Zamierzenia dydaktyczne 5 latki – wrzesień 2023

Zamierzenia dydaktyczne 5 latki – wrzesień 2023

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc wrzesień w grupie  Little Birds

 

 

Temat tygodnia: W przedszkolu

 

  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • rozmowa na temat wakacyjnych wspomnień,
  • zachęcanie do nawiązywania kontaktów,
  • doskonalenie umiejętności opowiadania o sobie.
  • rozwijanie umiejętności matematycznych.
  • uwrażliwienie na różne elementy muzyki;
  • rozwijanie dykcji i artykulacji podczas śpiewu.
  • tworzenie kodeksu grupowego,
  • kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów,
  • budzenie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
  • wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
  • wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry).

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

Temat tygodnia: Oto ja

 

  • rozwijanie mowy,
  • poszerzanie wiadomości o sobie,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozwijanie sprawności manualnej.
  • utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała,
  • przypomnienie nazw części ciała,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • wszechstronne i harmonijne rozwijanie organizmu
  • rozwijanie umiejętności przeliczania,
  • wypowiadanie się na temat swoich upodobań.
  • nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
  • doskonalenie poczucia rytmu,
  • wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
  • opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.

 

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
  • kształtowanie umiejętności liczenia.

 

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów,

 

 

 

  • Temat tygodnia: Moja droga do przedszkola

 

  • rozwijanie umiejętności poruszania się po drodze,
  • rozpoznanie sygnalizacji świetlnej,
  • zapoznanie z kołem,
  • utrwalenie rytmów,
  • rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej,
  • kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
  • zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi,
  • poszerzanie wiedzy na temat zawodów: policjant, strażak, ratownik medyczny,
  • utrwalenie zasad udzielania pierwszej pomocy.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
  • wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
  • rozwijanie aparatu głosu,
  • kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej,

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • zapoznanie z kołem,

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

  • Temat tygodnia: Jesień w parku, w lesie

 

  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i przyporządkowywanie ich do określonej pory roku,
  • rozpoznawanie drzew po liściach i owocach.
  • zapoznanie z kwadratem,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • poszerzanie wiedzy na temat jesieni.
  • budzenie ciekawości poznawczej,
  • rozwijanie myślenia logicznego,
  • rozwijanie wyobraźni.
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

 

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
  • wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
  • rozwijanie aparatu głosu,
  • kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej,

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);

 

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.

 

 

Elementy matematyki:

 

  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
  • zapoznanie z kwadratem,

 

 

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

Skip to content