Plan miesięczny pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc luty
w grupie 6-latków
Supersmyki. Poziom B+. Plany miesięczne – drugie półrocze
Luty, tydzień 1. | |||||||||
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Kim będę, gdy dorosnę? | |||||||||
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka – tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań – wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć Językowa aktywność dziecka · określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu · rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej · rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców) · nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki) · nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki) Artystyczna aktywność dziecka o improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki o wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków o samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka · zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych · rozumienie znaczenia higieny osobistej · bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem · zdobywanie wiedzy na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi, np. komendy policji, pogotowia ratunkowego Emocjonalny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka – wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości – szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym – czynny udział w dekorowaniu sali – podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu Społeczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka – określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku – określanie swoich zainteresowań – samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie – wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny – werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię) – ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych) – czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie – inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy – unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania – wspólne rozwiązywanie powstałych problemów, nawet w sposób niekonwencjonalny – ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas – współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach – pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego – prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad Poznawczy obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych · wskazywanie zawodów zaangażowanych w powstawanie produktów codziennego użytku · nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę · podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny · planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu · zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie · poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji Językowa aktywność dziecka 1 sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach 2 samodzielne układanie opowiadań 3 posługiwanie się poprawną mową 4 poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym 5 formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat 6 próby samodzielnego czytania 7 rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów 8 rozpoznawanie liter pisanych 9 wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań 10 wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie 11 liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską 12 rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską 13 czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań 14 rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz 15 czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej Artystyczna aktywność dziecka 2 samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym 3 tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka) 4 wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych 5 wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych 6 improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki 7 śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością 8 słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice 9 wymienienie nazwisk znanych artystów 10 poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem 11 opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej 12 samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy 13 uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań 14 poznawanie etapów otrzymywania wybranych produktów, przedmiotów, np. cukru, papieru, chleba z wykorzystaniem literatury, filmu 15 poznawanie wpływu wynalazków, np. oświetlenia, na rozwój cywilizacji 16 uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja Poznawcza aktywność dziecka – inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci – uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych – indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami – rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii – rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń – słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów – orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd. – posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym – dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych – zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu – nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali) – rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze – rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania – rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza? – rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze – rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52–54, 56, 57, 59–61, 65–69, 68, 71–74, 77, 78). |
|||||||||
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka | ||||
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie mowy, zapoznanie z wybranymi zawodami, · rozwijanie słuchu fonematycznego, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter. |
|||||||||
1. Zawody z przeszłości |
· Witaj, przyjacielu! – zabawa powitalna.
· Muzyczna zmiana – zabawa orientacyjno-porządkowa. · Oglądanie zdjęć. Opowiadanie, co Mela lubi robić wiosną. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 21. · Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Kim będę, kiedy dorosnę? · Policz sylaby – zabawa ruchowa.
· Odkrywanie litery c, C: małej i wielkiej, drukowej i pisanej. · Zabawy na świeżym powietrzu: Jak z gumy – zabawa rozwijająca współpracę w grupie; Skoki przez gumę – zabawa ruchowa. · Jaki zawód wybrać mam – zapoznanie z piosenką tygodnia. · Jaki jest policjant? – zabawa rozwijająca słownictwo. · Zabawy w wybranym kąciku zainteresowań. |
Dziecko:
– odnajduje pary przyjaciół witających się tym samym gestem, – bierze udział w zabawie,
– poprawnie wykonuje zadania,
– wykonuje ćwiczenie zgodnie z instrukcją, – odpowiada na pytania na podstawie wysłuchanego tekstu, wymienia nazwy poznanych zawodów, – odnajduje cyfrę odpowiadającą liczbie sylab w słowie, – dzieli słowa na głoski, rozpoznaje i nazywa poznane litery, – podczas zabawy przestrzega ustalonych zasad,
– uważnie słucha piosenki, śpiewa jej refren,
– podaje cechę związaną z danym zawodem,
– zgodnie bawi się z kolegami w wybranym kąciku. |
IV.2
I.5
IV.2
I.5
IV.2, IV.5, IV.20
I.5
IV.2, IV.4, IV.8
I.5, III.5
IV.7
IV.2, IV.20
I.6 |
1
1
1
1, 5
1, 5
1
1, 5
1, 7
1, 8
1, 6
1 |
Kp, cz. 3, s. 1–5 Td, nr 4, 49
|
||||
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka | ||||
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· wprowadzanie do zapisu, działań matematycznych ze znakiem „+”, rozwijanie umiejętności dodawania w zakresie 9, · rozwijanie sprawności fizycznej. |
|||||||||
2. Zawody moich rodziców |
· Witaj, przyjacielu! – zabawa powitalna.
· Słuchanie wiersza Wandy Chotomskiej Za górami, za lasami. · Dawne zawody i obecne zawody – praca z tablicą demonstracyjną. · Pracowici rodzice – zabawa rozwijająca mowę oraz umiejętność słuchania. · Zeszyt Supersmyka – pisanie liter c, C po śladach i samodzielnie. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 21. · Zapoznanie ze znakiem matematycznym „+”.
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 11. · Zabawy na świeżym powietrzu: Kto pracuje w naszej okolicy? – spacer połączony z obserwacją kierowaną; Śnieżne ślady – zabawa ruchowa. · Utrwalenie refrenu piosenki Jaki zawód wybrać mam. Nauka pierwszej zwrotki piosenki. · Znikające przedmioty – zabawa rozwijająca spostrzegawczość. · Zeszyt Supersmyka – rozwijanie umiejętności dodawania, rozwijanie sprawności manualnej. · Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
– odnajduje pary przyjaciół witających się tym samym gestem, – zapamiętuje nazwy zawodów wymienionych w wierszu, – poprawnie odpowiada na pytania zadawane przez N.,
– opowiada o pracy rodziców kolegi z pary,
– poprawnie wykonuje zadania,
– wykonuje ćwiczenie zgodnie z instrukcją, – zapisuje działania matematyczne ze znakiem „+”, rozwija umiejętności dodawania w zakresie 9, – rozwija sprawność fizyczną,
– przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy i spaceru,
– śpiewa refren i zwrotkę piosenki,
– odgaduje, jaki przedmiot zniknął i do jakiego zawodu należał, – poprawnie wykonuje zadania,
– zgodnie bawi się z kolegami. |
IV.2
IV.3, IV.6, IV.20
IV.20
IV.2, IV.20
I.7, I.9, IV.8
I.5
IV.8, IV.15
I.8
I.5, III.5
IV.7
IV.7
I.7, I.9, IV.8, IV.15
I.6 |
1
1, 7, 6
1, 5, 6, 7
1
1, 5
1, 5
3, 5
1, 5
1, 6
1, 8
1
1, 3, 8
1 |
Kp, cz. 3, s. 6
Td, nr 50 ZS, s. 55–56 |
||||
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka | ||||
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· wyrabianie zdolności koncentracji uwagi podczas działania, rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej, · wzbogacenie wiedzy o wybranych zawodach. |
|||||||||
3. Gdy dorosnę, będę… |
· Witaj, przyjacielu! – zabawa powitalna.
