Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc kwiecień
w grupie 5-latków
- Wiosenne powroty
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie mowy,
- poznawanie nazw ptaków,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- utrwalanie poznanej piosenki,
- rozwijanie umiejętności płynnego poruszania się w przestrzeni,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie cech ptasich na podstawie wilgi,
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania przyrodą,
- zachęcanie do robienia porządków w swoim otoczeniu,
- zintegrowanie dzieci,
zapoznanie z wyglądem szpaka.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.
- Wielkanoc
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- poznawanie zwyczajów wielkanocnych,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
- przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,
- poznawanie różnych pisanek,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- tworzenie akompaniamentu do zwrotek piosenki,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- składanie i zaginanie papieru według instrukcji,
- poznawanie budowy i właściwości jajka,
- zapoznanie z ciekawostkami na temat pisanek,
- zapoznanie z tym, do czego można wykorzystać jajka,
- przygotowanie prostych potraw z jajek,
zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.
- Wiosna na wsi
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka,
- rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności mierzenia,
- mierzenie długości stopami, krokami,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
- rozwijanie umiejętności stosowania różnego metrum podczas rytmizowania tekstu,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznawanie nowej techniki plastycznej,
- poznawanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka,
- utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka,
- zachęcanie do wspólnego działania,
poznawanie narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi i ich zastosowania.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np. przeznaczenia, smaku
Mierzenie długości, szerokości, wysokości
- porównywanie wielkości przedmiotów w stosunku do siebie, innych przedmiotów i ich nazywanie w naturalnych sytuacjach oraz zorganizowanych zabawach
- Dbamy o przyrodę
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- kształtowanie postaw proekologicznych,
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
- utrwalanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- ćwiczenia koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- zachęcanie do segregowania śmieci,
- zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej,
- wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin,
- zachęcenie do dbania o swoje najbliższe środowisko,
wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby
Klasyfikowanie
- tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np. przeznaczenia, smaku