Zamierzenia dydaktyczne, 3 latki, gr. 1- maj 2023r.

Zamierzenia dydaktyczne, 3 latki, gr. 1- maj 2023r.

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC MAJ 2023 W GRUPIE 3 – LATKÓW

TYDZIEŃ I:

Temat tygodnia: Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zakładanie ubrań, butów;
  • korzystanie z toalety;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  • odkładanie prac na półki indywidualne;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: nieostrożne korzystanie z urządzeń znajdujących się w ogrodzie przedszkolnym;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś);
  • mówienie o swoich potrzebach;
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
  • słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza:

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • wskazywanie ilustracji odpowiadającej fragmentowi wysłuchanego opowiadania;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 61, 65, 66, 71, 72, 73, 75).

TYDZIEŃ II:

Temat tygodnia: Czyim domem jest łąka?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zakładanie ubrań, butów;
  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
  • korzystanie z toalety;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  • odkładanie prac na półki indywidualne;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji ruchowej.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • dostrzeganie otaczającego nas piękna;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • nazywanie barw podstawowych (czerwona, niebieska, żółta).

Aktywność poznawcza:

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru;
  • układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych;
  • oglądanie kwitnących roślin; zwracanie uwagi na ich piękno;
  • poznawanie wybranych owadów, np. pszczół, mrówek.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71–77, 75).

TYDZIEŃ III:

Temat tygodnia: Czego życzę rodzicom?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zakładanie ubrań, butów;
  • korzystanie z toalety;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  • odkładanie prac na półki indywidualne;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;
  • nazywanie wybranych części ciała;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
  • rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek;
  • pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić;
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • uczestniczenie w krótkich programach artystycznych;
  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki.

Aktywność poznawcza:

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • wskazywanie ilustracji odpowiadającej fragmentowi wysłuchanego opowiadania;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • wskazywanie wymienionych części ciała;
  • nazywanie danych części ciała;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71–73, 75).

TYDZIEŃ IV:

Temat tygodnia: Czego dzieci potrzebują do szczęścia?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zakładanie ubrań, butów;
  • korzystanie z toalety;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  • odkładanie prac na półki indywidualne;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji ruchowej.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć;
  • współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek;
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • oglądanie książeczek ilustrujących życie dzieci innych narodów lub wspólnot etnicznych;
  • określanie tego, co dziecko lubi robić;
  • nazywanie ludzi różnych ras;
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza:

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie;
  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
  • wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;
  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71–73, 75).