Zamierzenia dydaktyczno -wychowawcze na miesiąc marzec
w grupie 3 – latków.
TYDZIEŃ I: ZWIERZĘTA Z DŻUNGLI I SAWANNY
Treści programowe:
Przyroda
Przyroda wiosną
poznawanie przedstawicieli zwierząt egzotycznych.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem
- lepienie: z plasteliny, masy solnej, masy papierowej
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
TYDZIEŃ II: ZWIERZĘTA Z NASZYCH PÓL I LASÓW
Treści programowe:
Przyroda
Obserwacja przyrody
- obserwowanie okazów przyrodniczych za pośrednictwem filmów, książek, zdjęć.
Przyroda wiosną
- poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm).
Procesy poznawcze
Spostrzeganie słuchowe
- rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- Początkowa nauka czytania i pisania
- Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
- Elementy matematyki
- Orientacja przestrzenna
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń: blisko, daleko, wysoko, nisko, dalej, bliżej, wyżej, niżej.
- Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Działalność plastyczna
- Zainteresowania plastyczne
- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem
- lepienie: z plasteliny, masy solnej, masy papierowej
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
- Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
TYDZIEŃ III : MARCOWA POGODA
Treści programowe:
Przyroda
Przyroda wiosną
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną.
W świecie techniki
- Działalność badawcza uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał.
Procesy poznawcze
- Spostrzeganie słuchowerozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów perkusyjnych
rozpoznawanie dźwięków celowo wytworzonych
- rozpoznawanie odgłosów przyrody
- reagowanie na polecenia słowne.
- Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
- Aktywność językowa
- Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
- Słownictwo
- nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
- Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- Początkowa nauka czytania i pisania
- Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
- Elementy matematyki
- Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
- Działalność plastyczna
- Zainteresowania plastyczne
- lepienie: z plasteliny, masy solnej, masy papierowej.
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
- Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- Instrumenty perkusyjne
- próby akompaniowania do piosenek na wykonanych instrumentach.
Aktywność ruchowa