Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc maj w grupie Little Birds
Temat tygodnia: W świecie muzyki
- rozwijanie mowy
- rozwijanie sprawności fizycznych
- rozwijanie umiejętności wokalnych
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie logicznego myślenia
- rozwijanie sprawności fizycznych
- umuzykalnianie dzieci
- rozwijanie orientacji przestrzennej
- uczestniczenie w aktywnym słuchaniu muzyki poważnej
- wykonywanie instrumentów perkusyjnych z różnych materiałów.
- zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek.
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
Przygotowywanie do czytania:
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
- Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
- Wypowiadanie się prostymi zdaniami
- Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski
- Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów.
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych
i ćwiczeń plastycznych
Elementy matematyki:
- Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- Nazywanie figur geometrycznych
- Rozpoznawanie cyfr
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
- Zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań matematycznych
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej.
- porównywanie schematu własnego ciała ze schematem ciała innej osoby.
Liczenie:
- Przeliczanie na konkretach
- Przeliczanie elementów w zbiorach
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania pod względem rodzaju
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
Temat tygodnia: Mój region, moje państwo, moja Unia
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie mowy
- zapoznanie się z wybranymi miejscami w swojej miejscowości
- rozwijanie umiejętności czytania
- rozwijanie sprawności manualnej
- umuzykalnianie dzieci
- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania
- zapoznanie się z Unią Europejską – państwa członkowskie, flaga, znaczenie dla Polski
- poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem
- tworzenie planu swojego osiedla, swojej miejscowości
- organizowanie kącika regionalnego, wzbogacanie go o eksponaty wykonywane w przedszkolu i przyniesione z domu
- słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu, poznanie przyśpiewek, obrzędów, tańców, gwary
- poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego,
- jego powstania
- podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
- poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc
- nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr – oraz większych miast Polski.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
Przygotowanie do czytania
- Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
- Wypowiadanie się prostymi zdaniami
- Rozpoznawanie i utrwalanie poznanych liter
- Czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego
- Dzielenie nazw wyrazów na sylaby lub głoski
- Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
- Rysowanie po śladzie, ćwiczenia grafomotoryczne
Elementy matematyki:
- porównywanie objętości cieczy
- zwracanie uwagi na zmiany objętości podczas dolewania lub odlewania cieczy
- mierzenie objętości cieczy przy zastosowaniu takiej samej miary, np. nalewanie odmierzonej kubkiem cieczy do różnych słoików; próby wyjaśniania, dlaczego poziom cieczy w poszczególnych słoikach jest różny.
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
Liczenie:
- Przeliczanie na konkretach
- Kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
Temat tygodnia: Wiosenna łąka
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie umiejętności wokalnych
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
- poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
- określenie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
- rozwijanie mowy
- zapoznanie się z monetami i banknotami o niskich nominałach
- zapoznanie się ze środowiskiem przyrodniczym – łąką
- poznanie cyklu rozwoju motyla
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
Przygotowywanie do czytania:
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
- Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- Wypowiadanie się prostymi zdaniami
- Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
- Ćwiczenia grafomotoryczne
Elementy matematyki
- porównywanie schematu własnego ciała ze schematem ciała innej osoby.
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.
- rozpoznawanie cyfr
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej.
Liczenie:
- Przeliczanie na konkretach.
- Określanie liczebności zbiorów.
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Zauważanie rytmów, np. W ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
Temat tygodnia: Moi rodzice
- rozwijanie umiejętności czytania
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie mowy
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie umiejętności wokalnych
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania
- zachęcanie do wykonywania deserów dla bliskich osób – przedstawianie swoich umiejętności
- podawanie informacji, jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
- opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)
- określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
Przygotowywanie do czytania:
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
- Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych
- Wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą
- Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- czytanie krótkich ilustrowanych tekstów.
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
- Ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po śladach
Elementy matematyki:
- Budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy
- Rozwijanie intuicji geometrycznej – nazywanie figur geometrycznych
- Rozpoznawanie cyfr
- Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
Liczenie
- Przeliczanie na konkretach
- Liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika
- Wykonywanie obliczeń na palcach. Łączenie działań z odpowiednimi wynikami.
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Zauważanie rytmów, np. W ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.