· W warsztacie tkackim – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. · Sporty zimowe – gra memory. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 21. · Zabawy z piosenką Jaki zawód wybrać mam.
· A gdy dorosnę, zostanę…
· Zabawy na świeżym powietrzu: To tylko pół minuty – zabawa rozwijająca wytrzymałość; Rzut za trzy punkty – zabawa rozwijająca celność. · Zawodowe sekrety – zabawa dydaktyczna.
· Zabiegani pracownicy – zabawa ruchowa.
· Ćwiczenia z literą.
· Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
– odnajduje pary przyjaciół witających się tym samym gestem, – tworzy przeplatankę z pasków papieru,
– gra w grę z kolegą,
– wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, – reaguje w szybkim tempie na ustalone sygnały, przyporządkowuje ustalone ruchy do odpowiednich dźwięków, – wie, na czym polega praca w nowo powstałych zawodach, – podczas zabaw przestrzega ustalonych zasad,
– podaje prawdziwe i fałszywe informacje o zawodzie przedstawionym na wylosowanej ilustracji, – reaguje zmianą miejsca na usłyszane nagranie odgłosu, – poprawnie wykonuje zadania,
– zgodnie bawi się z kolegami. |
IV.2
IV.11
IV.9
I.5
IV.7
IV.20
I.5, III.5
IV.5
I.5
IV.8
I.6
|
1
1, 6
1, 6, 7
1, 5
8
5
1
1, 6
1
1, 5
1
|
Kp, cz. 3, s. 7–8
Td, nr 49
|
||||
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka | ||||
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· dostrzeganie zachodzących zmian technologicznych, · rozwijanie sprawności fizycznej. |
|||||||||
4. Dawne przedmioty i ich współczesne odpowiedniki |
· Witaj, przyjacielu! – zabawa powitalna.
· Jak powstały nazwy zawodów? – zabawa językowa. · Zeszyt Supersmyka – dokonywanie analizy słuchowej, rozwijanie sprawności manualnej. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 21. · Cuda techniki wokół nas.
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 11. · Zabawy na świeżym powietrzu: Szkoła zawodów – zabawa ruchowa rozwijająca spostrzegawczość; Klasy z zawodami – zabawa tradycyjna. · Utrwalenie melodii piosenki Jaki zawód wybrać mam. · Zawodowa orkiestra – instrumentacja piosenki. · Budujemy mosty – zabawa konstrukcyjna. · Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
– odnajduje pary przyjaciół witających się tym samym gestem, – podaje nazwę zawodu na podstawie podanego słowa,
– poprawnie wykonuje zadania,
– wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, – wie, jak na przestrzeni lat zmieniały się wybrane urządzenia, – aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych, – przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
– słucha melodię piosenki,
– gra na instrumencie perkusyjnym zgodnie z ustaloną kolejnością, – układa z klocków most nad rozłożoną wstążką, – zgodnie bawi się z kolegami. |
IV.2
IV.6
I.7, I.9, IV.2
I.5
IV.1, IV.2
I.8
I.5
IV.7
IV.7
IV.11
I.6 |
1
1, 6
1, 5
1, 5
3, 5
1, 5
1
1, 8
1, 8
1, 7
1
|
Kp, cz. 3, s. 9
ZS, s. 57 |
||||
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka | ||||
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· zapoznanie z postacią wynalazcy, zapoznanie z wybranymi wynalazkami, · rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych, dbanie o estetykę wykonania pracy. |
|||||||||
5. Wynalazki |
· Witaj, przyjacielu! – zabawa powitalna.
· Zawody przyszłości – zabawa słowotwórcza. · Uzupełnianie brakujących liter w wyrazach. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 21. · Być jak Leonardo da Vinci. · W warsztacie wynalazcy – zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność współpracy. · Konstruktor zabawek – zabawy plastyczno-techniczne.
