Zamierzenia dydaktyczne 3-latki, grupa I, luty 2022

Zamierzenia dydaktyczne 3-latki, grupa I, luty 2022

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE W GRUPIE

3 – LATKÓW NA MIESIĄC LUTY.

 

 

I Baśnie, bajki, bajeczki.

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

  • porównywanie dwóch schematycznych obrazków o tej samej treści, wskazywanie różnic
  • dobieranie elementów pasujących do całości.

Słuch fonematyczny

  • rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.

Przygotowanie do czytania

  • obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania).

Kącik książki

  • wybieranie książeczek do czytania
  • samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby
  • zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.

Zainteresowania czytelnicze

  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
  • dzielenie się informacjami na temat ulubionych książek.

Procesy poznawcze

Spostrzeganie wzrokowe

  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków
  • wskazywanie różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami.

Spostrzeganie słuchowe

  • rozpoznawanie i naśladowanie różnych odgłosów, np.: wybranych zwierząt, pojazdów
  • odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie).

Pamięć

  • zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.

Uwaga

  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Zabawy dźwiękami

  • poruszanie się odpowiednio do wystukiwanego na bębenku lub tamburynie rytmu: marsz, bieg, podskoki.

Ćwiczenia oddechowe

  • dmuchanie na przedmioty, pasek papieru przyklejony do nosa, piłeczki, waciki…

Słownictwo

  • nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.).

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Elementy matematyki

Organizacja czasu i przestrzeni

  • dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.

Liczenie

  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

Klasyfikowanie

  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

Mierzenie długości, szerokości, wysokości

  • stosowanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki.

Koledzy, grupa przedszkolna

Współdziałanie w grupie

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Działalność plastyczna

Obcowanie ze sztuką

  • tworzenie prac plastycznych wykonywanych różnymi technikami.

Zainteresowania plastyczne

  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
  • słuchanie utworów instrumentalnych.

Muzyka i ruch

  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

 

 

II Muzyka wokół nas

 

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
  • słuchanie utworów instrumentalnych.

Muzyka i ruch

  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych

Instrumenty perkusyjne

  • uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu
  • poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych
  • tworzenie własnych instrumentów z dostępnych materiałów, w tym materiałów odpadowych
  • próby akompaniamentu do piosenek na wykonanych instrumentach.
  • Twórcze działania muzyczne
  • tworzenie podkładu rytmicznego do znanych wierszy, z użyciem dostępnych instrumentów perkusyjnych.
  • Procesy poznawcze
  • Spostrzeganie słuchowe
  • rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia
  • rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów perkusyjnych
  • rozpoznawanie i naśladowanie różnych odgłosów, np.: wybranych zwierząt, pojazdów
  • odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie).
  • Pamięć
  • zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
  • Uwaga
  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • Aktywność językowa
  • Zabawy dźwiękami
  • słuchanie i rozpoznawanie odgłosów dochodzących z otoczenia
  • słuchanie, rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt, pojazdów
  • słuchanie i rozpoznawanie odgłosów różnych zjawisk atmosferycznych.
  • Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
  • uczestniczenie w ćwiczeniach: szczęki dolnej, języka, warg, podniebienia miękkiego, mięśni zwierających pierścień gardłowy.
  • Słownictwo
  • nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.).
  • Wypowiedzi ustne
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • Elementy matematyki
  • Orientacja przestrzenna
  • określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: do góry, w dół, do przodu, do tyłu, w bok.
  • Koledzy, grupa przedszkolna
  • Współdziałanie w grupie
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.
  • Aktywność ruchowa
  • Sprawność ruchowa

 

 

III Nie jesteśmy sami w kosmosie

 

Ziemia – planeta ludzi

Świat bliski i świat daleki

  • oglądanie książek z ilustracjami przedstawiającymi obiekty nieznane z bezpośredniej obserwacji
  • przyswajanie nazw: globus, wszechświat, planety, Ziemia, Księżyc
  • poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata.
  • W świecie techniki
  • Działalność badawcza
  • poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.
  • Działalność konstrukcyjno-techniczna
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
  • Procesy poznawcze
  • Myślenie (twórcze)
  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).
  • Myślenie (logiczne)
  • rozwiązywanie prostych zagadek.
  • Uwaga
  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • Aktywność językowa
  • Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
  • uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
  • Słownictwo
  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
  • Wypowiedzi ustne
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
  • opowiadanie o obrazkach przestawiających różne sytuacje
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
  • Elementy matematyki
  • Liczenie
  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
  • Intuicja geometryczna
  • układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
  • Działalność plastyczna
  • Zainteresowania plastyczne
  • rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.
  • W świecie sztuki – muzyka
  • Muzyka i śpiew
  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
  • Muzyka i ruch
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych
  • Aktywność ruchowa
  • Sprawność ruchowa

 

 

IV Projekt budowle

 

Świat techniki

Człowiek i technika

  • oglądanie zdjęć, albumów, filmów przedstawiających osiągnięcia człowieka w zakresie rozwoju myśli technicznej (np. budowa mostu, tunelu, wysokiego budynku, pojazdu kosmicznego).

W świecie techniki

Działalność konstrukcyjno-techniczna

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych
  • wspólne tworzenie konstrukcji (nabywanie umiejętności pracy w zespole).

Miejscowość, region

Miejsce zamieszkania

  • określanie miejsca zamieszkania (wieś, miasto).

Praca dorosłych

  • poznawanie zawodów osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola; nazywanie narzędzi, przyborów potrzebnych im do pracy
  • gromadzenie informacji na temat pracy osób w różnych zawodach (dostępnych bezpośredniej obserwacji)
  • określanie ról różnych zawodów w życiu społecznym.

Ziemia – planeta ludzi

Świat bliski i świat daleki

  • obserwowanie, poznawanie najbliższego otoczenia
  • oglądanie książek z ilustracjami przedstawiającymi obiekty nieznane z bezpośredniej obserwacji.

Procesy poznawcze

Myślenie (twórcze)

  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).

Uwaga

  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Słownictwo

  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
  • opowiadanie o obrazkach przestawiających różne sytuacje.

Elementy matematyki

Intuicja geometryczna

  • dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
  • układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.

Koledzy, grupa przedszkolna

Współdziałanie w grupie

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

Skip to content