Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc grudzień
w grupie 5 i 6 -latków
Urządzenia elektryczne
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter
- rozwijanie sprawności fizycznej
- poznawanie różnych sposobów otrzymywania energii
- rozwijanie sprawności manualnej,
- reagowanie na sygnały
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
- słuchanie znanych osób, rozpoznawanie ich po głosach;
- nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
Przygotowanie do czytania
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
- słuchanie, czytanych przez nauczyciela lub lektora, fragmentów utworów literackich
z odpowiednią intonacją i z odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie
z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie; - rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando wierszyków recytowanych
w różnym tempie, wykorzystywanie rywalizacji w toku zespołowych zabaw ruchowych; - utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.;
Elementy matematyki
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
Nadchodzi zima
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter
- budzenie zainteresowania literami,
- przybliżenie właściwości śniegu i lodu,
- rozwijanie sprawności fizycznej
- opanowanie melodii i tekstu piosenki,
- zwrócenie uwagi na cykliczność pór roku
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
Przygotowanie do czytania
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie
z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie; - rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
Elementy matematyki
- odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- składanie pociętych obrazków w całość, bez wzoru;
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
Święta, święta…
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- przybliżanie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia
- wyrabianie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej,
- zachęcanie do wypowiadania się na temat zwyczajów związanych z Wigilią
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 6,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności koncentracji i uwagi
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- układanie rymów do podanych słów;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
Przygotowanie do czytania
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
- próby samodzielnego czytania;
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych
wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców).
Elementy matematyki
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
W świecie zabawek
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie myślenia twórczego
- rozwijanie aktywności badawczej,
- rozwijanie sprawności fizyczne
- ilustrowanie piosenki ruchem,
- poznanie zabawek dzieci z różnych krajów
- rozwijanie umiejętności układania klocków w rzędach i w szeregach,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie myślenia logicznego
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- interpretowanie znaczenia wybranych znaków umownych;
Przygotowanie do czytania
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych
wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców).
Elementy matematyki
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- dodawanie i odejmowanie