· Zabawy na świeżym powietrzu: Sztuka latania – testowanie projektów wykonanych na zajęciach; Roboty – zabawa ruchowa. · Śpiew – zbiorowy i indywidualny – piosenki Jaki zawód wybrać mam. · Przypomnienie zabaw muzycznych z całego tygodnia. · Dokręcanie śrubki – zabawa w ruchowy głuchy telefon. · Ewaluacja działań realizowanych w bieżącym tygodniu. · Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
– odnajduje pary przyjaciół witających się tym samym gestem, – wymyśla nowe nazwy zawodów, – poprawnie wykonuje zadania,
– wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, – wie, kim jest wynalazca, zna wybrane wynalazki, – wykonuje czynność inspirowaną pracą wynalazcy,
– wykonuje pracę plastyczno-techniczną, starannie wykonuje pracę plastyczno-techniczną, – podczas zabaw przestrzega ustalonych zasad,
– śpiewa piosenkę,
– aktywnie uczestniczy w zabawach,
– powtarza ruch kolegi na tej samej części jego ciała,
– odpowiada na pytanie tygodnia,
– zgodnie bawi się z kolegami. |
IV.2
IV.6
IV.4
I.5
IV.2, IV.11
I.5
IV.8, IV.11
I.5, IV.19
IV.7
IV.7
I.5
III.5, IV.1, IV.2
I.6 |
1
1, 6
1, 5
1, 5
1, 3, 5
1, 7
1, 8
1, 7
1, 8
1, 5, 8
1
1, 3, 3, 6, 8
1
|
W, karta Supersmyka
|
||||
Luty, tydzień 2. | |||||||||
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka? | |||||||||
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań · wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć Językowa aktywność dziecka · określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu · rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej · rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców) · nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki) · nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki) Artystyczna aktywność dziecka · improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka · zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych · rozumienie znaczenia higieny osobistej · bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem Emocjonalny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii · podawanie przeciwieństw do określonych stanów emocjonalnych · wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości · szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym · czynny udział w dekorowaniu sali · podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu Społeczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · określanie swoich zainteresowań · samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie · wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny · wskazywanie przeciwieństw poznanych wartości, np.: zło, nieuczciwość, kłamstwo; zwracanie uwagi na ich nieakceptowanie społeczne · ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych) · unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania · wspólne rozwiązywanie powstałych problemów, nawet w sposób niekonwencjonalny · ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas · pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego · prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad Poznawczy obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych · podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny · planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu · poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej Językowa aktywność dziecka · sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach · układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń · samodzielne układanie opowiadań · posługiwanie się poprawną mową · poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym · formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat · tworzenie książek dotyczących znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci, składających się z obrazków lub tekstu ułożonego przez nie, a zapisanego przez nauczyciela · wykonywanie ćwiczeń różnicujących głoski opozycyjne, np.: t – d, r – l, p – b · próby samodzielnego czytania · rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów · rozpoznawanie liter pisanych · wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań · wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie · liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską · rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską · czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań · rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz · czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej Artystyczna aktywność dziecka · samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym · tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka) · wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych · improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki · śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością · słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice · poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem · opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej · odszukiwanie w oglądanych utworach uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, piękno, sprawiedliwość, prawda · wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi · przygotowywanie przedstawień wybranych baśni poprzez przydzielanie ról, przygotowywanie scenografii i akcesoriów · swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci · ocenianie zachowań fikcyjnych bohaterów; stosowanie określeń: bohater pozytywny, bohater negatywny · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy · uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań · poznawanie etapów otrzymywania wybranych produktów, przedmiotów, np. cukru, papieru, chleba z wykorzystaniem literatury, filmu · uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja Poznawcza aktywność dziecka · inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci · dostrzeganie roli zabawy w rozwoju kompetencji językowych, społecznych, kontroli emocji i zdolności twórczych · rysowanie z wyobraźni · uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych · indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami · rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii · rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń · orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd · posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym · dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych · rozpoznanie cyfry i liczby 10 · zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu · nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali) · rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze · rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania · rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze · rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52–54, 56, 58–61, 65–69, 68, 71–74, 77, 78) |
|||||||||
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka | ||||
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie mowy, · rozwijanie słuchu fonematycznego, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter. |
|||||||||
1. Książki z mojej półki |
· Przywitanie jak z bajki – zabawa powitalna. · Co znajdziemy w naszej sali? – zabawa orientacyjno-porządkowa. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 22. · Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Kłopoty Kopciuszka. · Pajacyki – zabawa ruchowa.
· Odkrywanie litery p, P: małej i wielkiej, drukowej i pisanej. · Zabawy na świeżym powietrzu: Wioska smerfów – zabawa z elementami pantomimy; Bajkowy ogród przedszkolny – zabawa twórcza. · Bajkowe marzenia – zapoznanie z piosenką tygodnia. · Podziel na sylaby, podziel na głoski – zabawa językowa z piłką. · Zabawy w wybranym kąciku zainteresowań. |
Dziecko:
– powtarza sposób przywitania postaci z baśni, – wskazuje przedmioty posiadających określone cechy,
– wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, – odpowiada na pytania na podstawie wysłuchanego tekstu, – naśladuje ruchy pajacyka poruszanego sznurkami przez kolegę, – dzieli słowa na głoski, rozpoznaje i nazywa poznane litery, – przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
– uważnie słucha piosenki, śpiewa jej zwrotkę,
– dzieli słowa na sylaby (lub głoski),
– zgodnie bawi się z kolegami. |
I.5
I.5, IV.7
I.5
IV.2, IV.5
I.5
IV.2, IV.4, IV.8
IV.8, I.5, III.5
IV.7
IV.2
I.6 |
1
1
1, 5
1
1
1, 5
1
1, 8
1
1 |
Kp, cz. 3, s. 10–13
Td, nr 4
|
||||
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka | ||||
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie umiejętności liczenia, poznawanie zapisu cyfrowego liczby 10, · rozwijanie sprawności fizycznej. |
|||||||||
2. Postacie znane i lubiane |
– Przywitanie jak z bajki – zabawa powitalna. · Koty są wśród nas – zapoznanie z Dniem Kota. · Zeszyt Supersmyka – pisanie liter p, P po śladach i samodzielnie. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 22. · Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 10. · Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 11. · Zabawy na świeżym powietrzu: Uciekaj, myszko, do dziury – zabawa ruchowa; Schowany kotek – zabawa słuchowa. · Utrwalenie piosenki Bajkowe marzenia. Nauka drugiej zwrotki piosenki. · Baśniowe symbole – ćwiczenie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej. · Zeszyt Supersmyka – pisanie liczby 10 po śladach i samodzielnie. Przeliczanie. · Na półce z książkami – zabawa rozwijająca spostrzegawczość. · Każda książka – dziecięce definicje. · Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
– powtarza sposób przywitania postaci z baśni, – wypowiada się na temat kotów,
– poprawnie wykonuje zadania,
– wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, – liczy w zakresie 10, pisze cyfrę 10, – aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych,
– przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
– śpiewa zwrotki piosenki,
– reaguje na dźwięk instrumentu i uniesiony przez N. obrazek,
– poprawnie wykonuje zadania,
– zapamiętuje układ książek, odszukuje różnice w ich ułożeniu, – wymienia podobieństwa łączące książki, – zgodnie bawi się z kolegami. |
I.5 IV.2, IV.5, IV.18
I.7, I.9, IV.8
I.5
IV.8, IV.15
I.8
I.5, III.5
IV.7
IV.7
I.7, I.9, IV.8, IV.15
IV.15
IV.2, IV.19
I.6 |
1
1, 3
1, 5
1, 5
3
1, 5
1
1, 8
1, 8
1, 3
1, 7
1, 5
1 |
Kp, cz. 3, s. 14–15
ZS, s. 58–59 |
||||
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka | ||||
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· doskonalenie umiejętności swobodnego poruszania się w przestrzeni, rozwijanie zdolności manualnych i wyobraźni, · zapoznanie z zawodem bibliotekarza, zapoznanie ze sposobami korzystania z biblioteki. |
|||||||||
3. Z wizytą w bibliotece |
· Przywitanie jak z bajki – zabawa powitalna. · Ile brakuje? – zabawa matematyczna. · Tajemnica – zabawa matematyczna. · Kolorowanie pól na planszy według instrukcji, odczytywanie powstałych wyrazów. Zaznaczanie pętlą obrazka przedstawiającego odczytany wyraz. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 22. · Zabawy z piosenką Bajkowe marzenia.
