów
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- rozpoznawanie liter pisanych
- Artystyczna aktywność dziecka:
- podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna) wybranych świąt (np. Dzień Matki)
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
- tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka)
- wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych
- śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
- śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru
- słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice
- rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańców, określanie ich budowy (dwu-, trzyczęściowa, zwrotkowa, z refrenem)
- swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań
- Poznawcza aktywność dziecka:
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
- indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami
- rysowanie z wyobraźni
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń; słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów)
- słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- rozgrywanie gier planszowych, wspierających matematyczne umiejętności dzieci
- porównywanie słyszanych dźwięków, np. wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
- Czego dzieci potrzebują do szczęścia?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie swoich cech fizycznych: wzrost, kolor włosów, oczu, kolor skóry
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć
Językowa aktywność dziecka:
- podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów itp.
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki)
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki)
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach
- wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando wierszyków recytowanych w różnym tempie, wykorzystywanie rywalizacji w toku zespołowych zabaw ruchowych
Artystyczna aktywność dziecka:
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uświadomienie problemu osób niepełnosprawnych fizycznie, np. utrudnionego sposobu poruszania się
- dostrzeganie różnic w funkcjonowaniu dzieci, dorosłych i starszych osób
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
- uczestniczenie w zabawach i grach ruchowych przekraczających możliwości dzieci w wieku przedszkolnym
- uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji
- nazywanie znanych chorób, określanie ich symptomów, podawanie sposobów leczenia
- dostrzeganie w swoim otoczeniu osób chorych i cierpiących, rozumienie ich potrzeb
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem
- Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- Społeczna aktywność dziecka:
- graficzne przedstawienie za pomocą odpowiednio dobranych środków wyrazu (np. kreski, koloru) różnych stanów emocjonalnych
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
- czynny udział w dekorowaniu sali
- Społeczny obszar rozwoju dziecka
- Społeczna aktywność dziecka:
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku
- określanie swoich cech fizycznych: koloru oczu, koloru skóry
- określanie swoich zainteresowań
- wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
- pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności
- przygotowywanie uroczystości z okazji urodzin dzieci z grupy, pamiętanie o nieobecnych, np. z powodu choroby
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy
- unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
- Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- Społeczna aktywność dziecka:
- porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości
- uczestniczenie w wybranych formach aktywności z elementami kultury różnych narodów, np. śpiew, taniec, przygotowywanie potraw
- akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
- planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
- wskazywanie na mapie Europy wybranych państw należących do Unii Europejskiej
- poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej
- poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa: wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz; zabawy z globusem, np. podróżujemy palcem po świecie
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
- Językowa aktywność dziecka:
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
- próby samodzielnego czytania
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru
- układanie swojego imienia z liter bez podanego wzoru
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- rozpoznawanie liter pisanych
- Artystyczna aktywność dziecka:
- podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna) wybranych świąt (np. Dzień Matki)
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
- tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka)
- wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
- wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych
- śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
- śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru
- słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice
- rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańców, określanie ich budowy (dwu-, trzyczęściowa, zwrotkowa, z refrenem)
- odszukiwanie w oglądanych utworach uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, piękno, sprawiedliwość, prawda
- swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci
- ocenianie zachowań fikcyjnych bohaterów; stosowanie określeń: bohater pozytywny, bohater negatywny
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja
- Poznawcza aktywność dziecka:
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru)
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
- indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami
- wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka
- nabywanie właściwego stosunku do ludzi niewidomych, głuchoniemych, u których zaburzone są pewne zmysły
- rozumienie roli zmysłów w życiu człowieka
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń; słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów)
- słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali)
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.