ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK W GRUPIE 4 -LATKÓW
TYDZIEŃ I
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jesień w sadzie, w ogrodzie
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
- zakładanie ubrań, butów;
- odkładanie prac na półki indywidualne;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- składanie ubrań przed leżakowaniem;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków (ograniczenie spożycia napojów gazowanych);
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
- próby określania swoich stanów emocjonalnych;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
- rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku;
- zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71–75).
TYDZIEŃ II
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Zwierzęta jesienią
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zakładanie ubrań, butów;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- odkładanie prac na półki indywidualne;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
- próby określania swoich stanów emocjonalnych;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie tego, co dziecko lubi robić;
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
Aktywność poznawcza:
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeż, wiewiórka, bocian), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają).
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 61, 65, 66, 71–73).
TYDZIEŃ III
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Moja rodzina i mój dom
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zakładanie ubrań, butów;
- korzystanie z toalety;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- odkładanie prac na półki indywidualne;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
- próby określania swoich stanów emocjonalnych;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podawanie informacji, jak ma na imię mama, jak ma na imię tata;
- nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek;
- pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
- dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny;
- wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś);
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- uważne słuchanie rozmówcy;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
- uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie;
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71, 73).
TYDZIEŃ IV
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Domowi ulubieńcy
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- zakładanie ubrań, butów;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- odkładanie prac na półki indywidualne;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji ruchowej;
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- nazywanie wybranych części ciała;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi;
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- liczenie palców, przedmiotów itp.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–43, 45, 50, 52, 56, 59, 61, 65, 66, 71–73).