Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik
w grupie 5 i 6-latków
JESIEŃ W SADZIE, W OGRODZIE
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Rozwijanie mowy,
- Poszerzenie wiadomości o owocach,
- Budzenie zainteresowania literami,
- Dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby,
- Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- Rozwijanie słuchu fonetycznego,
- Odkrywanie zapisów cyfrowych liczb 1 i 2,
- Rozwijanie umiejętności liczenia,
- Rozwijanie sprawności fizycznej,
- Rozwijanie świadomości własnego ciała,
- Rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej,
- Doskonalenie poczucia rytmu,
- Rozwijanie sprawności manualnej,
- Rozwijanie umiejętności improwizowania,
- Przygotowywanie surówki z kapusty,
- Rozwijanie wrażliwości smakowej,
- Rozwijanie umiejętności myślenia logicznego,
- Wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł,
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
Przygotowanie do czytania
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami, w codziennych sytuacjach;
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- posługiwanie się poprawną mową;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
- określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
Elementy matematyki
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
- rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
ZWIERZĘTA JESIENIĄ
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
- budzenie zainteresowania literami,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby,
- rozwijanie słuchu fonetycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie świadomości własnego ciała,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- doskonalenie poczucia rytmu,
- poszerzenie wiadomości na temat jeża,
- rozwijanie umiejętności analizy i syntezy głoskowej,
- wzbogacenie wiadomości o ptakach,
- dbanie o estetyczne wykonanie pracy plastycznej,
- budzenie fascynacji z wykonanej pracy,
- wprowadzenie wyrazów do czytania globalnego,
- rozwijanie umiejętności myślenia logicznego,
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań – odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwróceni uwagi na piękno naszego kraju;
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
Przygotowanie do czytania
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
- wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
- powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
- słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
- układanie rymów do podanych słów;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
- rozpoznawanie liter pisanych;
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
- określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Elementy matematyki
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10.
MOJA RODZINA I MÓJ DOM
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie szacunku do członków rodziny,
- budzenie zainteresowania literami,
- analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- zapoznanie z figurą geometryczną, jaką jest trójkąt,
- rozwijanie kreatywności,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
- rozwijanie umiejętności tworzenia improwizacji melodycznych,
- doskonalenie reakcji na sygnał,
- utrwalanie wiadomości na temat domów,
- przypomnienie nazw pomieszczeń znajdujących się w domu,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
- rozpoznawanie wybranych warzyw,
- integracja dzieci poprzez wspólne gotowanie,
- doskonalenie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie funkcji poznawczych,
- rozwijanie umiejętności współdziałania.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
- określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach , rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
- szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
- zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach;
- szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- prawidłowe stosowanie przyimków;
- posługiwanie się poprawną mową;
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
Przygotowanie do czytania
- powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
- słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
- układanie rymów do podanych słów;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
- całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- rozumienie wybranych znaków umownych;
Przygotowanie do pisania
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
- określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Elementy matematyki
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10.
DOMOWI ULUBIEŃCY
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
- porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
- dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć,
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie wyobraźni,
- budzenie zainteresowania literami,
- analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 4,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
- rozwijanie zdolności wyrażania muzyki ruchem,
- rozwijanie zdolności improwizacji ruchowych,
- poszerzanie wiedzy o kotach,
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
- poszerzanie wiedzy na temat schroniska dla zwierząt,
- rozwijanie mowy.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
- wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;
- wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych;
- dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- prawidłowe stosowanie przyimków;
- posługiwanie się poprawną mową;
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
Przygotowanie do czytania
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Przygotowanie do pisania
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rozpoznawanie liter pisanych.
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
- uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.;
Elementy matematyki
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
- odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10.