· Sekrety biblioteki.
· Zabawy na świeżym powietrzu: Siedmiomilowe buty – zabawa ruchowa; Domek na kurzej łapce – zabawa doskonaląca równowagę. · Puf! Oh! Auć! – zabawa dźwiękonaśladowcza. · Nazywanie przedmiotów na obrazku, dzielenie ich nazw na głoski. Łączenie przedmiotów, w których nazwach słychać głoskę p, z plecakiem Meli. · Bajkowy bal – zabawa taneczna. · Bajkowe Biuro Rzeczy Znalezionych – zabawa językowa. · Ćwiczenia z literą.
· Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
1 powtarza sposób przywitania postaci z baśni, 2 podpisuje działania klockami Nemi, 3 wykonuje działania matematyczne, 4 poprawnie wykonuje zadania,
5 wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, 6 wykonuje dowolne improwizacje ruchowe do muzyki, tworzy pracę plastyczną podczas słuchania muzyki, 7 wie, na czym polega praca bibliotekarza, wie, w jaki sposób korzystać z zasobów biblioteki, 8 przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
9 naśladuje odgłos wydawany przez bohatera baśni, 10 poprawnie wykonuje zadania,
11 powtarza ruch taneczny pokazywany przez N., 12 wymyśla, jaka postać z baśni mogła zgubić dany przedmiot, 13 poprawnie wykonuje zadania, 14 zgodnie bawi się z kolegami. |
I.5
IV.15
IV.15
I.7, IV.4
I.5
IV.7
IV.20
I.5, III.5
IV.2, IV.6
IV.2
I.5, IV.7
IV.3
IV.8
I.6 |
1
1, 3
1, 3
1, 4
1, 5
8
5
1
1, 8
1, 5
1, 8
1
1, 8
1
|
Kp, cz. 3, s. 16–18
Td, nr 51
|
||||
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka | ||||
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· zapoznanie z wybraną akcją społeczną, popularyzowanie czytelnictwa, · rozwijanie sprawności fizycznej. |
|||||||||
4. Uwalniamy książki |
· Przywitanie jak z bajki – zabawa powitalna. · Kopciuszek-maluszek – zabawa językowa. · Ile zostało? – zabawa matematyczna. · Zeszyt Supersmyka – dokonywanie analizy słuchowej, rozwijanie sprawności manualnej. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 22.
· Jak uwolnić książkę?
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 11. · Zabawy na świeżym powietrzu: Deszcz gazet – zabawa ruchowa rozwijająca refleks; Hej, ho! – zabawa ruchowa. · Utrwalenie melodii piosenki Bajkowe marzenia. · Nasza orkiestra – instrumentacja piosenki. · Paluszkowa historia – masażyki.
· Ozdabianie cyfry.
· Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
15 powtarza sposób przywitania postaci z baśni, 16 podaje rymy do nazw baśniowych postaci, 17 wykonuje działania matematyczne, 18 poprawnie wykonuje zadania,
19 wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, 20 wie, na czym polega akcja „Uwolnij książkę”, interesuje się książkami, 21 aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych, 22 przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
23 słucha melodię piosenki,
24 gra na instrumencie podczas odpowiednich słów piosenki, 25 wykonuje masaż w górnych częściach pleców kolegi, 26 ozdabia cyfrę według własnego pomysłu, 27 zgodnie bawi się z kolegami. |
I.5
IV.6
IV.15
I.7, I.9, IV.2
I.5
IV.1, IV.2, IV.11
I.8
I.5
IV.7
IV.7
IV.1
IV.8
I.6 |
1
1
1, 3
1, 5
1, 5
1, 3
1, 5
1
1, 8
1, 8
1
1, 8
1 |
W, karta z cyfrą do ozdabiania
ZS, s. 60 |
||||
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka | ||||
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· układanie i opowiadanie historyjek, tworzenie autorskiej książki, · zapoznanie z wybranymi związkami frazeologicznymi, wzbogacanie słownictwa. |
|||||||||
5. Moja książka |
· Przywitanie jak z bajki – zabawa powitalna. · Kto tu nie pasuje? – zabawa rozwijająca myślenie logiczne. · Zaskakujące historie – zabawa twórcza.
· Ćwiczenia poranne – zestaw nr 22. · O książkach wiemy już wszystko.
· Tańczące pantofelki – zabawa taneczna. · Baśniowy świat – zabawy językowe i twórcze.
