Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik w grupie 3 –latków

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik w grupie 3 –latków

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik w grupie 3 –latków

 

Jak jesienią dbać o zdrowie?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy;
  • kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych,
  • zapoznanie z pracą wykonywaną przez lekarza;
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • kształcenie poczucia rytmu;
  • doskonalenie dykcji i artykulacji,
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • wzbogacenie wiedzy na temat zachowania sprzyjającego zdrowiu.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;

 

Przygotowanie do czytania

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji ruchowej;
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

 

Elementy matematyki

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
  • układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

 

Kto pracuje w przedszkolu?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy;
  • zapoznanie z zawodem nauczyciela,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci;
  • rozwijanie słownictwa związanego z opisywaniem,
  • doskonalenie techniki ruchu;
  • doskonalenie dykcji i artykulacji,
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • zdobywanie informacji na temat rodzajów prezentów, które można wręczyć nauczycielowi;
  • rozwijanie umiejętności plastycznych.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych.

 

 

Przygotowanie do czytania

  • rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji ruchowej;
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

 

Elementy matematyki

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
  • wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
  • wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru

 

Co mogę robić jesienią?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • zwrócenie uwagi na konieczność dobierania ubioru do warunków atmosferycznych.
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
  • kształtowanie nawyków sprzyjających zdrowiu.
  • rozwijanie swobody ruchów;
  • doskonalenie dykcji i artykulacji.
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania poleceń.
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie ciekawości poznawczej.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

 

Przygotowanie do czytania

  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
  • zakładanie ubrań, butów;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  • odkładanie prac na półki indywidualne;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

 

Elementy matematyki

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
  • zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.

 

Jakie plany na jesień mają zwierzęta?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy;
  • rozwijanie spostrzegawczości i umiejętności manualnych.
  • poznawanie jesiennych zwyczajów wybranych zwierząt;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych.
  • rozwijanie umiejętności improwizacji ruchowych;
  • doskonalenie percepcji słuchowej.
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania poleceń.
  • poznanie wyglądu i zwyczajów jeża jesienią;
  • rozwijanie umiejętności manualnych.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

 

Przygotowanie do czytania

  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru).
  • zakładanie ubrań, butów;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  • odkładanie prac na półki indywidualne;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

 

Elementy matematyki

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
  • pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają).

 

Skip to content