Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik
w grupie 3 – 4 latków
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Rozwijanie percepcji słuchowej.
- Rozwijanie umiejętności samoobsługowych.
Obszar emocjonalny:
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, wyrażania i odczytywania uczuć zarówno
swoich, jak i innych osób. - Uwrażliwienie na potrzeby zwierząt.
- Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt i zapoznanie z ich potrzebami.
- Wzbogacanie wiedzy o emocjach.
Obszar społeczny:
- Kształtowanie odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo podczas zabaw na
świeżym powietrzu. - Wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy i zabawy.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania z dziećmi w zabawie.
- Kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie.
- Kształtowanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadania.
Obszar poznawczy:
- Rozbudzanie zainteresowań przyrodą.
- Wzbogacanie wiedzy na temat darów jesieni i życia zwierząt jesienią.
- Wzbogacanie wiedzy na temat prawidłowej opieki nad zwierzętami.
- Wzbogacanie wiedzy na temat zdrowia.
- Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych.
- Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej.
- Wspomaganie rozwoju czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do tworzenia pojęć matematycznych.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.
- Kształtowanie umiejętności segregowania ze względu na wielkość.
- Kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni.
- Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się prostymi zdaniami.
- Kształtowanie umiejętności odróżniania zdań prawdziwych od zdań fałszywych.
- Rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami plastycznymi.
- Rozwijanie umiejętności wiązania opisu słownego z obrazkiem.
Kompetencje:
– w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
– osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
– matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
– w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
NAJWAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
– zna numer alarmowy 112,
– rozpoznaje zwierzęta leśne – jeża i wiewiórkę
TEMAT KOMPLEKSOWY: KODY JESIENI
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
– rozwijanie poczucia rytmu,
– rozwijanie umiejętności współdziałania z dziećmi w zabawie,
– wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy i zabawy,
– kształtowanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadania.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
– powtarzanie tekstu krótkich rymowanek i wierszy,
– uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
– naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela,
– uczestniczenie w zabawach ruchowych, orientacyjno-porządkowych; zabawach z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem
Przygotowanie do czytania:
– uważne słuchanie rozmówcy,
– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
– oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki,
– słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism,
– posługiwanie się poprawną mową,
– wspólne czytanie bajek, baśni oraz wierszy,
– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
Przygotowanie do pisania:
– naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela,
– uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
– lepienie i ugniatanie dłońmi różnorodnych materiałów,
– rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej,
– rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej, np. rysowanie, kolorowanie.
Elementy matematyki:
– liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
– liczenie palców, przedmiotów itp
– uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
TEMAT KOMPLEKSOWY: W KRAINIE EMOCJI I UCZUĆ
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
– nazywanie wybranych części ciała,
– nabywanie koordynacji ruchowej,
– nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,
– nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru),
– uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
– korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
– korzystanie z toalety,
– udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
– powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
– nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
– słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism,
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
– uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
– nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
– śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą.
Przygotowanie do czytania:
– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
– wypowiadanie się prostymi zdaniami,
– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
– wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach,
– powtarzanie krótkich rymowanek
Przygotowanie do pisania:
– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
– nabywanie koordynacji ruchowej,
– nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,
– nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru).
Elementy matematyki:
– określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
– liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
-liczenie palców, przedmiotów itp.
TEMAT KOMPLEKSOWY: W KRAINIE ZDROWIA
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
– nazywanie wybranych części ciała,
– nabywanie koordynacji ruchowej,
– przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
– uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
– udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie
– uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
– uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
– wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach,
– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
– powtarzanie krótkich rymowanek,
– wypowiadanie się prostymi zdaniami,
– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
– słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
– odpowiadanie na pytania.
Przygotowanie do czytania:
– powtarzanie krótkich rymowanek,
– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego, słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism,
– powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem
Przygotowanie do pisania:
– uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno- porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
– nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,
– nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru).
Elementy matematyki:
– liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
– liczenie palców, przedmiotów itp.,
– używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki
TEMAT KOMPLEKSOWY: WŚRÓD ZWIERZĄT
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
– nabywanie koordynacji ruchowej,
– nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
– słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism,
– uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
– uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
– uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie,
– powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
– nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
– nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru).
Przygotowanie do czytania:
– wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach,
– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
– powtarzanie krótkich rymowanek,
– wypowiadanie się prostymi zdaniami,
– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Przygotowanie do pisania:
– nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru),
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
– dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.; oglądanie siebie w lustrze.
Elementy matematyki:
– porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
– dostrzeganie podobieństw między przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni,
– liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
– liczenie palców, przedmiotów itp.