· Zabawy na świeżym powietrzu: Baśniowe pary – zabawa z piłką; Baba-Jaga patrzy – zabawa tradycyjna. · Śpiew – zbiorowy i indywidualny – piosenki Bajkowe marzenia. · Przypomnienie zabaw muzycznych z całego tygodnia. · Bohater jak żaden inny – praca twórcza. · Ewaluacja działań realizowanych w bieżącym tygodniu. · Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
– powtarza sposób przywitania postaci z baśni, – wskazuje obrazek niepasujący do pozostałych, – opowiada historię lub tworzy zdanie z wylosowanych słów, – wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, – ćwiczy myślenie przyczynowo-skutkowe, tworzy autorską książkę, – tańczy dopóki gra muzyka,
– zna znaczenie wybranych związków frazeologicznych, poznaje (nowe) znaczenie słów wieloznacznych, – przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
– śpiewa piosenkę,
– aktywnie uczestniczy w zabawach,
– rysuje baśniowy portret,
– odpowiada na pytanie tygodnia,
– zgodnie bawi się z kolegami. |
I.5
IV.3
IV.2
I.5
IV.5, IV.6, IV.8
I.5, IV.7
IV.2, IV.5
I.5, IV.2
IV.7
IV.7
IV.1, IV.8
III.5, IV.1, IV.2
I.6 |
1
1, 7
1
1, 5
1, 8
1, 8
1, 5
1
1, 8
1, 5, 8
1, 8
1, 5, 8
1
|
Kp, cz. 3, s. 19 W, karta 20, karta Supersmyka
|
||||
Luty, tydzień 3. | |||||||||
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Gdzie puka sztuka? | |||||||||
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań · wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć Językowa aktywność dziecka · określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu · rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej · rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców) · nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki) · nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki) Artystyczna aktywność dziecka · improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka · zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych · rozumienie znaczenia higieny osobistej · bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem Emocjonalny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii · graficzne przedstawienie za pomocą odpowiednio dobranych środków wyrazu (np. kreski, koloru) różnych stanów emocjonalnych · wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości · szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym · czynny udział w dekorowaniu sali · podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu Społeczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · określanie swoich zainteresowań · samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie · wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny · werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię) · ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych) · unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania · wspólne rozwiązywanie powstałych problemów, nawet w sposób niekonwencjonalny · ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas · współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach · pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego · prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad · poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, oraz ważniejszych pomników polskiej historii np. Zamku Królewskiego w Warszawie Poznawczy obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · uczestniczenie w wybranych formach aktywności z elementami kultury różnych narodów, np. śpiew, taniec, przygotowywanie potraw · podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych · nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę · podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny · planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu · zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie · poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji · poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, oraz ważniejszych pomników polskiej historii np. Zamku Królewskiego w Warszawie Językowa aktywność dziecka · sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach · samodzielne układanie opowiadań · posługiwanie się poprawną mową · układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń · formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat · wykonywanie ćwiczeń różnicujących głoski opozycyjne, np.: t – d, r – l, p – b · próby samodzielnego czytania · rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów · rozpoznawanie liter pisanych · wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań · wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie · liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską · rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską · czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań · rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz · czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej Artystyczna aktywność dziecka · samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym · tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka) · wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych · wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych · improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki · śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością · śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru · rozpoznawanie piosenek na podstawie wystukanego rytmu, zanuconej, zagranej melodii · słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice · poznawanie słów związanych ze sztuką: obraz, rzeźba, portret, autoportret, reprodukcja, zabytek, stosowanie ich, wyrażanie nastroju danego obrazu, pracy plastycznej ruchem lub za pomocą innych środków ekspresji, · zwracanie uwagi na otaczające nas piękno, będące wytworem działalności człowieka – architektura wnętrz, architektura zieleni · wymienienie nazwisk znanych artystów · poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem · opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej · tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką, literaturą · odszukiwanie w oglądanych utworach uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, piękno, sprawiedliwość, prawda · wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy · poznawanie zawodów związanych z filmem: aktor, reżyser, kompozytor, charakteryzator · uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja Poznawcza aktywność dziecka · inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci · uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych · indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami · rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii · rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń · słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów · orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd. · posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym · dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych · rozpoznawanie cyfry i liczby 10 · zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu · nazywanie źródeł dźwięków · nazywanie muzyki innych narodów · nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali) · rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze · rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania · rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza? · rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze · rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52–54, 56–61, 65–69, 68, 71–74, 77, 78). |
|||||||||
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka | ||||
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie mowy, · rozwijanie słuchu fonematycznego, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter. |
|||||||||
1. Kino |
· Kolorowe przywitanie – zabawa powitalna. · Rytmiczne kroki – zabawa orientacyjno-porządkowa. · Znaki do zadań specjalnych – zabawa rozwijająca percepcję wzrokową. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 23. · Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Sztuka niejedno ma imię. · Przyśpiesz – zwolnij – zabawa ruchowa.
· Odkrywanie litery r, R: małej i wielkiej, drukowej i pisanej. · Zabawy na świeżym powietrzu: Rozładowane roboty – zabawa ruchowa rozwijająca świadomość ciała; Głoski i imiona – zabawa ruchowa. · Ulica Sztuk Przepięknych – zapoznanie z piosenką tygodnia. · R jak robot – zabawa twórcza.
· Zabawy w wybranym kąciku zainteresowań. |
Dziecko:
1 wita się w wymyślony przez siebie sposób, 2 stawia kroki zgodnie z rytmem wyklaskiwanym przez N., 3 odnajduje litery w tekstach na stronach gazet,
4 wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, 5 odpowiada na pytania na podstawie wysłuchanego tekstu, 6 wykonuje podane czynności w tempie podawanym przez N., 7 dzieli słowa na głoski, rozpoznaje i nazywa poznane litery, 8 przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
9 uważnie słucha piosenki, śpiewa jej refren, 10 rysuje robota wykorzystując kształt litery R, 11 zgodnie bawi się z kolegami. |
IV.1
I.5, IV.7
IV.8, IV.9
I.5
IV.2, IV.5
I.5
IV.2, IV.4, IV.8
I.5, III.5
IV.7
IV.4, IV.8
I.6 |
1
1
1, 5
1, 5
1, 8
1
1, 5
1
1, 8
1
1 |
Kp, cz. 3, s. 20–23
Td, nr 4, 53
|
||||
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka | ||||
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· wprowadzanie do zapisu działań matematycznych ze znakiem „–„, rozwijanie umiejętności liczenia, · rozwijanie sprawności fizycznej. |
|||||||||
2. Teatr |
· Teatralne przywitanie – zabawa powitalna.
· W teatrze – praca z tablicą demonstracyjną. · Zeszyt Supersmyka – pisanie liter r, R – po śladach i samodzielnie. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 23. · Zapoznanie ze znakiem matematycznym –.
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 12.
· Zabawy na świeżym powietrzu: Abecadło w ogrodzie przedszkolnym; Kostka i ruch – zabawy ruchowe. · Utrwalenie refrenu piosenki Ulica Sztuk Przepięknych. Nauka pierwszej zwrotki piosenki. · Prawda czy fałsz? – rozwijanie zdolności koncentracji uwagi podczas działania. · Zeszyt Supersmyka – dokonywanie analizy słuchowej, rozwijanie sprawności manualnej. · Jak w teatrze greckim – zabawa teatralna.
