Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń w grupie 3 –latków

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń w grupie 3 –latków

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń w grupie 3 –latków

HAPPY TIGERS

 

Skąd wiem, że mija czas?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznawanie zwyczajów związanych z witaniem nowego roku,
  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie rodzajów przyrządów do odmierzenia czasu,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych,
  • uwrażliwienie na różne elementy muzyki,
  • rozwijanie dykcji i artykulacji podczas śpiewu,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • zachęcanie do uważnego słuchania N.,
  • rozwijanie inwencji twórczej,
  • rozwijanie umiejętności manualnych.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;

 

 

Przygotowanie do czytania

  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

 

 

 

Przygotowanie do pisania

  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji ruchowej;
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

 

 

Elementy matematyki

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.

 

 

Kto dokarmia zimą zwierzęta?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

– rozwijanie sprawności rachunkowych,

  • doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej,
  • opanowanie melodii i tekstu piosenki,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • zachęcanie do uważnego słuchania N.,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • doskonalenie wiedzy na temat dokarmiania zwierząt zimą;
  • rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na treści opowiadania,
  • rozumienie konieczności dokarmiania ptaków w okresie zimowym.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

 

Przygotowanie do czytania

  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

 

 

Elementy matematyki

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

 

Za co kocham moje babcie i moich dziadków?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie rodzajów zabawek popularnych dawniej i obecnie,
  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych,
  • opanowanie melodii i tekstu piosenki,
  • rozwijanie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • zachęcanie do uważnego słuchania N.,
  • zachęcanie do sprawiania przyjemności bliskim,
  • rozwijanie umiejętności manualnych.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • uczestniczenie w krótkich programach artystycznych;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

 

 

Przygotowanie do czytania

  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

 

 

Przygotowanie do pisania

  • naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;

 

Elementy matematyki

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.

 

 

Za jaką postać przebiorę się na bal?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • zapoznanie z tematyką dotyczącą karnawału,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania według podanego kryterium,
  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • zapoznanie z tradycją tłustego czwartku,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • zwiększanie wiadomości na temat przysmaków karnawałowych.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • uczestniczenie w krótkich programach artystycznych;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;

 

Przygotowanie do czytania

  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

 

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

 

 

Elementy matematyki

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  • wskazywanie wymienionych części ciała;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie;
  • liczenie palców, przedmiotów itp..

 

 

 

Skip to content