Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc luty
w grupie 4-latków
- Baśnie, bajki, bajeczki
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- poznawanie wybranych wartości (prawdomówność),
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
- poszerzanie doświadczeń plastycznych dzieci – poznanie nowej techniki,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- rozwijanie umiejętności skupiania i utrzymywania uwagi na określonym zadaniu,
- poznanie melodii i tekstu nowej piosenki,
- rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach,
- układanie kompozycji z figur geometrycznych,
- kształtowanie prawidłowej postawy,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu,
- układanie obrazków według kolejności zdarzeń,
- wyrabianie empatii,
zachęcanie do udzielania pomocy osobom potrzebującym.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek,
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela,
- składanie pociętych obrazków w całość według wzoru.
- porównywanie dwóch schematycznych obrazków o tej samej treści, wskazywanie różnic
- dobieranie elementów pasujących do całości.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
- samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby
- zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Kącik książki
- zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Zainteresowania czytelnicze
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
- dzielenie się informacjami na temat ulubionych książek.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontunuowania dostrzeżonego rytmu.
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Intuicja geometryczna
układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
- Muzyka wokół nas
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- zapoznanie z nazwami i brzmieniem wybranych instrumentów,
- pobudzanie i rozwijanie aktywności twórczej,
- odbieranie i nazywanie wrażeń słuchowych,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- uczestniczenie w zabawach badawczych,
- poznawanie właściwości różnych materiałów w bezpośrednim kontakcie z nimi,
- poznanie nowej piosenki,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości: wzrokowej i słuchowej,
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów i usłyszanych dźwięków z wymienieniem liczebników głównych w zakresie 4; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika,
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności budowania prostych zdań,
- wypowiadanie się na temat obrazka,
- rozbudzanie zainteresowań muzycznych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zapoznanie z rolą muzyki w życiu człowieka,
nazywanie i rozróżnianie wybranych instrumentów muzycznych.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
- Nie jesteśmy sami w kosmosie
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania,
- dostarczanie wiadomości na temat Układu Słonecznego,
- rozbudzanie wyobraźni przestrzennej i kreatywności,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznanie nowej piosenki,
- rozwijanie zdolności szybkiej reakcji na ustalone hasła,
- rozpoznawanie i nazywanie barw podstawowych i wybranych barw pochodnych,
- rozwijanie postawy badawczej,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zaznajomienie ze środkami transportu,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wiersza,
- rozwijanie umiejętności współpracy,
poznawanie ciekawostek związanych z kosmosem.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Intuicja geometryczna
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
- Projekt Zawody
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- budowanie wiedzy dzieci o świecie społecznym – zapoznanie z różnymi rodzajami zawodów,
- zwrócenie uwagi na wartość pracy ludzkiej,
- zapoznanie dzieci z atrybutami charakterystycznymi dla danego zawodu,
- organizowanie sytuacji sprzyjających poszerzaniu zasobu słownictwa o nowe nazwy i związane z nimi pojęcia,
- doskonalenie umiejętności pracy – indywidualnej, w parach i w grupach,
- rozwijanie umiejętności argumentowania swojego wyboru,
kształtowanie zdolności prezentowania się na forum grupy.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów,
- obserwowanie czynności wykonywanych przez osoby i naśladowanie,
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
Intuicja geometryczna
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.