· Gdyby rekwizyty potrafiły mówić – zabawa twórcza. · Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
– pokazują wylosowaną emocję podczas powitania, – poznaje wygląd sali teatralnej, – poprawnie wykonuje zadania,
– wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, – pisze działania matematyczne ze znakiem „–„, rozwija umiejętność liczenia, – aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych, – przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
– śpiewa zwrotkę i refren piosenki,
– wskazuje poprawne i fałszywe zdania,
– poprawnie wykonuje zadania,
– rysuje emocje na papierowej masce, bierze udział w przedstawieniu, – wymyśla, gdzie może być użyty, – zgodnie bawi się z kolegami. |
IV.1
IV.2
I.7, I.9, IV.8
I.5
IV.8, IV.15
I.8
I.5, III.5
IV.7
IV.7
I.7, I.9, IV.2
IV.1, IV.8
IV.2, IV.6
I.6 |
1
1, 6
1, 5
1, 5
1, 8
1, 5
1
1, 8
1
1, 5
1, 6, 8
1
1 |
Kp, cz. 3, s. 24, 25
Td nr 53 ZS, s. 61–62 |
||||
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka | ||||
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie percepcji słuchowej, · zapoznanie z różnymi rodzajami muzeów. |
|||||||||
3. Muzeum |
· Kolorowe przywitanie – zabawa powitalna. · Wiadomości matematyczne – zabawa matematyczna na uważność. · Biało na czarnym – zabawa plastyczna.
· Ćwiczenia poranne – zestaw nr 23. · Zabawy z piosenką Ulica Sztuk Przepięknych.
· Co możemy zobaczyć w muzeum? · Zabawy na świeżym powietrzu: Sztuka z przyrody – tworzenie kompozycji techniką land art; Kolory – zabawa ruchowa. · Oglądanie zdjęć obrazów. Słuchanie instrukcji i rysowanie drogi, która wskaże, w jakiej kolejności Mela zwiedzała sale muzealne. Opowiadanie, co przedstawia wybrany obraz. · Odszukiwanie w naklejkach i naklejanie na półkach eksponatów zgodnie z podanymi kodami. · Rzeźbiarze i rzeźby – zabawa ruchowa rozwijająca świadomość ciała i współpracę. · Ćwiczenia z literą.
· Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
– wita się w wymyślony przez siebie sposób, – na podstawie rysunku na plecach odlicza żetony,
– eksperymentuje z gumką tak, aby powstał obrazek, – wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, – stara się rozpoznać dźwięki ze swojego otoczenia, – zna różne rodzaje muzeów, – przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
– poprawnie wykonuje zadania,
– poprawnie wykonuje zadania,
– układa rzeźbę z kolegi za pomocą gestów i słów,
– poprawnie wykonuje zadania, – zgodnie bawi się z kolegami. |
IV.1
IV.15
IV.8
I.5
IV.7
IV.2, IV.8
I.5, I.6, III.5
IV.2
IV.9
I.5, III.5
IV.8
I.6 |
1
1, 3
1, 8
1, 5
8
5
1, 8
1, 4
1, 4
1, 7
1, 8
1
|
Kp, cz. 3, s. 26–27
Td, nr 53
|
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka |
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· zapoznanie z zasadami kulturalnego zachowania się w filharmonii, · rozwijanie sprawności fizycznej. |
|||||
4. Filharmonia |
· Śpiewające powitanie – zabawa powitalna. · Wysoko i nisko – muzyczna zabawa ruchowa. · Zeszyt Supersmyka – rozwijanie umiejętności odejmowania, dekodowanie. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 23. · Z wizytą w filharmonii.
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 12.
· Zabawy na świeżym powietrzu: Klasy ze wskazówkami – zabawa ruchowa; Podaj dalej – zabawa rytmiczna. · Utrwalenie melodii piosenki Ulica Sztuk Przepięknych. · Śpiewacy – ćwiczenie oddechowe. · Jak się zachowywać w kinie, teatrze, filharmonii i muzeum? – zabawa dydaktyczna. · Pisanie po śladach poznanych liter. Odczytywanie wyrazów. Rozwiązywanie rebusów, łączenie ich z właściwymi wyrazami. · Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
– prezentuje śpiewający sposób powitania, – wykonuje ustalone ruchy z wstążką,
– poprawnie wykonuje zadania,
– wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, – wie, jak należy się zachowywać w filharmonii, – aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych, – przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
– słucha melodię piosenki,
– śpiewa samogłoski,
– wskazuje właściwe i nieprawidłowe zachowania,
– poprawnie wykonuje zadania,
– zgodnie bawi się z kolegami. |
IV.7
IV.7
I.7, I.9, IV.15
I.5
IV.1, IV.2, IV.5
I.8
I.5
IV.7
IV.7
III.5, III.8, IV.5
I.9, IV.8
I.6 |
8
1, 8
1, 4
1, 5
3, 8
1, 5
1
1, 8
1
1, 5, 6
1, 5, 7
1
|
Kp, cz. 3, s. 28
Td, nr 52 ZS, s.63
|
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka |
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie ekspresji artystycznej, · rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa. |
|||||
5. Jestem artystą |
· Kolorowe przywitanie – zabawa powitalna. · Światła, kamera, akcja! – zabawa ruchowa.
· Odczytywanie wyrazów. Otaczanie pętlą tych z nich, do których pasują rysunki. Skreślanie co drugiego koralika, odczytywanie liter z nieprzekreślonych koralików. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 23. · Jestem artystą – zajęcia plastyczne.
· Idzie rak – zabawa ruchowa na podstawie tradycyjnej rymowanki. · Słuchanie wiersza Wandy Chotomskiej Kłopoty z R.
