ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2025 W GRUPIE 6 – LATKÓW
Cele ogólne
- Kształtowanie świadomości własnego ciała.
- Rozpoznawanie i nazywanie uczuć i emocji.
- Wdrażanie do rozumienia uczuć i emocji własnych oraz innych ludzi.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Rozwijanie kreatywności, wyobraźni i wrażliwości artystycznej.
- Wzbogacanie czynnego i biernego słownika dziecka o zwroty i wyrażenia związane z jesienią. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
- Rozwijanie umiejętności obserwowania i wyciągania wniosków.
- Rozwijanie umiejętności intuicyjnego rozróżniania figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt).
Temat tygodnia: Nasza grupa
Treści programowe:
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- improwizowanie ruchowe do dowolniej muzyki;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy;
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązywania problemu;
- wykorzystywanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny.
Początkowa nauka czytania i pisania:
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań.
Słuch fonematyczny:
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą;
- układanie rymów do podanych słów.
Przygotowywanie do czytania:
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań.
Przygotowywanie do pisania:
- określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
- nabywanie płynności ruchów rąk.
Elementy matematyki:
- określanie odległości położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń, np.: daleko, dalej, najdalej.
Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
Liczenie:
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy.
Klasyfikowanie:
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie.
Temat tygodnia: Emocje i uczucia
Treści programowe:
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
- rozwijanie koordynacji ruchowej;
- posługiwanie się poprawną mową;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy;
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
- szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
- wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych.
Początkowa nauka czytania i pisania:
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań.
Słuch fonematyczny:
- wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
- układanie rymów do podanych słów.
Przygotowywanie do czytania:
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi.
Przygotowywanie do pisania:
- określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali).
Elementy matematyki:
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów;
- segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;
- układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru.
Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej).
Klasyfikowanie:
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych.
Temat tygodnia: Jesienne impresje
Treści programowe:
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
- sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić;
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązywania problemu;
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem.
Początkowa nauka czytania i pisania:
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań.
Słuch fonematyczny:
- liczenie głosek w słowach;
- układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
Przygotowywanie do czytania:
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru.
Przygotowywanie do pisania:
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
- określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki).
Elementy matematyki:
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie.
Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
Liczenie:
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego.
Klasyfikowanie:
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
- segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium.
Temat tygodnia: Babie lato
Treści programowe:
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
Początkowa nauka czytania i pisania:
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań.
Słuch fonematyczny:
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą;
Przygotowywanie do czytania:
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- prawidłowe stosowanie przyimków;
- układanie liter według wzoru;
Przygotowywanie do pisania:
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
- określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
Elementy matematyki:
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;