Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc maj
w grupie 5 i 6-latków
MIESZKAMY W EUROPIE
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
- rozwijanie aktywności badawczej,
- zapoznanie z polskimi monetami i banknotami,
- zapoznanie z państwami należącymi do Unii Europejskiej.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i sposób niewerbalny;
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
Przygotowanie do czytania
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami, w codziennych sytuacjach;
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- posługiwanie się poprawną mową;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando wierszyków recytowanych w różnym tempie, wykorzystywanie rywalizacji w toku zespołowych zabaw ruchowych;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych
wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
Elementy matematyki
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek ob-razkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
JAK TO Z ŻABKĄ BYŁO?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie aktywności badawczej,
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie umiejętności poruszania się w rytm muzyki,
- wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych,
- rozwijanie zainteresowań muzycznych,
- poszerzanie doświadczeń wokalnych
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
Przygotowanie do czytania
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań
z określonej liczby słów; określanie kolejności słów w zdaniach; - mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- prawidłowe stosowanie przyimków;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
Elementy matematyki
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- układanie działań do podanych zadań; głośne ich odczytywanie;
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami
NOWINKI ZE ŚWIATA ZWIERZĄT
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie aktywności badawczej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt hodowanych na wsi,
- nazywanie rodziców i ich dzieci w rodzinach zwierząt,
- podkreślanie wartości zdrowego odżywiania,
- poznawanie cech zwierząt egzotycznych
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.,
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją
Przygotowanie do czytania
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
- próby samodzielnego czytania;
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych
wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców).
Elementy matematyki
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
NASI KOCHANI RODZICE
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie aktywności badawczej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- opanowanie tekstu i melodii piosenki,
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- aktywne słuchanie rozmówcy,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki,
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań,
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek,
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją.
Przygotowanie do czytania
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
- interpretowanie znaczenia wybranych znaków umownych;
- rozpoznawanie liter pisanych;
- słownictwo w języku obcym;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznychwymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni).
Elementy matematyki
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami,
- wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski,
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii,
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami,
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10.