Zamierzenia dydaktyczne, 5-6 latki, styczeń 2024r.

Zamierzenia dydaktyczne, 5-6 latki, styczeń 2024r.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik
w grupie 5 i 6-latków

 

Tak mija nam czas

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • wzbogacanie wiedzy na temat zegarów,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • zapoznanie ze sposobem odczytywania godzin na tarczy zegara,
  • zapoznanie z różnymi rodzajami zegarów,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń,
  • rozwijanie zdolności swobodnego poruszania się w przestrzeni,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • zapoznanie z porami roku,
  • rozwijanie myślenia logicznego,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń,
  • poznawanie nazw dni tygodnia,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • dbanie o estetykę wykonywanej pracy,
  • utrwalenie nazw: pór roku, miesięcy i dni tygodnia,
  • rozwijanie mowy.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
  • używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
  • prawidłowe stosowanie przyimków;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
  • stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
  • układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;

 

Przygotowanie do czytania

  • wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
  • powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
  • słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
  • układanie rymów do podanych słów;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą;
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
  • całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • rozumienie wybranych znaków umownych;

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
  • określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Elementy matematyki:

  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
  • nazywanie źródeł dźwięków;
  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
  • wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
  • określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
  • posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
  • odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >.

 

 

Zwierzęta zimą

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • wzbogacanie wiedzy o ptakach,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • wprowadzenie dodawania jako przybywania elementów,
  • zapoznanie z graficznym znakiem dodawania,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń,
  • umiejętne łączenie ruchu z muzyką,
  • doskonalenie poczucia rytmu,
  • poszerzanie wiedzy o pracy leśniczego,
  • rozwijanie kreatywności,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń,
  • poznawanie tropów zwierząt,
  • wzbogacanie informacji przyrodniczych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • budzenie satysfakcji z wykonanej pracy,
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
  • rozwijanie umiejętności odczytywania kodu.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
  • używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
  • prawidłowe stosowanie przyimków;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
  • stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
  • układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

 

Przygotowanie do czytania

  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
  • wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
  • powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
  • słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
  • układanie rymów do podanych słów;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą;
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
  • całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • rozumienie wybranych znaków umownych;
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
  • określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

 

Elementy matematyki

  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
  • wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
  • określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
  • posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
  • odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;

 

Kim są rodzice moich rodziców?

  • rozwijanie mowy,
  • uwrażliwianie dzieci na potrzeby osób starszych,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby,
  • odkrywanie litery b, B: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie umiejętności dodawania,
  • przeliczanie elementów,
  • rozwiązywanie zadań tekstowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie koordynacji ruchowej,
  • doskonalenie umiejętności wykorzystania rekwizytu podczas zabawy z piosenką,
  • rozbudzanie zainteresowania muzyką i tańcem,
  • utrwalenie wiedzy na temat sposobów spędzania czasu z dziadkami,
  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie koordynacji ruchowej,
  • zapoznanie z drzewem genealogicznym,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozbudzanie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy,
  • rozwijanie mowy,
  • doskonalenie umiejętności współdziałania podczas zabaw grupowych.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
  • używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
  • prawidłowe stosowanie przyimków;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
  • stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
  • układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

 

Przygotowanie do czytania

  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
  • wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
  • powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
  • słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
  • układanie rymów do podanych słów;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą;
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
  • całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • rozumienie wybranych znaków umownych;

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
  • określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

 

Elementy matematyki

  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
  • nazywanie źródeł dźwięków;
  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
  • wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
  • określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
  • posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
  • odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.

 

Fryzjer, weterynarz czy lekarz?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • poznawanie pracy groomera,
  • tworzenie modelu psa z surowców pochodzących z recyklingu,
  • utrwalenie nazw wybranych zawodów,
  • zapoznanie z przyrządami i akcesoriami potrzebnymi do wykonywania wybranych zawodów,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie koordynacji ruchowej.
  • rozwijanie umiejętności improwizacji ruchowej,
  • rozwijanie poczucia rytmu,\wzbogacanie słownictwa o nazwy zawodów dawnych i współczesnych,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia pytań.
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie koordynacji ruchowej,
  • rozwijanie zainteresowań badawczych,
  • poznanie pracy oceanologa,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • dbanie o porządek na stanowisku pracy,
  • rozwijanie umiejętności przewidywania,
  • wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
  • używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
  • prawidłowe stosowanie przyimków;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
  • stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
  • układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

 

Przygotowanie do czytania

  • uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
  • wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
  • powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
  • słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
  • układanie rymów do podanych słów;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
  • określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

 

Elementy matematyki

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
  • nazywanie źródeł dźwięków;
  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
  • wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
  • określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
  • posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
  • odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
Skip to content