Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień w grupie 3 –latków
Co słychać w przedszkolu?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
– rozwijanie mowy;
– rozwijanie koncentracji uwagi;
– porównywanie liczebności zbiorów;
– poznawanie zasad operacyjnych;
– ilustrowanie piosenki ruchem;
– rozwijanie poczucia rytmu;
– rozwijanie umiejętności łączenia ruchu z muzyką;
– rozwijanie sprawności fizycznej;
– dbanie o porządek na stanowisku pracy.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
– uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
– uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
– uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
– naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
– powtarzanie krótkich rymowanek;
– rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Przygotowanie do czytania
– uważne słuchanie rozmówcy;
– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
– oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
– słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
– posługiwanie się poprawną mową;
– wspólne czytanie bajek, baśni oraz wierszy itp;
– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
Przygotowanie do pisania
– budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
– uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
– uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
– uczestniczenie w zabawach twórczych, wskazywanie wymienionych części ciała;
– podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
– wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy; rysowanie
– nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
– gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
– rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie;
– słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich;
– rysowanie szlaczków;
– rytmiczny marsz do muzyki
– uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania.
Jak być bezpiecznym?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
– rozwijanie mowy,
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
– zachęcenie do udziału w aktywnościach rozwijających umiejętności komunikacyjne,
– kształtowanie schematu własnego ciała,
– zachęcenie do stosowania przyjętych reguł zachowania w różnych sytuacjach dnia codziennego,
– reaguje na dźwięk bębenka,
– bierze czynny udział w zabawach
– rozwijanie sprawności ruchowej,
– kształtowanie orientacji przestrzennej,
– rozwijanie sprawności manualnej,
– utrwalenie zasad zawartych w kodeksie przedszkolaka.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
– naśladowanie czytających dorosłych, np. zabawa w czytanie;
– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
– rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
– nazywanie danych części ciała;
– nazywanie przedmiotów, roślin, zwierząt;
– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu.
Przygotowanie do czytania
– obserwowanie dorosłego czytającego książki, czasopisma;
– słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
– nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
– śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
– posługiwanie się poprawną mową;
– utrwalanie imion kolegów i koleżanek z grupy;
– określanie nastroju.
Przygotowanie do pisania
– uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
– przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
– naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
– nabywanie koordynacji ruchowej;
– nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Elementy matematyki
– uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
– porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
– liczenie palców, przedmiotów itp.;
– podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
– ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
– wskazywanie ilustracji odpowiadającej fragmentowi wysłuchanego opowiadania.
Jakie są moje supermoce?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
– kształcenie umiejętności dostrzegania swoich mocnych stron,
– rozwijanie mowy i koncentracji uwagi,
– kształtowanie świadomości schematu własnego ciała,
– rozwijanie umiejętności określania cech przedmiotów, poznawanych wielozmysłowo,
– rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
– nawiązanie relacji rówieśniczych,
– rozwijanie sprawności ruchowej,
– zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała,
– organizowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu uczuć,
– rozwijanie sprawności manualnej.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
– uważne słuchanie rozmówcy;
– maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
– wypowiadanie się prostymi zdaniami;
– rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
– śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
– uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
– uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Przygotowanie do czytania
– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
– uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie;
– wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;
– podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
– rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
– powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
Przygotowanie do pisania
– rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
– rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;
– uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
– przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
– nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
– nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Elementy matematyki
– zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
– liczenie palców, przedmiotów itp.;
– uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie;
– wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;
– podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
– rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
– powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
Co się zmienia jesienią?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
– rozwijanie mowy,
– poznawanie oznak jesieni,
– poznawanie wyglądu liści klonu i kasztanowca,
– rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania liści ze względu na ich rodzaj,
– rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
– doskonalenie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu,
– rozwijanie sprawności ruchowej,
– zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała,
– utrwalenie znajomości wyglądu wybranych owoców i warzyw,
– rozwijanie umiejętności manualnych.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
– uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
– rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
– reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
– budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
– uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie,
– słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
– rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
– słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich;
Przygotowanie do czytania
– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
– powtarzanie krótkich rymowanek;
– wypowiadanie się prostymi zdaniami;
– rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
– słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
– nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
– śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
– uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
Przygotowanie do pisania
– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
– nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
– nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy
– budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
Elementy matematyki
– powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
– uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
– określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
– zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
– porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
– liczenie palców, przedmiotów itp.;