Zamierzenia dydaktyczne – 4 latki, kwiecień 2022 grupa 2

Zamierzenia dydaktyczne – 4 latki, kwiecień 2022 grupa 2

Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc kwiecień
w grupie 4-latków

 

  1. Wiosenne powroty

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :

  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania,
  • zapoznawanie z pierwszymi ptakami przylatującymi na wiosnę do Polski,
  • wzbogacanie wiadomości na temat wybranych ptaków, ich budowy i upierzenia,
  • rozwijanie spostrzegawczości i wrażliwości dotykowej oraz sprawności manualnej,
  • doskonalenie aparatu mowy,
  • rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
  • wzbogacenie wiadomości na temat wyglądu i zwyczajów bociana,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów ptaków wiosną,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych,
  • rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wiersza,
  • wzbogacanie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
  • zapoznanie z pierwszymi motylami spotykanymi wiosną,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • utrwalanie wiadomości na temat ptaków,

aktywizowanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek.

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

  • obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów,
  • układanie figur, patyczków, klocków według podanego wzoru.

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.

Kącik książki

  • zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.

Elementy matematyki

Organizacja czasu i przestrzeni

  • dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.

Liczenie

  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

Klasyfikowanie

  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

 

  1. Wielkanoc

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi,
  • zachęcanie do wypowiadania się w grupie,
  • współdecydowanie o aranżacji sali przedszkolnej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • zapoznanie z tradycją malowania pisanek,
  • rozbudzanie ciekawości poznawczej,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • reagowanie na ustalone sygnały: słowne i muzyczne,
  • określanie kierunków ruchu,
  • rozwijanie umiejętności rachunkowych,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • utrwalanie umiejętności ustawiania się w parach, w rzędzie,
  • wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych,
  • rozwijanie mowy,
  • zachęcanie do podejmowania działalności plastycznej,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

  • wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek,
  • układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.

Słuch fonematyczny

  • rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek,
  • rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.

Elementy matematyki

Klasyfikowanie

  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

 

 

  • Wiosna na wsi

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka,
  • zapoznanie z pracą rolnika,
  • rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • zwracanie uwagi na wykorzystanie całej powierzchni kartki podczas rysowania,
  • utrwalanie nazw i wyglądu zwierząt wiejskich – dorosłych i młodych,
  • zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie osobników – dorosłego i młodego,
  • rozwijanie dykcji i artykulacji podczas śpiewania piosenki,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie szybkiej reakcji na sygnał,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
  • wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt wiejskich,
  • rozwijanie umiejętności działania zgodnie z instrukcją słowną,
  • rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • usprawnianie narządów artykulacyjnych,

przełamywanie nieśmiałości i lęku przed wystąpieniami publicznymi.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.

Elementy matematyki

Liczenie

  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

Klasyfikowanie

  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

 

  1. Dbamy o przyrodę

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :

  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
  • kształtowanie postawy proekologicznej,
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego wypowiadania się,
  • zachęcanie do obserwowania przyrody,
  • rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce,
  • rozwijanie zdolności skupienia uwagi,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
  • zachęcanie do uprawiania roślin,
  • rozwijanie koncentracji i spostrzegawczości wzrokowej,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych,
  • rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • zachęcanie do dbania o środowisko,
  • poznawanie właściwości fizycznych wybranych odpadów,
  • kształtowanie nawyków ekologicznych,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania i sprawności manualnej,
  • utrwalanie wiadomości na temat sposobów ochrony przyrody,

rozwijanie umiejętności rachunkowych.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.

Elementy matematyki

Liczenie

  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

Klasyfikowanie

  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Skip to content