Zamierzenia dydaktyczne – 5-6 latki, gr 3, maj 2023

Zamierzenia dydaktyczne – 5-6 latki, gr 3, maj 2023

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc maj
w grupie 5 i 6-latków

 

MIESZKAMY W EUROPIE

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
  • rozwijanie aktywności badawczej,
  • zapoznanie z polskimi monetami i banknotami,
  • zapoznanie z państwami należącymi do Unii Europejskiej.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i sposób niewerbalny;
  • wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;

 

Przygotowanie do czytania

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami, w codziennych sytuacjach;
  • wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • próby samodzielnego czytania;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;

 

Przygotowanie do pisania

  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando wierszyków recytowanych w różnym tempie, wykorzystywanie rywalizacji w toku zespołowych zabaw ruchowych;
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych

wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

 

Elementy matematyki

  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek ob-razkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;

 

 

JAK TO Z ŻABKĄ BYŁO?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie aktywności badawczej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • rozwijanie umiejętności poruszania się w rytm muzyki,
  • wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych,
  • rozwijanie zainteresowań muzycznych,
  • poszerzanie doświadczeń wokalnych

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;

 

Przygotowanie do czytania

  • wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań
    z określonej liczby słów; określanie kolejności słów w zdaniach;
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
  • prawidłowe stosowanie przyimków;
  • próby samodzielnego czytania;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;

 

Przygotowanie do pisania

  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);

 

Elementy matematyki

  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • układanie działań do podanych zadań; głośne ich odczytywanie;
  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami

 

 

NOWINKI ZE ŚWIATA ZWIERZĄT

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie aktywności badawczej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt hodowanych na wsi,
  • nazywanie rodziców i ich dzieci w rodzinach zwierząt,
  • podkreślanie wartości zdrowego odżywiania,
  • poznawanie cech zwierząt egzotycznych

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.,
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją

 

Przygotowanie do czytania

  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
  • próby samodzielnego czytania;
  • stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych

wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców).

 

Elementy matematyki

  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;

 

NASI KOCHANI RODZICE

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie aktywności badawczej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • opanowanie tekstu i melodii piosenki,

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • aktywne słuchanie rozmówcy,
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki,
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań,
  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek,
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją.

 

Przygotowanie do czytania

  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
  • próby samodzielnego czytania;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
  • interpretowanie znaczenia wybranych znaków umownych;
  • rozpoznawanie liter pisanych;
  • słownictwo w języku obcym;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznychwymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni).

 

Elementy matematyki

  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami,
  • wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski,
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii,
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami,
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10.

 

Skip to content