· Zabawy na świeżym powietrzu: Malarz, rzeźbiarz, rysownik – zabawa ruchowa; Kolorowa kora – zabawa badawcza. · Śpiew – zbiorowy i indywidualny – piosenki Ulica Sztuk Przepięknych. · Przypomnienie zabaw muzycznych z całego tygodnia. · Mój własny kolor – eksperymenty z barwą. · Jak wykonać obraz – zabawa plastyczna. · Ewaluacja działań realizowanych w bieżącym tygodniu. · Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
– wita się w wymyślony przez siebie sposób, – wraz z kolegami odtwarza sytuację na planie filmowym, – poprawnie wykonuje zadania,
– wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, – eksperymentuje z artystycznymi środkami wyrazu w trakcie tworzenia prac plastycznych, – naśladuje ruchy raka,
– rozpoznaje i nazywa poznane litery, poznaje (nowe) znaczenie słów, – przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
– śpiewa piosenkę,
– aktywnie uczestniczy w zabawach,
– łączy kolory,
– wykonuje szkic obrazu,
– odpowiada na pytanie tygodnia,
– zgodnie bawi się z kolegami. |
IV.1
I.5, IV.2
IV.4, IV.8
I.5
IV.2, IV.5, IV.11, IV.20
I.5, IV.2
IV.6
I.5, IV.13
IV.7
IV.7
IV.8
IV.8
III.5, IV.1, IV.2
I.6 |
1
1
1, 5
1, 5
1, 8
1
5
1, 7
1, 8
1, 5, 8
1, 8
1, 8
1, 3, 5, 6, 8
1
|
Kp, cz. 3, s. 27
W, karta Supersmyka
|
Luty, tydzień 4. | |||||
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Co łączy kurę i dinozaura? | |||||
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek · tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań · wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć Językowa aktywność dziecka · określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu · rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej · rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców) · nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki) · nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki) · gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach) Artystyczna aktywność dziecka · improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki · wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka · nazywanie wybranych organów wewnętrznych, np.: serce, płuca, żołądek, mózg, określanie ich funkcji · zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych · uczestniczenie w zabawach i grach ruchowych przekraczających możliwości dzieci w wieku przedszkolnym · bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem Emocjonalny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii · wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości · szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym · otaczanie troską roślin i zwierząt · czynny udział w dekorowaniu sali Społeczny obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · określanie swoich zainteresowań · samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie · wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny · werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię) · ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych) · ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas · wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości · czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie · współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach · inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy · pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego · prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad Poznawczy obszar rozwoju dziecka Społeczna aktywność dziecka · podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych · planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu · podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny · poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji · poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata Językowa aktywność dziecka · sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach · samodzielne układanie opowiadań · posługiwanie się poprawną mową · układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń · formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat · rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów Artystyczna aktywność dziecka · samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym · tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka) · wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych · improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki · śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością · słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice · poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem · opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej · samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy · uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań · uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja Poznawcza aktywność dziecka · wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru) · inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci · uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych · indywidualne prezentowanie przez dzieci przedmiotów (eksponatów, zdjęć itp.) związanych z ich osobistymi zainteresowaniami · rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii · rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń · tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt · orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd. · klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych · posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym · dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych · układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie · poznawanie roli drzew w życiu ludzi i zwierząt · zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu · nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali) · rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze · rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 50, 52–54, 56–61, 65–69, 71–75, 77, 78). |
|||||
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka |
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie mowy, · usystematyzowanie dziecięcej wiedzy o dinozaurach, poznanie różnic i podobieństw występujących między dinozaurami a innymi zwierzętami. |
|||||
1. Roślinożerne olbrzymy |
· Ryczące powitanie – zabawa powitalna. · Śladami dinozaurów – zabawa orientacyjno-porządkowa. · Kolejka dinozaurów – ćwiczenie pamięci.
· Ćwiczenia poranne – zestaw nr 24. · Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Kurozaury. · Spacer pod brachiozaurem – zabawa ruchowa. · Jaki jest dinozaur?
· Zabawy na świeżym powietrzu: Przybij „piątkę” tyranozaurowi – zabawa ruchowa; Odliczanie do przodu, odliczanie do tyłu – zabawa ruchowa rozwijająca uważność. · Park jurajski wita – zapoznanie z piosenką tygodnia. · Podwieczorek diplodoka – zabawa logopedyczna. · Park jurajski – plastyczna praca grupowa, część I. · Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
Dziecko:
– wita się głośnym rykiem, – porusza się po sali według muzycznych wskazówek, – zapamiętuje kolejność dinozaurów, zauważa, co się zmieniło, – wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, – odpowiada na pytania na podstawie wysłuchanego tekstu,
– bierze udział w zabawie,
– prezentuje swoją wiedzę o dinozaurach, wie, jakie są różnice i podobieństwa między dinozaurami i współczesnymi zwierzętami, – przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
– uważnie słucha piosenki i śpiewa jej refren,
– naśladuje ruchy warg i języka N., – wykonuje w grupie pracę plastyczną, – zgodnie bawi się z kolegami. |
IV.1
I.5, IV.7
IV.2
I.5
IV.2, IV.5, IV.18
I.5
IV.8, IV.18
I.5, III.5
IV.7
IV.2
IV.8, IV.11
I.6 |
1
1
1, 7
1, 5
1, 5
1
1, 3, 5
1
1, 8
1
1, 8
1
|
Kp, cz. 3, s. 30–32
|
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka |
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· zapoznanie z charakterystycznymi cechami dinozaurów mięsożernych, · rozwijanie sprawności fizycznej. |
|||||
2. Groźni mięsożercy |
· Ryczące powitanie – zabawa powitalna. · Stada dinozaurów – zabawa rozwijająca umiejętność klasyfikowania. · Zeszyt Supersmyka – odszukiwanie brakujących fragmentów obrazka, rozwijanie sprawności manualnej. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 24. · Tyranozaur i spółka – zajęcia metodą storytellingu. · Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 12. · Zabawy na świeżym powietrzu: Jak ujarzmić dinozaura? Tyranozaur na łowach – zabawy ruchowe. · Utrwalenie refrenu piosenki Park jurajski wita. Nauka pierwszej zwrotki piosenki. · Śpiący dinozaur – ćwiczenie oddechowe. · Atlas z dinozaurami – przeglądanie książek popularnonaukowych. · Park jurajski – plastyczna praca grupowa, część II. · Wędrówki dinozaurów – ćwiczenie dodawania, odejmowania oraz zapisywania działań matematycznych. · Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
– wita się głośnym rykiem, – dzieli figurki dinozaurów według zauważonej zasady,
– poprawnie wykonuje zadania,
– wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, – zna charakterystyczne cechy dinozaurów mięsożernych, – aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych, – przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
– śpiewa refren i zwrotkę piosenki,
– na wydechu wypowiada głoskę uuuuu, – przegląda książki,
– wykonuje w grupie pracę plastyczną, – wykonuje działania matematyczne,
– zgodnie bawi się z kolegami. |
IV.1
IV.12
I.7
I.5
IV.2, IV.18
I.8
I.5, III.5
IV.7
IV.2
IV.19
IV.8, IV.11
IV.9, IV.15
I.6 |
1
1, 3
1, 8
1, 5
1, 3, 5
1, 5
1
1, 8
1
1, 3
1, 8
1, 3
1 |
Kp, cz. 3, s. 33
ZS, s. 64
|
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka |
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie umiejętności swobodnego poruszania się w przestrzeni, · zapoznanie z wybranymi zwierzętami prehistorycznymi. |
|||||
3. Czy to smoki? |
· Ryczące powitanie – zabawa powitalna. · Domino sylabowe – ćwiczenie umiejętności czytania. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 24. · Zabawy z piosenką Park jurajski wita. · Niezwykłe dinozaury – zajęcia z elementami storytellingu.
