Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze wrzesień Grupa 3

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze wrzesień Grupa 3

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2025 W GRUPIE 6  – LATKÓW

 

Cele ogólne

  • Kształtowanie świadomości własnego ciała.
  • Rozpoznawanie i nazywanie uczuć i emocji.
  • Wdrażanie do rozumienia uczuć i emocji własnych oraz innych ludzi.
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Rozwijanie kreatywności, wyobraźni i wrażliwości artystycznej.
  • Wzbogacanie czynnego i biernego słownika dziecka o zwroty i wyrażenia związane z jesienią. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
  • Rozwijanie umiejętności obserwowania i wyciągania wniosków.
  • Rozwijanie umiejętności intuicyjnego rozróżniania figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt).

 

Temat tygodnia: Nasza grupa

Treści programowe:

  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • improwizowanie ruchowe do dowolniej muzyki;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy;
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • podejmowanie prób samodzielnego rozwiązywania problemu;
  • wykorzystywanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny.

Początkowa nauka czytania i pisania:

  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań.

Słuch fonematyczny:

  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą;
  • układanie rymów do podanych słów.

Przygotowywanie do czytania:

  • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
  • wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań.

Przygotowywanie do pisania:

  • określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
  • nabywanie płynności ruchów rąk.

Elementy matematyki:

  • określanie odległości położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń, np.: daleko, dalej, najdalej.

Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.

  • poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.

Liczenie:

  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy.

Klasyfikowanie:

  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie.

 

Temat tygodnia: Emocje i uczucia

Treści programowe:

  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy;
  • przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
  • szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
  • wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych.

Początkowa nauka czytania i pisania:

  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań.

Słuch fonematyczny:

  • wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
  • układanie rymów do podanych słów.

Przygotowywanie do czytania:

  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
  • stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
  • wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi.

Przygotowywanie do pisania:

  • określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali).

Elementy matematyki:

  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów;
  • segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;
  • układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru.

Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.

  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej).

Klasyfikowanie:

  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych.

 

Temat tygodnia: Jesienne impresje

Treści programowe:

  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
  • sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić;
  • podejmowanie prób samodzielnego rozwiązywania problemu;
  • poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem.

Początkowa nauka czytania i pisania:

  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań.

Słuch fonematyczny:

  • liczenie głosek w słowach;
  • układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.

Przygotowywanie do czytania:

  • używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
  • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru.

Przygotowywanie do pisania:

  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
  • określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki).

Elementy matematyki:

  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie.

Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.

  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.

Liczenie:

  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego.

Klasyfikowanie:

  • łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
  • segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium.

 

Temat tygodnia: Babie lato

Treści programowe:

  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy;
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.

Początkowa nauka czytania i pisania:

  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań.

Słuch fonematyczny:

  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą;

Przygotowywanie do czytania:

  • mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
  • prawidłowe stosowanie przyimków;
  • układanie liter według wzoru;

Przygotowywanie do pisania:

  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
  • określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;

Elementy matematyki:

  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;

Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.

  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;

 

Skip to content