Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc kwiecień
w grupie 4-latków
- Wiosenne powroty
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania,
- zapoznawanie z pierwszymi ptakami przylatującymi na wiosnę do Polski,
- wzbogacanie wiadomości na temat wybranych ptaków, ich budowy i upierzenia,
- rozwijanie spostrzegawczości i wrażliwości dotykowej oraz sprawności manualnej,
- doskonalenie aparatu mowy,
- rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
- wzbogacenie wiadomości na temat wyglądu i zwyczajów bociana,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów ptaków wiosną,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wiersza,
- wzbogacanie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
- zapoznanie z pierwszymi motylami spotykanymi wiosną,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie wiadomości na temat ptaków,
aktywizowanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów,
- układanie figur, patyczków, klocków według podanego wzoru.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Kącik książki
- zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Wielkanoc
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi,
- zachęcanie do wypowiadania się w grupie,
- współdecydowanie o aranżacji sali przedszkolnej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zapoznanie z tradycją malowania pisanek,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- reagowanie na ustalone sygnały: słowne i muzyczne,
- określanie kierunków ruchu,
- rozwijanie umiejętności rachunkowych,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- utrwalanie umiejętności ustawiania się w parach, w rzędzie,
- wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych,
- rozwijanie mowy,
- zachęcanie do podejmowania działalności plastycznej,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek,
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
Słuch fonematyczny
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek,
- rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Wiosna na wsi
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka,
- zapoznanie z pracą rolnika,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- zwracanie uwagi na wykorzystanie całej powierzchni kartki podczas rysowania,
- utrwalanie nazw i wyglądu zwierząt wiejskich – dorosłych i młodych,
- zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie osobników – dorosłego i młodego,
- rozwijanie dykcji i artykulacji podczas śpiewania piosenki,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie szybkiej reakcji na sygnał,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
- wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt wiejskich,
- rozwijanie umiejętności działania zgodnie z instrukcją słowną,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- usprawnianie narządów artykulacyjnych,
przełamywanie nieśmiałości i lęku przed wystąpieniami publicznymi.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Dbamy o przyrodę
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- kształtowanie postawy proekologicznej,
- rozwijanie umiejętności samodzielnego wypowiadania się,
- zachęcanie do obserwowania przyrody,
- rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce,
- rozwijanie zdolności skupienia uwagi,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- zachęcanie do uprawiania roślin,
- rozwijanie koncentracji i spostrzegawczości wzrokowej,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- zachęcanie do dbania o środowisko,
- poznawanie właściwości fizycznych wybranych odpadów,
- kształtowanie nawyków ekologicznych,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania i sprawności manualnej,
- utrwalanie wiadomości na temat sposobów ochrony przyrody,
rozwijanie umiejętności rachunkowych.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).