Zamierzenia dydaktyczne, 6-latki, gr – 4, marzec 2024r.

Zamierzenia dydaktyczne, 6-latki, gr – 4, marzec 2024r.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik
w grupie 5 i 6-latków

 

Zwierzęta sprzed milionów lat

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • utrwalanie poznanych liter,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • zapoznanie z graficznym znakiem odejmowania,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 9,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • uświadamianie konieczności podejmowania aktywności fizycznej,
  • wyrabianie umiejętności współdziałania z rówieśnikami podczas zabawy z piosenką,
  • wyrabianie wyobraźni muzycznej i koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie zainteresowań dzieci,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • uświadamianie konieczności podejmowania aktywności fizycznej,
  • rozwijanie ciekawości poznawczej,
  • poznawanie zwierząt żyjących w epoce lodowcowej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • dbanie o porządek na stanowisku pracy,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania,
  • wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł,

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
  • używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
  • prawidłowe stosowanie przyimków;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
  • stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
  • układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;

 

Przygotowanie do czytania

  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
  • całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • rozumienie wybranych znaków umownych;

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
  • określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

 

Elementy matematyki:

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
  • nazywanie źródeł dźwięków;
  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
  • wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
  • określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
  • posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
  • odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?.

 

Pogoda marcowa

 

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie zainteresowania różnymi zjawiskami pogodowymi,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie umiejętności poprawnego liczenia,
  • rozwijanie umiejętności myślenia logicznego,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • uświadamianie konieczności podejmowania aktywności fizycznej,
  • wyrabianie umiejętności współdziałania z rówieśnikami,
  • doskonalenie koncentracji uwagi podczas zabaw,
  • rozwijanie zainteresowania procesami zachodzącymi w przyrodzie,
  • wzbogacanie wiedzy na temat roślin,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • uświadamianie konieczności podejmowania aktywności fizycznej,
  • rozwijanie zainteresowań dzieci,
  • rozwijanie umiejętności stawiania hipotez,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie wiedzy ogólnej dzieci,
  • rozwijanie umiejętności rozwiązywania działań matematycznych,
  • rozwijanie umiejętności kodowania,

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
  • używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
  • prawidłowe stosowanie przyimków;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
  • stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
  • układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

 

Przygotowanie do czytania

  • wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
  • powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
  • słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
  • układanie rymów do podanych słów;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
  • całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • rozumienie wybranych znaków umownych;

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
  • określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

 

Elementy matematyki:

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
  • nazywanie źródeł dźwięków;
  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
  • wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
  • określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
  • posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
  • odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?.

 

Wiosno, ach to ty!

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • utrwalanie wiedzy na temat ptaków powracających na wiosnę do Polski,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 10,
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie koncentracji uwagi.
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej,
  • doskonalenie swobody ruchów w przestrzeni,
  • poszerzanie informacji na temat wiosennych prac w ogrodzie,
  • rozwijanie umiejętności współpracy.
  • rozwijanie sprawności fizycznej,\rozwijanie koncentracji uwagi,
  • utrwalenie wiadomości na temat obiegu wody w przyrodzie,
  • kształtowanie postawy badawczej.
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • wyrażanie swoich spostrzeżeń w ekspresji plastycznej,
  • rozwijanie orientacji w przestrzeni,
  • doskonalenie umiejętności tworzenia kodu.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
  • używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
  • prawidłowe stosowanie przyimków;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
  • stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
  • układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

 

Przygotowanie do czytania

  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
  • wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
  • powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
  • słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
  • układanie rymów do podanych słów;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;

 

Przygotowanie do pisania

  • utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
  • przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
  • przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
  • dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rak, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;
  • sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia;
  • wyrabianie nawyków zdrowotnych, np. samodzielnego ubierania się, poprawnego korzystania z toalety, właściwego zachowania się przy stole, przestrzegania zasad bezpieczeństwa w toku zabaw ruchowych i innych;
  • aktywne uczestniczenie w zabawach na świeżym powietrzu;
  • przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
  • wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw;
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.;

 

Elementy matematyki:

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
  • nazywanie źródeł dźwięków;
  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
  • wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
  • określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
  • posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
  • odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?.

 

Mamy różne charaktery

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie umiejętności rozróżniania emocji,
  • rozwijanie mowy i koncentracji uwagi,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • wprowadzenie pojęć: dłuższy, krótszy,
  • rozwijanie umiejętności porównywania długości,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • rozwijanie umiejętności kierowania swoim ciałem poprzez muzykę,
  • rozwijanie umiejętności uczestnictwa we wspólnej zabawie,
  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie umiejętności odróżniania pozytywnych zachowań od negatywnych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • kształtowanie postaw prospołecznych,
  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • dbanie o porządek na stanowisku pracy,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
  • rozwijanie mowy.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
  • używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
  • prawidłowe stosowanie przyimków;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
  • stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
  • układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

 

Przygotowanie do czytania

  • powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
  • słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
  • układanie rymów do podanych słów;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
  • całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • rozumienie wybranych znaków umownych;

 

 Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
  • określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

 

Elementy matematyki:

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
  • nazywanie źródeł dźwięków;
  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
  • wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
  • określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
  • posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
  • odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?.

 

Skip to content