· Zabawy na świeżym powietrzu: Do ilu dorzucimy? – zabawa ruchowa; Ogon dinozaura – zabawa ruchowa. · Kecalkoatl w locie, kecalkoatl na spacerze – zabawa ruchowa. · Omawianie obrazka. Rysowanie po śladzie dinozaura i kolorowanie go. · Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
– wita się głośnym rykiem, – łączy sylaby z kartoników, tworząc wyraz, – wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, – naśladuje wybrane postacie, – zna fakty dotyczące wybranych gatunków zwierząt prehistorycznych, – przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
– bierze udział w zabawie,
– poprawnie wykonuje zadania,
– zgodnie bawi się z kolegami. |
IV.1
IV.4
I.5
IV.7
IV.2, V.8, IV.18
I.5, III.5
I.5
I.7, IV.8
I.6
|
1
1, 5
1, 5
8
3, 5
1
1
1, 8
1
|
Kp, cz. 3, s. 34 W, karta 22
|
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka |
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· zapoznanie z pracą paleontologa, · rozwijanie sprawności fizycznej. |
|||||
4. Kto się zna na dinozaurach? |
· Ryczące powitanie – zabawa powitalna. · Który dinozaur tu nie pasuje? – zabawa rozwijająca myślenie logiczne. · Ćwiczenia poranne – zestaw nr 24. · Specjalista od dinozaurów – zajęcia metodą storytellingu. · Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 12.
· Zabawy na świeżym powietrzu: Skamieliny – zabawa ruchowa; Znajdź skamielinę – zabawa ruchowa rozwijająca spostrzegawczość. · Utrwalenie melodii piosenki Park jurajski wita. · Mój dinozaur – rozwijanie kreatywności, ćwiczenie motoryki małej. · Po tropach dinozaurów – zabawa ruchowa.
· Mniej czy więcej? – zabawa matematyczna. · Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
– wita się głośnym rykiem, – wskazuje niepasującego dinozaura do pozostałych,
– wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, – wie, kim jest paleontolog,
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych, – przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
– słucha melodię piosenki,
– tworzy postać dinozaura z kół wyciętych z kolorowego papieru,
– pokonuje drogę ułożoną z papierowych łap dinozaurów, – porównuje liczbę dinozaurów w grupach, – zgodnie bawi się z kolegami. |
IV.1
IV.12, IV.18
I.5
IV.2, IV.18, IV.20
I.8
I.5, III.5
IV.7
IV.8
I.5
IV.9, IV.15
I.6 |
1
1, 7
1, 5
1, 3, 5
1, 5
1
1, 8
1, 8
1
1, 3
1 |
Kp, cz. 3, s. 35
Td, nr 55
|
Temat dnia | Aktywność i działalność dziecka |
Cele operacyjne |
Punkty z obszarów podstawy programowej |
Numer rozwijanej kompetencji kluczowej | Karty pracy, tablice demonstracyjne, wyprawka, zeszyt Supersmyka |
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie ekspresji twórczej, · rozwijanie mowy. |
|||||
5. Park jurajski |
· Ryczące powitanie – zabawa powitalna. · Jaja dinozaurów – eksperyment, część I. · Ile nóg? – zabawa rozwijająca umiejętność liczenia.
· Ćwiczenia poranne – zestaw nr 24. · Park jurajski – zajęcia metodą storytellingu. · Pterodaktyl, diplodok, triceratops – zabawa ruchowa. · Zwierzęta, których już nie ma. · Zabawy na świeżym powietrzu: Muzeum historii naturalnej – zabawa ruchowa; Z szybkością dźwięku – zabawa ruchowa rozwijająca refleks. · Śpiew – zbiorowy i indywidualny – piosenki Park jurajski wita. · Przypomnienie zabaw muzycznych z całego tygodnia. · Jaja dinozaurów – eksperyment, część II. · Z kamienia na kamień – zabawa ruchowa. · Ewaluacja działań realizowanych w bieżącym tygodniu. · Zabawy dowolne w wybranym kąciku zainteresowań. |
– wita się głośnym rykiem, – bierze udział w eksperymencie,
– przelicza kropki na kartoniku, mówi, ile dinozaurów zostawi tyle śladów, ile jest kropek, – wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, – tworzy przestrzenną kompozycję plastyczną, – bierze udział w zabawie,
– tworzy zdania złożone,
– przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy,
– śpiewa piosenkę,
– aktywnie uczestniczy w zabawach,
– obserwuje eksperyment,
– pokonuje drogę ułożoną z papierowych kamieni,
– odpowiada na pytanie tygodnia,
– zgodnie bawi się z kolegami. |
IV.1
I.6, IV.11
IV.15
I.5
IV.8, IV.18
I.5
IV.2, IV.5, IV.6
I.5, III.5
IV.7
IV.7
I.6, IV.11
I.5
III.5, IV.1, IV.2
I.6 |
1
1, 7
1, 3
1, 5
1, 3, 5, 8
1
1, 3, 5
1
1, 8
1, 8
1, 8
1
1, 3, 5, 7, 8
1
|
W, karta Supersmyka
|