ZAMIERZENIA
DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC CZERWIEC 2025 W GRUPIE 4 – LATKÓW Busy Bees
TYDZIEŃ I
Temat tygodnia: Gdzie mieszkają zwierzęta?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zakładanie ubrań, butów;
- korzystanie z toalety;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce. Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
- informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
- przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
- dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
- spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
- przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach); ● próby określania swoich stanów emocjonalnych;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
- współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności; ● poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy); ● uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- mówienie o swoich potrzebach;
- odpowiadanie na pytania;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie tego, co dziecko lubi robić;
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu; ● naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych; ● wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów; ● wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków; ● sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki; ● rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu; ● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
TYDZIEŃ II
Temat tygodnia: Co mogę robić latem?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zakładanie ubrań, butów;
- korzystanie z toalety;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce. Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
- informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
- przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
- dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
- spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
- przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
- próby określania swoich stanów emocjonalnych;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
- współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności; ● poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy); ● uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- mówienie o swoich potrzebach;
- odpowiadanie na pytania;
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie tego, co dziecko lubi robić;
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu; ● naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych; ● wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów; ● wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków; ● sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki; ● rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu; ● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
TYDZIEŃ III
Temat tygodnia: Za co kocham wakacje?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zakładanie ubrań, butów;
- korzystanie z toalety;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce. Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
- informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
- przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
- dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych
grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
- spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
- przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
- próby określania swoich stanów emocjonalnych;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
- współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności; ● poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy); ● uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- mówienie o swoich potrzebach;
- odpowiadanie na pytania;
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie tego, co dziecko lubi robić;
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu; ● naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych; ● wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów; ● wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków; ● sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki; ● rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu; ● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
TYDZIEŃ IV
Temat tygodnia: Jak dać przedmiotom drugie życie?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zakładanie ubrań, butów;
- korzystanie z toalety;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce. Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
- informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
- przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
- dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
- spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
- przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
- próby określania swoich stanów emocjonalnych;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
- współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności; ● poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy); ● uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- mówienie o swoich potrzebach;
- odpowiadanie na pytania;
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie tego, co dziecko lubi robić;
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu; ● naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych; ● wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów; ● wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków; ● sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki; ● rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu; ● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.