Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń
w grupie 4-latków
SKĄD WIEM, ŻE MIJA CZAS ?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
● poznawanie zwyczajów związanych z witaniem nowego roku;
● rozwijanie mowy;
● poznawanie rodzajów do odmierzania czasu;
● uwrażliwienie na różne elementy muzyki;
● rozwijanie dykcji i artykulacji podczas śpiewu;
● rozwijanie umiejętności matematycznych;
● rozwijanie inwencji twórczej;
● rozwijanie umiejętności manualnych;
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
● słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu
literackiego;
● powtarzanie krótkich rymowanek;
● słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
● nazywanie danych części ciała;
● nazywanie zjawisk pogodowych;
Przygotowanie do czytania
● słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
● mówią rymowanki z różnym natężeniem głosu
● oglądanie książek i czasopism zamieszczonych w kąciku książki;
● posługiwanie się poprawną mową;
● omawianie zjawisk pogodowych;
● wspólne czytanie bajek, baśni oraz wierszy itp;
● wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
● określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
● wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
● słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich
● różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
● wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
Przygotowanie do pisania
● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z
plasteliny, zgniatanie;
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
● rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
● rysowanie
● nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
● gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania
dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
● klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
● słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
● przeliczanie do czterech;
● rozpoznawanie cyfr i liczb;
● porównują liczebność zbiorów;
● rytmiczny marsz do muzyki
● uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność
rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
KTO DOKARMIA ZIMĄ ZWIERZĘTA?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
● rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na treści opowiadania;
● rozumienie konieczności dokarmiania ptaków w okresie zimowym;
● rozwijanie sprawności ruchowych
● doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej
● opanowanie melodii i tekstu piosenki
● rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej
● zachęcanie do uważnego słuchania N.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
● słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu
literackiego;
● powtarzanie krótkich rymowanek;
● słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
● nazywanie danych części ciała;
● nazywanie jaki prawidłowy ubiór jest na zimą;
Przygotowanie do czytania
● określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
● utrwalanie imion kolegów i koleżanek z grupy
● oglądanie książek i czasopism zamieszczonych w kąciku książki;
● posługiwanie się poprawną mową;
● określanie nastroju
● wspólne czytanie legend, bajek, baśni i wierszy itp;
● wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
● słuchanie słuchowisk
● wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
● rozpoznawanie kolorów zimy;
● słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich;
● różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
● sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
● wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
Przygotowanie do pisania
● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z
plasteliny, zgniatanie;
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
● rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
● rysowanie
● nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
● gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania
dużych przestrzeni kartki;
● wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw
● ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
Elementy matematyki
● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
● klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
● słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
● przeliczanie do czterech;
● zauważanie rytmów, np. w ułożonej , mozaice geometrycznej, w klockach’
● rytmiczny marsz do muzyki
● rytmiczne klaskanie oraz uderzenia w bębenek;
● uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność
rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
ZA CO KOCHAM MOJE BABCIE I MOICH DZIADKÓW
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
● rozwijanie mowy;
● poznawanie rodzajów zabawek popularnych dawniej i obecnie
● rozwijanie umiejętności matematycznych
● opanowanie melodii i tekstu piosenki
● rozwijanie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementami ruchu
● rozwijanie sprawności ruchowej
● zachęcenie do uważnego słuchania N.
● zachęcanie do sprawiania przyjemności bliskim
● rozwijanie umiejętności manualnych
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
● słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu
literackiego;
● różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
● powtarzanie krótkich rymowanek;
● słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
● nazywanie danych części ciała;
Przygotowanie do czytania
● słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
● mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
● swobodna rozmowa związana z tematem
● oglądanie książek i czasopism zamieszczonych w kąciku książki;
● posługiwanie się poprawną mową;
● określanie nastroju
● wspólne czytanie bajek, baśni i wierszy itp;
● wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
● określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
● wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
● wskazywanie różnic i podobieństw;
● powtarzanie krótkich rymowanek;
● wypowiadanie się prostymi zdaniami;
Przygotowanie do pisania
● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z
plasteliny, zgniatanie;
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
● rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
● rysowanie
● nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
● gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania
dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
● klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
● słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
● przeliczanie do czterech
● zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice
geometrycznej, w klockach
● rytmiczny marsz do muzyki
● rytmiczny marsz z zachowaniem pauzy w muzyce
● rytmiczne klaskanie oraz uderzenia w bębenek;
● uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność
rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
ZA JAKĄ POSTAĆ PRZEBIORĘ SIĘ NA BAL?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
● rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
● zapoznanie z tematyką dotyczącą karnawału
● rozwijanie umiejętności klasyfikowania według podanego kryterium
● rozwijanie logicznego myślenia
● rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej
● rozwijanie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu
● rozwijanie sprawności ruchowej
● rozpoznawanie z tradycją tłustego czwartku
● rozwijanie sprawności manualnej
● zwiększanie wiadomości na temat przysmaków karnawałowych
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
● słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu
literackiego;
● różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
● powtarzanie krótkich rymowanek;
● słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
● nazywanie danych części ciała;
● swobodna rozmowa związana z tematyką tygodnia
Przygotowanie do czytania
● słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
● mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
● swobodna rozmowa związana z tematem
● oglądanie książek i czasopism zamieszczonych w kąciku książki;
● posługiwanie się poprawną mową;
● określanie nastroju
● wspólne czytanie bajek, baśni i wierszy itp;
● wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
● określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
● wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
● wskazywanie różnic i podobieństw;
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
samoobsługowych, zabaw ruchowych);
Przygotowanie do pisania
● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z
plasteliny, zgniatanie;
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
● rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
● rysowanie
● nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
● gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania
dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
● klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
● słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
● przeliczanie do trzech
● zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice
geometrycznej, w klockach
● rytmiczny marsz do muzyki
● rytmiczny marsz z zachowaniem pauzy w muzyce
● rytmiczne klaskanie oraz uderzenia w bębenek;
● uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność
rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;