Październik 2025 r.

Październik 2025 r.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik

w grupie 3 – 4 latków

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe.
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Rozwijanie percepcji słuchowej.
  • Rozwijanie umiejętności samoobsługowych.

Obszar emocjonalny:

  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, wyrażania i odczytywania uczuć zarówno
    swoich, jak i innych osób.
  •  Uwrażliwienie na potrzeby zwierząt.
  •  Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt i zapoznanie z ich potrzebami.
  •  Wzbogacanie wiedzy o emocjach.

Obszar społeczny:

  • Kształtowanie odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo podczas zabaw na
    świeżym powietrzu.
  • Wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy i zabawy.
  • Rozwijanie umiejętności współdziałania z dziećmi w zabawie.
  • Kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie.
  • Kształtowanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadania.

Obszar poznawczy:

  • Rozbudzanie zainteresowań przyrodą.
  • Wzbogacanie wiedzy na temat darów jesieni i życia zwierząt jesienią.
  • Wzbogacanie wiedzy na temat prawidłowej opieki nad zwierzętami.
  • Wzbogacanie wiedzy na temat zdrowia.
  • Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych.
  • Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej.
  • Wspomaganie rozwoju czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do tworzenia pojęć matematycznych.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia.
  • Kształtowanie umiejętności segregowania ze względu na wielkość.
  • Kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni.
  • Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.
  • Kształtowanie umiejętności wypowiadania się prostymi zdaniami.
  • Kształtowanie umiejętności odróżniania zdań prawdziwych od zdań fałszywych.
  • Rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami plastycznymi.
  • Rozwijanie umiejętności wiązania opisu słownego z obrazkiem.

Kompetencje:
– w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
– osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
– matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
– w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

NAJWAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
– zna numer alarmowy 112,
– rozpoznaje zwierzęta leśne – jeża i wiewiórkę

TEMAT KOMPLEKSOWY: KODY JESIENI

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
– rozwijanie poczucia rytmu,
– rozwijanie umiejętności współdziałania z dziećmi w zabawie,

– wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy i zabawy,
– kształtowanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadania.

Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
– powtarzanie tekstu krótkich rymowanek i wierszy,
– uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
– naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela,
– uczestniczenie w zabawach ruchowych, orientacyjno-porządkowych; zabawach z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem

Przygotowanie do czytania:
– uważne słuchanie rozmówcy,
– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
– oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki,
– słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism,
– posługiwanie się poprawną mową,
– wspólne czytanie bajek, baśni oraz wierszy,
– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;

Przygotowanie do pisania:
– naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela,
– uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
– lepienie i ugniatanie dłońmi różnorodnych materiałów,
– rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej,
– rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej, np. rysowanie, kolorowanie.

Elementy matematyki:
– liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
– liczenie palców, przedmiotów itp
– uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

TEMAT KOMPLEKSOWY: W KRAINIE EMOCJI I UCZUĆ

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
– nazywanie wybranych części ciała,
– nabywanie koordynacji ruchowej,
– nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,
– nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru),
– uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
– korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
– korzystanie z toalety,
– udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
– powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
– nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
– słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism,
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
– uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
– nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,

– śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą.

Przygotowanie do czytania:
– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,

– wypowiadanie się prostymi zdaniami,
– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
– wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach,
– powtarzanie krótkich rymowanek

Przygotowanie do pisania:
– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
– nabywanie koordynacji ruchowej,
– nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,
– nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru).

Elementy matematyki:
– określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
– liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
-liczenie palców, przedmiotów itp.

TEMAT KOMPLEKSOWY: W KRAINIE ZDROWIA
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
– nazywanie wybranych części ciała,
– nabywanie koordynacji ruchowej,
– przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
– uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,

– udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie
– uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
– uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.

Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
– wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach,
– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
– powtarzanie krótkich rymowanek,
– wypowiadanie się prostymi zdaniami,
– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
– słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
– odpowiadanie na pytania.

Przygotowanie do czytania:
– powtarzanie krótkich rymowanek,
– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego, słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism,
– powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem

Przygotowanie do pisania:
– uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno- porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
– nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,
– nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru).

Elementy matematyki:

– liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
– liczenie palców, przedmiotów itp.,
– używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki

TEMAT KOMPLEKSOWY: WŚRÓD ZWIERZĄT
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
– nabywanie koordynacji ruchowej,
– nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
– słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism,
– uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
– uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
– uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie,
– powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
– nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
– nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru).

Przygotowanie do czytania:

– wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach,
– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
– powtarzanie krótkich rymowanek,
– wypowiadanie się prostymi zdaniami,
– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

Przygotowanie do pisania:
– nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru),
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
– dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.; oglądanie siebie w lustrze.

Elementy matematyki:
– porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
– dostrzeganie podobieństw między przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni,
– liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
– liczenie palców, przedmiotów itp.

Skip to content