ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO -WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC CZERWIEC
W GRUPIE 3 – LATKÓW
TYDZIEŃ I:
Treści programowe:
Ja
Emocje, radzenie sobie z nimi
- próby nazywania swoich emocji.
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
- stosowanie form grzecznościowych względem dzieci i dorosłych (w domu, w przedszkolu, na ulicy).
Komunikowanie się w grupie
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Procesy poznawcze
Myślenie (twórcze)
- przekształcanie figur w rysunki, np. koła – w słońce, linii ukośnej – w górę itp.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów, z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Intuicja geometryczna
- wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
Działalność plastyczna
Barwy wokół nas
- rozróżnianie i nazywanie barw – podstawowych i pochodnych.
Zainteresowania plastyczne
- rysowanie kredkami
- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
TYDZIEŃ II:
Treści programowe:
W świecie techniki
Działalność badawcza
- uczestniczenie w zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał.
Środki transportu i ruch drogowy
- poznawanie różnych rodzajów środków lokomocji i transportu, takich jak: rowery, samochody, autobusy, samoloty, statki.
Bezpieczeństwo
Dbałość o bezpieczeństwo
- omawianie zasad właściwego zachowania się w środkach transportu
- przestrzeganie ustalonych zasad korzystania ze sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
Ziemia – planeta ludzi
Świat bliski i świat daleki
- dzielenie się wrażeniami z pobytu poza swoim miejscem zamieszkania, np. wyjazdów do rodziny.
Procesy poznawcze
Myślenie przyczynowo-skutkowe
- układanie historyjki obrazkowej (3 obrazki) według kolejności zdarzeń.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów, z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- dopasowywanie i dobieranie przedmiotów tak, aby tworzyły pewną całość (np. to są klocki do budowania wieży, a te – do ułożenia domku).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów (kolaż).
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Aktywność ruchowa
– Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
TYDZIEŃ III:
Treści programowe:
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Komunikowanie się w grupie
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Procesy poznawcze
Myślenie (logiczne)
- rozwiązywanie prostych zagadek.
Pamięć
- powtarzanie z pamięci rymowanek, krótkich wierszy, piosenek.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.)
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów, z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki
- Działalność plastyczna
- Zainteresowania plastyczne
- rysowanie kredkami
- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem.
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
- Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
TYDZIEŃ IV:
Treści programowe:
Przyroda
Obserwacja przyrody
- obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem
- lepienie: z plasteliny, masy solnej, masy papierowej
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.